ממצאים מטרידים

סכנת המקווה בקורונה: התברואה לקויה, לא דוגמים כנדרש

הטענות שנחשפו בסדרת תחקירי 'כיכר השבת' על הנעשה במקוואות גברים, עלו בדו"ח פנימי של משרד הבריאות שנחשף ב'הארץ': אי דגימת כל הבורות; איכות לקויה ומים שאינם מטופלים כנדרש (בארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: Uri Lenz/FLASH90)

דו"ח פנימי של משרד הבריאות שנחשף על ידי אהרן רבינוביץ בעיתון 'הארץ', מאששים את שלל הטענות שעלו במסגרת סדרת התחקירים של 'כיכר השבת' על הסכנה במקוואות.

סדרת הכתבות ב'כיכר השבת'

עד כמה המצב בעייתי? מהדו"ח, שהוגש למשרד הדתות עולה כי לא ידוע כמה מקוואות פעילים יש בישראל, וכי יש סתירות במניינם בין מאגרי המידע בתחום.

יודגש, כפי שהדגשנו בתחקירים שפורסמו על ידינו, כי לגבי מקוואות נשים פועלים במשרד הדתות, כל השנה ובמיוחד בימים אלו בשל התפשטות נגיף הקורונה, לחיטוי המים בחומרים נוספים כדי למנוע כל בעיה אפשרית בהם. בנוסף, מחייבים החלפה תדירה של מי הבורות, בניגוד למקוואות הגברים.

בדו"ח נכתב כי "האיכות התברואתית אינה משביעה רצון, בעיקר איכות המים, כמו גם התפעול השוטף". עוד נקבע כי לא נעשות בדיקות למים בהיקף ובאופן הנדרש — וכי מהימנותן מוטלת בספק. כמו כן, תוצאות הבדיקות המועברות למשרד הבריאות הן חלקיות בלבד.

הסכנה במקווה: הפרופסור מסביר באולפן 'כיכר'

לי הנתונים המתפרסמים בעיתון הארץ, נלקחו רק 29% מהדגימות הנדרשות על פי חוק. כלומר, רוב גדול של בורות הטבילה כלל לא נבדקו האם חוטאו כנדרש.

עוד עולה מהדו"ח כי איכות הדגימות שנלקחו במקוואות נתונה בספק וכך גם טיב החיטוי שלהן. "אין בקרה ותיעוד של איכות המים", נכתב.

גורם המעורה במערך המקוואות אמר ל'הארץ' כי "הסכנה להידבקות מקורונה במקווה ברורה... אם אין כלור ברמה תקינה או שרמת החומציות לא תקינה, בהחלט יש סכנה".

סכנת המקוואות בימי הקורונה ובכל השנה

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הדו"ח מציג בעיות שאיתרנו בתחום המקוואות כדי לשפר את המצב, זאת הדרך הנכונה לקדם את התחום. המלצתנו לשיפור המצב כפי שנכתבו בדו"ח היו הגברת מודעות של טובלים/טובלות, הדרכה והכשרה של בלניות וכוח אדם טכני, הקמת מנגנון לטיפול לאסדרת רישיון עסק ואכיפת התקנות".

עוד נמסר כי "נגיף הקורונה מועבר בעיקר בדרך טיפתית מאדם לאדם. הנגיף רגיש לכלור ולא ידוע שהוא מועבר באמצעות המים המחוטאים. האישור שניתן מגביל את השוהים במקווה לשלושה אנשים תוך שמירת מרחק של שני מטרים מאדם לאדם".

אנשים טובלים במקווה כלים, בגלל סגירת המקוואות בימי הקורונה (צילום: לפי סעיף 27א לחוק זכות יוצרים)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר