"לא עת לפופוליזם"

נפטרים פי 10 מכולם • "לציבור החרדי אסור לחזור לשגרה"

אנשי רפואה חרדים בכירים - שפילחו סטטיסטית "מספרי מוות" מבני ברק - משמיעים כעת תחינה נרגשת באוזני הנציגות החרדית: "הסתמכות על 'הקלות', תוביל בוודאות לעוד אסונות" (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ב באייר תש"פ | 06.05.20
הלווית נפטר קורונה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"הדבר החשוב ביותר שהנציגות החרדית חייבת לעסוק בו עכשיו, הוא שכל החלטה על הקלות בהגבלות או פתיחה של מוסדות לימוד שלנו, לא תתבסס על סמך הנתונים והמחקרים שנעשו בציבור הכללי, כי אלו אינם לא מתאימים למציאות בציבור החרדי; אצלו, כפי שמיד נראה, המצב שונה לחלוטין - ולרעה". את הדברים הללו משמיעים היום (רביעי) אנשי רפואה בכירים, שניתחו את הנתונים העדכניים והגיעו למסקנות קשות ביותר מבחינה סטטיסטית.

לדבריהם, בשיחה ל'כיכר השבת', "עם נתוני התחלואה מקורונה, גם אם אלו חלילה ישובו לטפס, ניתן עדיין להתמודד, במיוחד כאשר מדובר על אוכלוסיה צעירה שאינה חוששת על חייה; עליה במספר החולים לא תמיד חייבת להדאיג אותנו, כאשר בסופו של דבר החולים מבריאים ויהיו שיאמרו שאפילו מתחסנים כך לעתיד".

"אבל כשמדובר במקרי מוות", מסבירים הגורמים, "כאשר אנחנו עומדים מול מספרים הזועקים את דבר המגיפה, מספרים שאי אפשר להתווכח מולם בטיעונים ותיאוריות, וכאשר מדובר בנפשות שברור שבשל המגיפה עלו בסערה השמימה - מי יוכל לבוא ולומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'".

פילוח הנתונים הקשים

ואלו 'מספרי המוות', להם נבחרו, כדוגמה, הערים בני ברק, ירושלים, בת ים, והושוו בניתוח שנעשה לסך הכללי בשאר חלקי הארץ:

• בעיר התורה והחסידות, שאוכלוסייתה לפי הרשומות עומדת על 195,298 תושבים, נמנו למרבה הצער 34 מקרי פטירה מהנגיף. מה שאומר, בערך, נפטר אחד על כל 5,744 בני אדם.

• בירושלים, עיר בת 914,559 תושבים, אירעו לא פחות מ-55 אסונות קורונה = קורבן אחד על כל 16,628 מתושבי עיר הקודש.

• בבת ים (אוכלוסיה בת 130,523 בני אדם), עיר שאירעו בה לא מעט טרגדיות מהנגיף, נרשמו 18 מתי קורונה; אחד ל-7,251.

• בשאר חלקי הארץ, למעט הערים הנ"ל, מדובר על 128 נפטרים מהנגיף, מה שאומר אחד על כל 61,703 (בהתחשב בנתון שמדובר ב-7,898,020 אזרחים בסך הכל).

• בסיכום כללי, למצב הנוכחי בכל מדינת ישראל - המונה 9,138,400 אזרחים - 239 חללי הקורונה משקפים נתון של אחד מתוך 38,235.

כלומר, אם בחישוב ארצי סטטיסטי התוצאה היא נפטר אחד לכשישים ואחד אלף איש, בבני ברק - בה ספרנו עד היום נפטר אחד לכמעט ששת אלפים איש - מספר המתים במגיפה הינו יותר מפי עשר(!) מהממוצע הארצי.

"מחריד לחשוב על כך", מוסיף גורם בכיר שפילח את הנתונים, "שמתוך 33 נפטרים בעיר, שלפי הממוצע לא אמורה להוציא מתוכה יותר מחמישה נפטרי קורונה, ישנם 28 בני אדם שנפטרו רק בשל היותם תושבי בני ברק. וכמה אלמנות? וכמה יתומים הם הותירו אחריהם?...".

ראש הישיבה מסביר: מדוע החרדים נפגעו יותר (צילום: שיא לייב)

אך מתברר, כי המצב עגום הרבה יותר. בשים לב לעובדה שמספר הצעירים והילדים בבני ברק גבוה בהרבה מהממוצע הארצי. לדברי איש הרפואה, "המשמעות הינה שעבור תושבי העיר בשכבות הגיל שנמצאות בסיכון (ולכלל הנמצאים בסיכון גבוה), סיכויי ההישרדות ממגפת הקורונה נמוך בהרבה מהממוצע המחריד של 1 ל-6000. נורא ואיום!".

"יתכן, שלחלק מהנתונים ניתן למצוא הסברים משכנעים, ואולי אף נכונים, אבל מדובר בדיני נפשות, ובשל כך הדבר החשוב ביותר שעסקני הציבור החרדי חייבים לעסוק בו עכשיו, הוא לדאוג שכל שינוי ו/או הקלה בסגר ו/או פתיחה של מוסדות לימוד, וכל דבר דומה הנוגע לציבור החרדי, לא יתבסס על סמך הנתונים והמחקרים שנעשו בציבור הכללי, משום שאלו אינם מתאימים למציאות בציבור החרדי".

גורם בכיר אחר מדגיש: "חייבים לעשות מחקרי עומק מיוחדים בציבור החרדי, לפני כל שינוי בסגר, ו/או פתיחה של מוסדות ציבור; חייבים לקחת בחשבון את כל הנתונים המיוחדים לציבור החרדי. וכן: חייבים גם לקחת בחשבון כמה 'חכמולוגים' מסתובבים בינינו (וכלל לא משנה בשל איזו טיפשות הם מוכנים, בטעותם, להרוג יהודים)".

"רק כך יש לבנות את ההקלות שמתאימות לציבור החרדי, בפרט שעתים השיקולים שמנחים את מקבלי ההחלטות נעוצים בגורמים צדדיים - חשובים ככל שיהיו - כמו מצב הכלכלה וכדומה".

ולסיום, מתחנן איש רפואה מוכר: "בינתיים, עד שלא יהיה מחקר מעמיק לגבי הייחודיות של הציבור החרדי, ועל ההקלות והשינויים שניתן לעשות לו, הפנייה לנציגינו היא: אנא, עשו את מה שניתן שלא יתממשו שום שינויים והקלות. חוסו ורחמו עלינו. אל תגרמו חלילה, בכוח השפעתכם, לעוד ועוד יהודים ליפול חללים על מזבח הפופוליזם. הצילו"!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר