סערה ב'יהדות התורה'

פרוש האשים: "אגודה רומתה"; לוין נפגע, והח"כים התנערו

לאחר שסגן השר פרוש תקף את השר יריב לוין, התנער מכך שאריאל אטיאס מייצג את 'אגודת ישראל' וטען כי 'אגודה רומתה', ששת ח"כי 'יהדות התורה' - במכתב התנערות • מאחורי הקלעים (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
סגן השר מאיר פרוש (צילום: Yehuda Haim/Flash90)

חשיפת 'כיכר השבת' • סערה ב'יהדות התורה': חברי הכנסת של יהדות התורה פרסמו אמש (ראשון) מכתב ליו"ר צוות המו"מ של הליכוד, השר יריב לוין, ובו הסתייגות ממכתב שכתב סגן השר, מאיר פרוש, חבר צוות המו"מ של יהדות התורה, וכתבו כי מכתבו נשלח "ללא התייעצות עמנו ושלא על דעתנו, ואנו מסתייגים מאופי המכתב".

יצאנו ב'כיכר השבת' לבדוק את מאחורי הקלעים, המכתב האלמוני של סגן השר פרוש וההסתייגות של חבריו לסיעה.

בסוף השבוע פרסמנו ב'כיכר השבת' כי מתווה הגיוס המוצע כעת בישיבות המו"מ של 'יהדות התורה', לא יעמוד במבחן בג"צ שעלול להתערב ולהודיע כי הסעיף המדובר לא עומד משפטית ויש לעמוד בכל יעדי הגיוס המקוריים שנקבעו בחוק.

חברי הכנסת של יהדות התורה זעמו במהלך הפגישה עם אנשי הליכוד, ודרשו את פסקת ההתגברות. במהלך שיחת המו"מ שאלו נציגי דגל התורה על הסעיף בהסכם עם כחול לבן שמדבר על חוק הגיוס, "איך מעגנים אותו משפטית למקרה בבג"צ יפסול אותו?".

השר ליצמן הוסיף ושאל, "יריב, מה שוולצר (מזכיר מועצת גדולי התורה. א"ר) ביקש יש שם בהסכם?", אך לאחר דיאלוג קצר בנושא הזה, הוברר לליצמן שהבקשות של ולצר על פסקת התגברות וחוק יסוד השפיטה, לא מוזכרות בהסכם של הליכוד עם כחול לבן.

לוין הסביר כי אריאל אטיאס, שדיבר בשם המפלגות החרדיות, הצליח להגיע להבנות עם כחול לבן שהיעדים יוצאו מהחוק להחלטת ממשלה. בסיום השיחה, סוכם שהליכוד יחזור עם תשובות על הנושא הזה.

סגן השר מאיר פרוש הבהיר את עמדתם של גדולי ישראל חברי מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' בפני שר התיירות יריב לוין, יו"ר צוות המו"מ, והבהיר כי חוק הגיוס לא יעבור את מבחן בג"צ ואף גדולי ישראל יתנגדו לו.

פרוש הסביר כי חברי מועצגה"ת הנחו את ח"כי אגודת ישראל לפני כשנה לעקור את המושג המופיע אצל חוק ליברמן שהיעדים יהיו מעוגנים בחוק, וביקשו שהם יהיו תלויים בהחלטת ממשלה. כמו כן הנחו לפעול למען פסקת התגברות כדי שתהיה אפשרות להתמודד מול פסיקת בג"צ, ככל שתופיע, וכך גם לשנות את חוק יסוד השפיטה, שתעגן את סמכות שרי הממשלה לקבל החלטות בכל נושא.

דרישתם של חברי מועצגה"ת נבעה מהרצון שיהיה ברור שהממשלה והכנסת יש להם זכות לדון בחוק הגיוס ובכל פרטיו, ובג"צ אינו יכול לפסול ולהחליט כי הנושא סגור בפני דיון בממשלה ובכנסת. דבר זה הוא בלב הדרישה של אגודת ישראל, שהסמכות על היעדים תהיה בידי הממשלה והכנסת.

נציגי 'יהדות התורה' (צילום: Shlomi Cohen/Flash90)

שתי מערכות הבחירות האחרונות, לא הכריעו את המערכה. אולם בשעה שהליכוד החל לדון עם כחול לבן על הקמת ממשלה משותפת, פנה פרוש אל השר יריב לוין כדי לוודא שעמדתה של יהדות התורה תוצג במו"מ, וכי הליכוד ישמור אמונים לעקרונותיה של יהדות התורה.

בשלב הראשון הסביר פרוש כי עסוקים כעת בהקמת ממשלת חירום, ולכן לא עוסקים בנושאים צדדיים. אולם בשעה שהתברר לו שעוסקים גם בהחלת הריבונות על בקעת הירדן וסיפוח שטחי יו"ש, פנה שוב פרוש לליכוד ואז נאמר לו שמנסים גם לטפל בנושא החשוב של הסדרת מעמד בני הישיבות, וכי הוסכם שיש אישיות חרדית מש"ס (אריאל אטיאס) העוסקת בנושא, וכי היא הוסמכה על ידי ראשי המפלגות החרדיות.

בפועל, בהסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, נושא פסקת התגברות בנוגע למעמד בני הישיבות לא מופיע. הליכוד טוען כי בכחול לבן לא הסכימו ללכת נגד מערכת המשפט, למרות שהליכוד הבטיח לעצמו שאם בג"צ יפסול את ההסכם בין הליכוד לכחול לבן, הרי שהולכים לבחירות רביעיות.

ל'כיכר השבת' נודע כי בסוף השבוע התברר לפרוש שחבריו לסיעה באגודת ישראל, עליהם הצביע השר לוין כי הם אלו שהסמיכו את אריאל אטיאס לפעול בנושא הגיוס – מתכחשים לכך. בעקבות כך כתב פרוש מכתב לשר לוין בו הוא פורס את השתלשלות העניינים, כשבמוקד עמדה דרישת אגודת ישראל, בהנחיית מורי דרכה, על הצורך בפסקת התגברות ותיקון חוק יסוד השפיטה.

אריאל אטיאס (צילום: פלאש 90)

במכתבו הדגיש פרוש שעמדתה של אגודת ישראל שהחישוקים שהציבו חברי מועצגה"ת הם העיקר, וכל עוד הם לא קיימים, הרי שלטעמה של אגודת ישראל העיקר חסר מן הספר, וברגע שלא ברור שיש סמכות לממשלה לדון בכך, לא הועלנו כלום בכל הסכם שהוא והדבר נידון להיפסל בידי בג"צ.

במכתב לשר לוין, שנשלח ביום חמישי האחרון, מציין פרוש שמאחר ובאגודת ישראל מתכחשים לעניין כי הסכימו על אישיות חרדית שלא משורותיה לטפל בנושא הגיוס מול כחול לבן, נמצא כי קולה של אגודת ישראל ועמדתה לא הושמעו במו"מ, ובעצם ההתכחשות של אגו"י מעיד כי היא מרגישה שרומתה. משום מה מצא השר לוין את עצמו נפגע מהניסוח, והוא שלח תשובה בה הוא תמה 'וכי אגודת ישראל רומתה?'.

השר לוין מציין שהיה קושי לשלב את פסקת ההתגברות ואת חוק יסוד השפיטה, אך למעשה הוא אינו עונה כל תשובה לגופם של דברים. הוא אינו מתמודד עם ההכחשה של אגודת ישראל שלא הסמיכו את אטיאס מש"ס לייצגם, והוא גם לא מודיע מי באגודת ישראל נתן את ידו לדבר.

לדעתו של פרוש, אין ח"כ באגודת ישראל שהסכים כי איש שאינו משורותיה ייצג את עמדתה של המפלגה ואת עמדת חברי מועצת גדולי התורה. העובדה שהשר לוין אינו מציין מי מאגודת ישראל הסמיך את האישיות, אומרת, מבחינת פרוש, דרשני.

אתמול שוב שלח פרוש מכתב לשר לוין, בהציגו בפניו ציטוטים מתאימים, שמהם עולה בבירור כי אגודת ישראל מתכחשת לכך שאריאל אטיאס ינהל את נושא הגיוס, וממילא אגודת ישראל רומתה כי עקרונותיה לא כובדו, ומשום מה במכתבו לא מנסה השר לוין להתמודד ולהצביע מי מאגודת ישראל הסמיך אותו למנות את האישיות מש"ס כדי לדון עמה בנושא הגיוס.

השר יריב לוין (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

לדברי פרוש, "כאחד שבמשך שבע שנים עוסק בנושא, ואני מודע לחרדתם של מרנן חברי מועצת גדולי התורה בנושא הגיוס, ברור אצלי ואני מבין שיש לומר לליכוד שאגודת ישראל אינה יכולה להסכים עם נוסח כזה בנושא הגיוס, כאשר לא ברור איך הדבר הזה מעוגן ומבוטח בפני בג"ץ כאשר יבוא לדון בכך, והעיקר חסר מן הספר. איני אומר מה לעשות וכיצד לפעול, אבל אי אפשר להשלים עם זה, כשהנושא החשוב הזה מחורר ואין בו תשובה".

עוד הוסיף פרוש: "ברור לי שמועצת גדולי התורה לא נשאלה האם אישיות מש"ס תייצג את אגודת ישראל בנושא הגיוס, לכן אעשה הכל כדי שיתברר כיצד הדבר הזה קרה, וכאשר חברי סיעת יהדות התורה יקראו היטב את המכתבים ששיגרתי לשר לוין, יבינו עד כמה חשוב היה לכתוב את הדברים, ולעמוד בשער למען דרכה ועמדתה של אגודת ישראל".

בשולי הדברים מציין פרוש שהמכתב שכתב לשר לוין לא יצא ממנו לשום גורם אחר, ואין אחר מבלעדי השר לוין שיכול היה להוציא אותו.

אלא שבעקבות כך שהשר לוין נפגע מניסוח המכתב, שיגרו כל ח"כ 'יהדות התורה', מדגל התורה ומאגודת ישראל, מכתב אל השר לוין בו הם מתנערים ממכתבו של פרוש.

"מכתבו של ח"כ הרב מאיר פרוש מתאריך כ"ט ניסן תש"פ שהופנה אל כבודו, נשלח ללא התייעצות עימנו ושלא על דעתנו, ואנו מסתייגים מאופי המכתב", כותבים ששת הח"כים, "מיותר לומר זאת אך יודגש: בכל מקרה, כל הסכם וכל סעיף בו, יובאו לאישורם של רבותינו מועצות גדולי התורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר