הטור השבועי

בדד ישב // הרב בן ציון נורדמן

ננסה להתנתק במקצת מהשיח ברשתות החברתיות שדווקא מגביר את תחושות הבדידות של צעירים רבים, זה הזמן לחשוב יותר על הזולת, להתייחס אליו בכבוד, כאדם, כצלם אלוקים (מאמרים)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
כותב השורות (צילום: אבי רביבו)

פרשיות השבוע עוסקות בדיני מצורע שנשלח ל'בידוד'. אפתח הפעם בסיפור נאה ששלח לי ידידי העיתונאי והסופר ר' שאול שיף, שמקשר בין פרשתנו לבין מאורעות התקופה:

בתקופתו של רבי ישראל מסלנט (מייסד תנועת המוסר) פרצה בווילנה מגפת חולירע, התושבים החלו לפשפש במעשיהם כדי לעצור את המגיפה, אחד מהם ניגש לרבי ישראל וסיפר לו כי מצא את סיבת המגיפה! "בביתו של פלוני אלמוני נעשים מעשים שלא ייעשו רח"ל, מעשים אלו גורמים לאסונות ולמגיפות כמובא בספרים הקדושים".

אמר לו רבי ישראל מסלנט: חז"ל מלמדים אותנו כי הצרעת באה על חטא לשון הרע, ודינו של המצורע הוא להישלח בדד אל מחוץ למחנה, יודע אתה מדוע? לשון הרע איננו הפצת שקרים, אלא חיפוש והפצת דברי גנאי על הזולת, ולכן אומרים למצורע, אם אתה ידען ובקיא במציאת חסרונות הזולת, התכבד נא וצא ממקום יישוב, שב עם עצמך ותמצא את חסרונותיך. משם יתחיל התיקון!

• • •

נכון, אף אחד מאתנו לא הוסמך להיות דובר של בורא עולם, אך כאשר התורה מלמדת אותנו שעונש "בידוד" מגיע למי שמחפש את חסרונות הזולת, משמע שהתיקון מתחיל דווקא מהמקום הזה של שיפור המבט החיובי כלפי הזולת, עין טובה, וכמובן זהירות מלשון הרע ורכילות.

הצרעת העתיקה הייתה מחלה ידועה ומוכרת, אך חז"ל מלמדים אותנו במדרשים כי היא איננה תופעה טבעית רגילה בלבד, אלא תופעה שבאה ללמד את האדם ולהביאו לתובנות של ביקורת עצמית פנימה - ומבט חיובי החוצה!

וכדברי הרופא הגדול הרמב"ם: "צרעת אות ופלא היה בישראל כדי להזהירן מלשון הרע... יהיה מובדל ומפורסם לבדו עד שלא יתעסק בשיחת הרשעים שהוא הליצנות ולשון הרע".

חז"ל מלמדים אותנו על ההקבלה בין החטא לבין העונש, בבחינה של מידה כנגד מידה: "מה נשתנה מצורע שאמרה תורה בדד ישב מחוץ למחנה מושבו? הוא הבדיל בין איש לאשתו בין איש לרעהו (ע"י לשון הרע), לפיכך אמרה תורה: בדד ישב וגו".

ה"קורונה" - תופעת טבע פלאית ש"תפסה" את העולם המערבי בלתי מוכן, ולצערנו עדיין לא עזבה את ארצנו, מביאה אותנו גם היא לסוג של הסגר, בידוד, ובעצם הזדמנות ופרק להתבוננות עצמית פנימית ומעמיקה.

המילים "בדד ישב" הינם מילים נוקבות! הם מלמדות על ניתוק חברתי מוחלט. וזאת משום שחטאו של בעל לשון הרע הוא בעיקר במסגרת המעגלים החברתיים, התפיסה של בעל לשון הרע היא שימוש במעגל החברתי כדי למצוא פגמים אצל הזולת, ולעשות בהם שימוש ציני ע"י הפצתם כ"מידע עסיסי", כך הוא מדמיין להשיג לעצמו מעמד חברתי.

התורה מלמדת אותנו כי ההיפך הוא הנכון, החיפוש אחר פגמי הזולת מביא את האדם דווקא לניתוק חברתי מוחלט. סגר. רק כך יוכל להגיע לתהליך של 'גמילה' ושינוי תפיסה חברתית.

כמה חשוב לנו בעולם המודרני ללכת בעקבות מעצבי הדיבור הערכיים, ערוצי התקשורת החיוביים כה רבים ורחבים, אמצעי התקשורת המגוונים מביאים לנו - במקביל לניסיונות הרבים להיכשל וליפול חלילה עמוק - הזדמנות פז לחבר ולהתחבר דווקא אל החיובי, אל האור.

ננסה להתנתק ולו במקצת מהשיח ברשתות החברתיות הגלובליות שדווקא מגביר את תחושות הבדידות של צעירים רבים, תבדקו את זה! זה הזמן לחשוב יותר על הזולת, להתייחס אליו בכבוד, כאדם, כצלם אלוקים.

כך מול המשבר הכלל האנושי הזה נזכה להחזיר את האבידה החברתית המיוחלת, להאיר באורה של היהדות את השיח הנכון והזך, היוצא מן הלב ונכנס אליו.

יחד שבטי ישראל!

שבת שלום וחודש מבורך

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר