היסטוריה ואקטואליה

הסיפורים "הציוניים" על הגרי"ח זוננפלד שהסעירו את 'העדה'

מדוע 'העדה החרדית' טוענים שספר "האיש על החומה" שכתב נכדו של הגרי"ח זוננפלד וקיבל במהדורות מאוחרות את ברכתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל - הוא זיוף? • פרק ב' (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגרי"ח זוננפלד (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני (American Colony (Jerusalem). Photo Department, photographer))

ננסה להיכנס בדקויות כדי להבין מדוע 'העדה החרדית' טוענים שספר "האיש על החומה" שכתב נכדו של הגרי"ח זוננפלד וקיבל במהדורות מאוחרות את ברכתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שכתב שהספר מעלה את זוהר דמות דיוקנו של הגרי"ח זוננפלד, טוענים הקנאים שספר זה הוא זיוף[!] על מה ולמה?!

אחד מהדברים המזעזעים שמצוטט בספר הוא ציטוט מאיל העיתונות הלורד נורטקליף שאמר לעיתונאים לאחר שנפגש עם הרב זוננפלד והרב קוק, שאין הבדל בין הרב קוק לרב זוננפלד, ושניהם ציונים!

עוד מזעזע הפרק המדבר על מסע המושבות בשנת תרע"ד (1914) עליו חתם הגרי"ח זוננפלד ושאר חברי המשלחת שלשונו הייתה על אתחלתא דגאולה שיש בימיו[!]:

"אחד מהחזיונות מרהיבי הלב שבדורנו הוא וודאי חזון הארצי-שראלי ההולך ומתקדם בכל ערכיו בשנותיו האחרונות. שלומי אמוני ישראל וודאי שצריכים לשמוח על החזון הנהדר הזה, שבו אנו רואים אתחלתא דגאולה. וכשאנו מביטים על המשובות הפורחות, על ההרים המתרחבות, על הפרוורים ההולכים ומשתכללים בא"י, ואנו קוראים את דברי הנביא "כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה בְּיוֹם טַהֲרִי אֶתְכֶם מִכֹּל עֲוֹנוֹתֵיכֶם וְהוֹשַׁבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבוֹת, וְהָאָרֶץ הַנְּשַׁמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשֶׁר הָיְתָה שְׁמָמָה לְעֵינֵי כָּל עוֹבֵר:" (יחזקאל ל"ו –ל"ג-ד) ואמרו הארץ הלזו הנשמה היתה כגן עדן והערים החרבות והנשמות בצורות ישבו, הרינו אז כחולמים".

הסכמת הגרי"ש אלישיב

• • •

עוד ציטוטים מהגרי"ח בספר "האיש על החומה "בה נטען שהגרי"ח סבר שארץ ישראל פורחת בחקלאות היא היא סימן לגאולת ישראל[!]:

"כמה רחב ליבו למראה א"י ההולכת ונבנית, מושבות חדשות.. שדות שוממים מוריקות מלא העין, ויעוד דברי הנביא יחזקאל "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא" (ל"ו ח') הולך ומתגשם לנגד עינינו, והלא כבר אמר רבי אבא (סנהדרין צח א) כי בהתגשמות של נבואה זו, "אין לך קץ מגולה מזה".

הקושי של אנשי 'העדה' בכך שבסברה זו שארץ ישראל פורחת בחקלאות היא סימן לגאולה הרי שחולק הגרי"ח זוננפלד על הרבי "ויואל משה" מסאטמר שסובר שאמרת חז"ל ע"פ נבואת יחזקאל שארץ ישראל תגדל עצים ופירות וזה אחד מסימני הגאולה - כל זה רק כשהקב"ה עושה זאת בעצמו, ואם נעשה בידי אדם, אין זה אחד מסימני הגאולה.

• • •

עוד מסופר ב"איש על החומה": בתאריך ח' בשבט תרפ"ב (1922) ביקר מקורבו - דוקטור דהאן אצל הלורד האנגלי נורטקליף ואמרו לו שאין הסוכנות הציונית מייצגת את כלל ציבור החרדי בעולם, ו'אגודת ישראל' אוחזת שיש להידבר עם הערבים על חלוקת הארץ, וכמובן שהיא מעודדת עליית יהודים לארץ ישראל.

הסכמת הגרי"ש אלישיב

לאחר מפגש זה, החוגים החילונים הקימו סערה והעלילו על הגרי"ח שהוא כנגד עליית יהודים לארץ ישראל!

לאחר הסערה שנוצרה, 'אגודת ישראל' ו'העדה החרדית' פרסמו גילוי דעת שאין להם שום התנגדות להצהרת בלפור, ואדרבה היהודים החרדים, הם אלה שהקימו את הישוב היהודי הקיים בארץ ישראל.

משפט תמוה מצוטט בספר 'האיש על החומה', מתוכו מובן שגם לחילונים יש מקום בארץ ישראל [!] ולא עוד אלא שנטען בספר שהראיה היא מעזרא הסופר שבשיבת ציון השניה העלה חילונים לארץ ישראל [!]: "מסופר על הגרי"ח זוננפלד שאמר "כתוב ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב - כמיקודם תהיה הגאולה, ואח"כ יחזרו החוטאים בתשובה, ואני מאמין שכל חלוץ המשתתף בבנין הארץ, תעמוד לו זכות ארץ ישראל שיחזור בתשובה, הלא גם אלה שעלו מבבל בימי עזרא ונחמיה לא היו צדיקים גמורים, כמסופר בספרי הקודש שחיללו את השבתות והמועדים, ובכל זאת נבנה בית המקדש על ידם וחזרו בתשובה"[!].

הרב זוננפלד (שני משמאל) בקבלת הנציב הבריטי, 1920 (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני (American Colony (Jerusalem). Photo Department, photographer))

עוד מסופר ב'איש על החומה': בהנחת אבן הפינה לשכונה חדשה בירושלים (היכן שהיום גבעת רם) הגרי"ח זוננפלד בעצמו פינה את השביל מעפר ואבנים תוך כדי מלמול הפסוק "סֹלּוּ סֹלּוּ הַמְסִלָּה סַקְּלוּ מֵאֶבֶן".

כן מסופר על אהבתו לירושלים, שהגרי"ח והגרש"ז בהר"ן הקיפו את חומות ירושלים כדי לקיים את הפסוק "סֹבּוּ צִיּוֹן וְהַקִּיפוּהָ סִפְרוּ מִגְדָּלֶיהָ" (יש לציין שהאדמו"ר מסאטמר בביקורו בארץ הקודש, לא טרח לסוב חומות העיר העתיקה כדי לקיים את אותה המצווה. יש להוסיף שגם לא שמענו על תנועת 'אגודת ישראל' שעסקניה נוהגים להקיף את חומות העיר העתיקה כדי לקיים את אותה המצווה).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
שלושת הספרים על הגרי"ח זוננפלד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר