פרסום ראשון

עתירה לבג"ץ: אנו רוצים לחגוג את טקס ה'חלאקה' במירון

בעתירה, שהוגשה כנגד ההחלטה למנוע השתתפות אזרחים בהילולת הרשב"י במירון, מפורטים מספר דרכים כיצד לאפשר עליה לציון בכפוף להגבלות: "פוגע בזכויות הציבור לחופש דת" (חדשות חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: David Cohen/Flash90)

עורכי הדין נדב גדליהו ושמואל הורביץ הגישו היום (שישי) עתירה לבג"ץ נגד ממשלת ישראל; משטרת ישראל והמרכז הארצי לפתוח המקומות הקדושים, בעקבות ההחלטה לסגר את הגישה לציון הרשב"י במירון, הילולה בל"ג בעומר.

התראה: סגירת היישוב מירון - עבירה פלילית

בין היתר הם דורשים מבג"ץ להוציא צו על תנאי המורה למשיבות לבוא וליתן טעם מדוע לא יאפשרו לציבור להשתתף בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון בל"ג בעומר ה'תש"ף, וזאת משום שהאיסור פוגע בזכויות הציבור לחופש תנועה ולחופש דת באופן לא מידתי תוך הפלייה פסולה בין הציבור הכללי לבין הציבור שמגיע להילולת רשב"י (להלן: "קהל רשב"י").

בנוסף הם דורשים צווים ארעיים להקפיא בינתיים את כניסת התקנות לתוקף, צו שיורה להיערך לשינוי בתקנות וצו שיתיר הגעה להילולה לעותר אותו הם מייצגים, ולבני משפחתו.

עמותת באמונתו יחיה, שהגישה את העתירה, טוענת כי ההגבלות בתיקון 11 האוסרות באופן ספציפי את קיום אורח חיים הדתי של ציבור מסוים - נעשה ללא נימוק ראוי תוך הפלייה אסורה לעומת ההיתרים אחרים שיש לציבור הרחב (כגון, פתיחת מפעלים גדולים, חנויות ענק כגון איקאה ועוד).

יתר על כן, טקס החלאקה אשר יש לקיימו בעת הגיע הילד לגיל 3, הוא אירוע מוגבל בזמן ובמקום ולפיכך יש מקום להתיר למבקשים לקיים אירוע זה, בייחוד כאשר ישנם אפשרויות מגוונות לאפשר את האירוע תוך שמירה על בריאות הציבור.

ברקע, בפרסומים שונים בתקשורת עולה כי ינתנו היתרים לאדמו"רים שונים להגיע להילולת רשב"י עם קבוצות שונות של אנשים, ללא שום פרסום על קריטריונים ברורים איך אפשר "לזכות" לקבל היתר שכזה.

ההדלקה בבאיאן, שנה שעברה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

העותר השני, הוא אזרח פרטי "והוא מהווה דוגמה פרטנית מייצגת לציבור שנפגע מתיקון 11". מוסבר בעתירה שהוגשה לבג"ץ.

"במסגרת זאת, אחיו בן ה-3 של העותר, שמו שמעון - ונקרא כך לאחר שהוריו הבטיחו שהם יוולד להם בן יקראו לו שמעון ויביאו אותו לטקס החלאק'ה בגיל 3 לקבר רשב"י בל"ג בעומר. העותר 2, כמו רבים בקהל רשב"י הוא בעל מסורת ארוכת שנים של הגעה להילולת רשב"י מזה דורות רבים ואף ציין במסגרת מיצוי ההליכים את סיפורו של סבו אשר חירף נפשו במלחמת ששת הימים להגיע לקבר רשב"י בל"ג בעומר".

"לפיכך, החלטת המשיבות שלא להענות לבקשה הפרטנית של העותר 2 תוך פרסומים לכלי תקשורת על כך שיאפשרו לאנשים מסויימים לענות ללא שום קריטריונים היא לא תקינה".

טענות העותרים לקבלת העתירה הן כי אי-פרסום קריטריונים ברורים לקבלת היתר להגיע להילולת רשב"י מהווה פגיעה במנהל התקין; כי חוסר המענה לפניות העותרים מהווה פגיעה בחובת הסירוב הכתוב והמנומק; כי הטלת הגבלות ספציפיות על קהל רשב"י מהווה הפלייה פסולה של ציבור מסויים לנוכח ההיתרים שניתנים לציבור הכללי; וכי ישנם אפשרויות שפוגעות במידה פחותה בחופש התנועה וחופש הדת כפי שהוצע למשיבות ואף הצעות נוספות שהעותרים חשבו עליהן בעת כתיבת העתירה.

תיעוד רחפן: הכביש המוביל למירון - ריק (צילום: שמעון סודרי)

הם טוענים עוד כי נדמה שהמשיבות לא בחנו אפשרויות לפגיעה מועטת יותר בחירויות ובזכויות הפרט, להלן (לחוד או במצטבר):

א. החתמת כל אדם שמגיע להילולת רשב"י על ערבות (ואפילו הפקדה עצמית) כי אם יתפס מסיר מסיכה הוא יקנס באופן גבוה ומיידי;

ב. החתמת כל אדם שמגיע להילולת רשב"י על התחייבות להיכנס לבידוד למשך 14 יום;

ג. הגבלת קבוצת במספר ובזמן כך שבכל "סבב" יכנסו כמות שמתאימה למ"ר בקבר רשב"י (כמו שעושים באיקאה);

ד. בדיקת חום לכל נכנס;

ה. איסור כניסה לאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון;

ו. איסור כניסה לאנשים שאין להם אפשרות לבידוד ביתי במקום ללא נוכחות אנשים בקבוצת סיכון;

ז. הגבלת הכניסה למשפחות בקבוצות של עד 19 איש; ו/או

ח. הגבלת הכניסה למשפחות בקבוצות של עד 19 איש, אך ורק בליווי קטין בגיל 3 אשר מגיע לטקס חלאק'ה.

עורכי הדין פירטו כי " העותרים הציעו הצעות מאוד סבירות שיאפשרו לקהל המאמינים לעלות לקבר רשב"י באופן מסודר ובטוח, תוך הדגשת החשיבות בטקס החלאק'ה שכל הילדים בגיל 3 יכולים לקיים אך ורק השנה - נדמה כי בהחלטות המשיבות התעלמו מקיום טקס החלאק'ה והתרכזו אך ורק בטקס הדלקת המדורות".

"בשל כל האמור לעיל, מתבקש בית משפט נכבד זה להוציא מלפניו הסעדים שהתבקשו ברישא לעתירה זו ולבטל את תיקון 11 ולאפשר לציבור להגיע למירון בל"ג בעומר באופן המוצע על- ידי העותרים".

עו"ד שמואל הורביץ ממשרדו של עו"ד נדב גדליהו מסר ל'כיכר השבת': "נדמה שמדינת ישראל החליטה לאפשר לקיים את טקס המדורות על ידי המקורבים, ויותר גרוע ובאופן אבסורדי לא החליטה שום דבר לגבי טקס החלאקה ובפועל גרמה לביטול הטקס לגמרי השנה. לפיכך, לא היה מנוס מלפנות לבג"ץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר