'נוציא מוקדם לשידוכים'

השלכות רוחניות מהקורונה: חשש שבני ישיבות 'יפרקו עול'

מחנכים והורים ששוחחו עם 'כיכר', מביעים את דאגתם העמוקה ממצבם הרוחני של צעירים חרדים - בגלל הנגיף: השהיה המוגזמת בבית, ההיחשפות המפוקפקת ב'מלונית' וההתמכרויות • מיוחד (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
תלמידי ישיבות ב'מלונית'. אילוסטרציה (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

חשש מהותי: החזרה לישיבות, והניסיון לייצר שגרה במוסדות עם סיום גל הקורונה הראשון, מעמידים הורים ומחנכים בפני מצב מורכב ובעייתי, בו לא נתקלו מעולם; 'כיכר השבת' בסקירה מיוחדת, על ההשלכות הרוחניות מהמגיפה בקרב תלמידי ישיבות.

משיחות עם מנהלי ישיבות והורים מתברר, כי ישנה דאגה ממשית בקרב רבים מהם, לאחר שגילו - מאוחר מדי - בחורים שהידרדרו רוחנית, כשלעתים מדובר אף ב"מצב קריטי", כהגדרתם.

בדיקה מעמיקה מעלה, כי בחורים רבים, בעיקר בגילאי ה'ישיבות קטנות' (לצעירים), ספגו מכה קשה מהיעדרותם הממושכת ממסגרת מסודרת. "היעלמותם ממערכת החינוך, ושהותם הרבה בבית, לפעמים בתנאים לא פשוטים (משפחה ברוכת ילדים עם יכולות כלכליות מועטות)", מסבירים כמה הורים, "היא הגורם המרכזי לסיכונים ולקשיים מולם ניצבים כעת הבחורים".

מעבר לכך, קיים חשש מנשירה של ממש אצל בחורים, שעד לקורונה 'נסחבו' איכשהו בתוך מסגרת חינוכית, אך הניתוק מכל הווי ישיבתי הובילה ליציאתם הסופית ממערכת החינוך החרדית.

הסיבות להידרדרות המדוברת של הבחורים מגוונות, ולרוב יש יותר ממאפיין אחד המסביר אותה. בין גורמי הסיכון לנשירה, הם תכנים בעייתיים, מהמדיה המקוונת, שהצליחו לפגוע קשות ולחדור לתוך בתים חרדים.

ח. אם לתלמיד מישיבה לצעירים בצפון הארץ, אומרת בשיחה עם 'כיכר השבת': "גם בימות שגרה, אנחנו מחזיקים את הילד בקושי רב, בעזרה של המוסד. בשלושת החודשים האחרונים, בהם הוא היה בבית, זה הגיע למינימום למידה והכוונה רוחנית מצד הישיבה".

"אין לי שליטה 24 שעות על הילד שלי, ואני לא יודעת איפה הוא מסתובב ועם מי הוא מתרועע כל היום. כרגע אנחנו רואים ירידה חדה במצבו הרוחני, ותיקון המצב הוא כמעט בלתי אפשרי", היא אומרת בעגמומיות.

בשיחות נוספות עם 'כיכר השבת', מזהירים הורים כי לפני שמדברים על 'הגל השני' של הנגיף, צריך לדבר על עצירה של מה שעלול להיות 'גל הנשירה' הגדול של עולם הישיבות. לא פחות.

לדבריהם, זהו גל שעשוי לנחות בעיקר בקרב תלמידים צעירים, כאשר ההתמדה והמוטיבציה של אלו נשחקת בהדרגה בהקשר של אורח חיים מוקפד והלכתי, כמו גם יכולות להתמיד בלימודים אחרי הניתוק הממושך.

מכתב הרבנים מהבוקר, הקורא לחזור לפקס (צילום מסך)

כדוגמה לחשש זה ניתן לציין את המכתב שפורסם הבוקר ביומונים, בחתימת כמה רבנים, המתריע מפני כניסת אמצעי תקשורת טכנולוגיים שונים לבתים חרדים. היו מהם אף שהחמירו, וקראו לחזור להשתמש בפקס - במקום במייל וואטספ - מה שמלמד על חשש מהתמכרות שעלולה לדעתם להוביל להידרדרות.

במקביל, גם בישיבות גדולות (גבוהות) קיימת דאגה אמיתית - מכיוון אחר: כך למשל ל'כיכר השבת' נודע, כי בישיבות נחשקות עשויים כעת להתיר לבחורים מסוימים לצאת ל'שידוכים' מוקדם מהמקובל לפני תקופת הקורונה.

בירור הענין חושף מה עומד מאחורי המהלך: מדובר בבחורים ששהו יותר מחודשיים ללא מסגרת, ובישיבה זיהו כי הם חזרו "מנותקים רוחנית". בעקבות כך, ובעצה אחת עם ההורים, הוחלט כי לפני שהם ידרדרו עוד מבחינה רוחנית, יש להוציאם ל"שוק השידוכים" ולחתנם.

עוד נודע, כי החשש הגדול יותר בישיבות, הוא באשר לבחורים שחלו בקורונה ואושפזו ב'מלוניות החלמה'. על פי עדויות שהגיעו לראשי ישיבות, ישנם בחורים שנחשפו שם לאנשים "מפוקפקים", והמשיכו את הקשר עמם גם לאחר שחזרו לבית משפחותיהם.

כאמור, עיקר הקושי בולט אצל אותם בחורים שבאו ממשפחות עם קושי בתפקוד המשפחתי, ברמות שונות, הבא לידי ביטוי בעיקר במצב של תפקוד כלכלי נמוך והעדר מיומנויות הוריות.

הדרכה חינוכית לימי הקורונה: "רק בדרכי נועם" ( (באדיבות משה שמש))

כאן המקום לציין, כי הישיבות שהשקיעו ב'למידה מרחוק', ואף הקפידו להחזיר מוקדם את הישיבה לפעילות, יצאו מורווחות - יחסית למקבילותיהן שעדיין מתמודדות עם בחורים רבים השוהים בבית, עם לימוד מרחוק שהפך עם הזמן למינורי ולא משמעותי מול השעות הרבות בהן הבחור נמצא בבית.

מספר הורים מודאגים מסכמים: "אנחנו זועקים ובוכים, ומנסים לשים את הנקודה על 'ההתפרצות' הבעייתית ביותר: ישיבות המיועדות לנושרים ולבחורים ייחודיים, שמסרבות לקחת אחריות ולהחזיר אליהן את התלמידים".

"ישנן ישיבות, בעיקר קטנות בגודל וחסרות תקציב, שטרם חזרו ללימודים, ומנצלות את המצב כדי 'למרוח' זמן ולא לחזור לתפעל את הישיבה כבעבר. בינתיים, יושבים בחורים בבית ועוברים 'שואה רוחנית', עד כדי פריקת עול חלילה" - לשונם החריפה של הורים ומחנכים, שהביעו את דאגתם בפני 'כיכר השבת'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר