היסטוריה ואקטואליה

הלוחם ב'מודרנים' שרצה לחלק את ארץ ישראל

בעקבות "פארק ירמות" חוזר ההיסטוריון ישראל שפירא לסוגיית חלוקת הארץ ל-12 נחלות לפי י"ב השבטים - מי הרב שקידם את זה בצל מלחמתו ב'מודרנים' ומה עם הסנהדרין? • פרק א' (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
טקס הכרזת האו"ם על כינונה של מדינתישראל, בניו יורק, ארה"ב בשנת 1947 (צילום: לע"מ)

הכתבה על פארק יַרְמוּת בבית שמש, עוררה הדים רבים, מספר מילים שנכתבו עוררו תגובות רבות שהגיעו לתיבת המייל של 'כיכר השבת'.

לאחר שכתבתי שפארק יַרְמוּת נמצא בנחלת שבט יהודה, כתבתי כך: "בימינו, מדינת ישראל שאיננה פועלת לפי חוקי התורה, מתירה לכלל תושבי ארץ ישראל להתגורר ולסייר באזור 'יַרְמוּת' ללא קשר לשייכות השבטית שלהם".

מספר תלמידי חכמים טענו לי, שממשפט זה משמע שבביאת משיח כאשר יחלקו את ארץ ישראל לשתיים עשרה נחלות כמנין 12 השבטים, הרי שיהיה אסור ליהודי משבט דן להתגורר בנחלת שבט יהודה, ולא כן ההלכה!, הבעיה היחידה ההלכתית תיתכן כששבט שלם לא ירצה לדור בנחלתו, אך מותר ליחידים להתגורר בנחלת שבט אחר.

עוד הוסיפו הת"ח שליט"א: שאפילו האיסור המובא בתורה (במדבר לו ז) "וְלֹא תִסֹּב נַחֲלָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמַּטֶּה אֶל מַטֶּה כִּי אִישׁ בְּנַחֲלַת מַטֵּה אֲבֹתָיו יִדְבְּקוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", היה זמני, ולא נהג מעבר לדור הכניסה לארץ, עד שביטולו נחוג בט"ו באב שלא היו ימים טובים לישראל כמותו.

הכרזת העצמאות של מדינת ישראל (צילום: KLUGER ZOLTAN, לע"מ)

אכן צודקים הת"ח המגיבים שליט"א, ואיני בוש להודות שאין כל בעיה הלכתית לשבט יששכר להתגורר ולבקר בנחלת שבט נפתלי, וכן הפוך.

• • •

סוגיית "חלוקת הארץ" ל-12 שבטים גרמו לי להיזכר בת"ח מגדולי ירושלים הגאון המופלא רבי עקיבה יוסף שְלֶזינגר שעלה לארץ ישראל בשנת תר"ל (1870) ואחת מיוזמותיו היו: לחלק את ארץ ישראל ל-12 נחלות כמנין שבטי ישראל!, מעניין ביותר שקודם לעלייתו האדמו"ר מסאטמר בעל ה"יטב לב" אסר עליו לעלות לארץ ישראל מטעמים שונים.

את רעיונו לגאולת ישראל סידר הרב שלזינגר לפרטי פרטים, הוא סבר שצריך לרכוש מהערבים את אדמות נחלת שבט יהודה, אחר כך את אדמות הגליל, נחלת שבטי נפתלי, זבולון ויששכר, ולבסוף את אדמות עבר הירדן נחלת שבטי ראובן, גד וחצי המנשה.

צילום לוין של מדינת ישראל (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

בחזונו ראה רבי עקיבה יוסף שלזינגר לא רק את חלוקת הארץ לנחלות, אלא הוא חפץ למנות נשיא ישראל ודגל [!], כך שיחלקו את ארץ ישראל לשלושה עשר חלקים: 12 שבטים ולנשיא המדינה. לכל שבט דגל משלו. היישוב יתחיל מירושלים, ואחר כך לשאר חלקי הארץ.

• • •

יהודי מיוחד ומקורי היה הרב שלזינגר, מצד אחד הוא נלחם כל חייו נגד "המודרנים" ובמיוחד כנגד הרב עזריאל הילדסהיימר ראש בית מדרש לרבנים מאסכולת הרש"ר הירש מייסד שיטת "תורה עם דרך ארץ" ואף התבטא כנגדו "דבר אחר", הרב שלזינגר כמו מרבית רבני ירושלים התנגד ל"היתר מכירה", והתבטא כנגד הראי"ה קוק: ״פלוני אלמוני שהתיר שביעית״. ולא הסכים שיבקרו, לנכדיו אסר ללכת ולשמוע את דרשתו.[1]

כמובן שהרב שלזינגר התנגד לתנועה הציונית שישבו את ארץ ישראל ללא שמירת מצוות, עליהם התבטא בשצף קצף בספרו "תורת הקנאות"[2]. מאידך מהצד השני הרב שלזינגר היה "ציוני" במובן האמיתי של המילה (אוהב את קדושת ארץ ישראל) וחפץ להחזיר את כל המצות שעם ישראל איבד במהלך הגלות.

פרופסור חיים וייצמן, הנשיא המיועד של מדינתישראל, נושא דברי ברכה להתכנסות הראשונה של מועצת המדינה, במוזיאון תל אביב, בשדרות רוטשילד. יושב במרכז למטה, דוד בן גוריון. (צילום: לע"מ)

המרצה הרב ישראל גולדווסר טוען שהרב שלזינגר רצה להקים מחדש את הסנהדרין שכידוע במהלך הגלות היו פולמוס הלכתי גדול על כך, ותמיד גברה ידם של האוסרים, בדורות האחרונים החזון איש אסר את הדבר מכל וכל.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות:
    sisraerl@gmail.com

[1] מפי רבי שמואל דייטש

[2] דף ט ע"א

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר