היסטוריה ואקטואליה

ההתנגדות ההיסטורית לחגיגות ל"ג בעומר במירון

ההיסטוריון ישראל שפירא נבר בכתבי החתם סופר ומביא את התנגדותו המלאה לחגיגות ל"ג בעומר במירון, ומציין שתי סיבות בגינן אין לעשות את ההילוה במירון | פרק א' (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הדלקת נרות במירון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בהמשך לחשיפת 'כיכר השבת' על ארגון 'בית ה'' שפרסם כרוז בו הוא הביע את שמחתו על כך שמזה מאות שנים בוטלו חגיגות ל"ג בעומד במירון, שעל פי הארגון הנ"ל, הקב"ה בעצמו עשה כך כדי להזכיר לבניו שבית המקדש והקורבנות הם העיקר ולא הר גלילי כזה או אחר, למרות שקבורים בו תנאים קדושים – לא נאמר עליו ששכינה לעולם תשרה בו ככותל המערבי שקדמונים העידו עליו שדוד המלך בנאו.

ממש במקרה, ביום ד' י"ב באייר, האזין כותב השורות לראיון של ח"כ לשעבר אליעזר מוזס למהדורה המרכזית ברדיו 'קול חי', שם אמר את הדברים הבאים: "השנה אנו לא עולים למירון, אלא ננהג כמו עם ישראל בבית המקדש ביום הכיפורים ששלחו את הכהן הגדול לקודש הקודשים שיהיה נציג של עם ישראל", דברים אלו כנראה צרמו לשדרן אבי מימרן שסיים את הראיון עם המשפט הבא: "אי"ה נשוב ונחגוג בעתיד את הילולא של רשב"י במרון, וכמובן נזכה בבניין בית המקדש השלישי".

באותה מהדורה התראיין עו"ד נתן רוזנבלט הנאבק להתיר את העלייה להר מירון גם בתקופת הקורונה - בהטעימו שיש יהודים שבשבילם 'הר מירון' הינו "קודש הקודשים", מסתבר שדבר זה חלחל עוד, ובפרסומת הראשונה ששודרה לאחר הראיון מטעם מקובלים מציון ההר, נטען שחובה על המאזינים לתרום בשביל "'קודש הקודשים' ציון הרשב"י במרון".

הדלקת האדמו"ר תולדות אהרן, בשנה שעברה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יום אח"כ, (חמישי י"ג באייר) הר מירון הושווה למתן תורה בהר סיני, ובתוכנית 'אליטוב וארליך' עלה לשידור מוסא ברלין שטען שהשנה שאף אחד לא עולה להילולא לקבר רשב"י, זוהי הזדמנות בשבילנו להשוות את 'הר מרון' למעמד 'הר סיני' בשעת מתן תורה, שכידוע שם אף אחד לא התקרב להר, וכתוב בפרוש "הַגְבֵּל אֶת הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ". בהמשך אמר שבהר סיני נתנו את תורה שבכתב, וב'הר מרון' ניתנה תורה שב. ואז לצערי השדרנים קטעו את דבריו ולא הצלחתי לשמוע...

באותו ערב נקלע לידי פרסום של אחד מעשרות הארגונים שאוספים כספים בחסות ההילולא וכמעט שהתעלפתי לקרוא אותו. אני כשלעצמי חונכתי בתלמוד תורה שהאיש הכי קדוש: כהן גדול, המקום הכי קדוש: קודש הקודשים, והיום הכי קדוש: יום הכיפורים.

לתדהמתי בעלון הנ"ל נטען על "נר קדוש" שיאיר לתורמים את החיים, ההזדמנות לטענת כותבי העלון, הוא רק פעם אחת בשנה - ל"ג בעומר כמובן. והמקום הוא כמובן "ההר הקדוש" שהוא לא בירושלים בהר הבית עליו חז"ל העידו שלא זזה ממנו שכינה לעולם, אלא "הר מרון". באותו עלון נמסר שרק למי שיש את "הנר הקדוש" בל"ג בעומר, יקבל ישועה, כל השאר שיחכו לשנה הבאה לל"ג בעומר.

הדלקת תולדות אהרן, בשנה שעברה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

גם ביום שלישי י"א באייר במדור 'מכתבים למערכת' בעיתון 'יתד נאמן' הכתיר ח. הלוי את הר מרון ללא פחות מ'הר ה'".

כעת לאחר שאנו מבינים את חששו של ארגון "בית ה" נחשוף את מקורותיו שמתבססות על רשכבה"ג החתם סופר, שכתב מילים חריפות ונוראות כנגד ההילולא. (הערה: כותב השורות לא הסתמך על מקורות אותו ארגון אלא פתח בעצמו את כל אותם הספרים כדי לראות בעיניים שכך הוא).

ה'חתם סופר', ראש גולת יהדות הונגריה, שדאג ותמך בקהילת הישוב הישן תלמידי הגר"א אשר סרו למשמעתו, כמו כל גדולי ישראל חפץ להתגורר בירושלים בסמיכות לשריד בית המקדש, ולא נחה דעתו מתלמידי הגר"א והבעש"ט שהתגוררו בגליל, ולמרות שסבר שבימינו חלה מצות ישוב ארץ ישראל, הרי שהוא לא עלה, בגלל...? ההילולא בהר מרון! (כך מובן מכתביו, וכך כתב הרב יחיאל מיכל שטרן רב ומו"ץ בשכונת עזרת תורה מירושלים בעמ"ח ספרים רבים, ראה בספר 'המקומות הקדושים' עמוד 17).

מי כמו החת"ם סופר ידע על קדושתו של רשב"י ושאר התנאים הקדושים, אבל כשהוא שומע על החגיגות הגדולות בל"ג בעומר במירון, הוא כותב לתלמידו רבי אפרים זלמן מרגליות[1]נגד ההילולא, "אמנם ידעתי כי שמעתי שעכשיו אכשיר דריי וממרחק יבואו ידרשו את ה' בעה"ק צפת[2] ביום ל"ג בעומר בהלולא דרשב"י ז"ל. ואם כל כוונתם לשם שמים שכרם רם רב בלי ספק... אבל מטעם זה בעצמו הייתי אני מן הפרושין כבן דרותאי שלא אצטרך להיות יושב שם ומשנה מנהגם בפניהם, ושלא ארצה להתחבר עמהם בזה".

משום שתי סיבות אין לעשות את ההילולה במירון. ממשיך החתם סופר וכותב שאין לחדש חג בלי סיבה, וכן אין לעשות שום מקום בארץ ישראל יותר חשוב מירושלים הקדושה. בסיום דבריו כותב מילים חריפות שהחוגגים הינם מהרסים ומחריבים ומאריכים את גלות ישראל[3].

בפרק הבא: מחלוקת החתם סופר החסד לאברהם והאלשיך הקדוש, האם יש לעיר צפת קדושה כמו ירושלים?!

[1] שו״ת חת"ס יו״ד כוי׳ רל״ג

[2] מרון בימיהם לא הייתה כפר יהודי, ולכן בכל פעם שהתכונו למרון, כתבו צפת לבדה.

[3] האירוניה שבימינו החסידיות ההונגריות אינם מגיעים לכותל, ואילו למרון הם כן מגיעים, (יש לציין שהם נוהגים כך ע"פ פסקו של אדמו"ר מסאטמר היואל משה שאין להגיע לכותל שנכבש בידי המדינה הכופרת).

וראוי לציין שהחסידיות הנ"ל מאמינים בהשקפת עולמם מפני שהם תלמידים של החתם סופר, שהרי כך הביא בספר האיש על החומה על הגרי"ח זוננפלד (ח"ג) שסאטמר מחמת היותה מיוצאי הונגריה מתלמידי החתם סופר אשר לחם כארי כנגד תנועת ההשכלה המתפשטת, הם מאוד חששו לתמוך בתנועת אגודת ישראל עקב שהייתה קרובה לתנועת המזרחי ולציונות, אומנם יש לציין שחסידות ערלוי שהאדמו"ר הינו דור חמישי לחתם סופר, לא עולה בל"ג בעומר למרון, ולא עושים מעמד הדלקה במשך השנה, ואין אצלם אפילו שבתות מרון (אומנם שמעתי שרק בשנים האחרונות שינו מעט, והחלו לערוך עליה למרון מידי פעם)

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר