פרסום ראשון • תופעה חמורה

חסידי בעלזא וויז'ניץ נחשפים לנגיף - אך נמנעים מבדיקות

מאות ואולי אף אלפי חרדים - המשתייכים לחסידויות בעלזא וויז'ניץ - נמנעים מבדיקות לגילוי קורונה על אף שנחשפו לחולים, בעקבות הוראה מגבוה • מי שבסביבתם אינו יודע על כך, ובסיכון מוחשי (חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

תופעה חמורה ומדאיגה הולכת ותופסת תאוצה בימים האחרונים בקרב כמה קהילות חסידיות גדולות ברחבי הארץ: חסידים מקבלים הוראה בלתי רשמית, אך מכוונת מגבוה, שלא לערוך בדיקות קורונה, למרות שהתפשטות הנגיף הולכת וגוברת.

מעדויות שהגיעו ל'כיכר השבת' עולה, כי בשקט בשקט, מאות ואולי אף אלפי אנשים שבאו במגע קרוב עם חולה קורונה, ואצל חלקם הגדול אף צצו תסמינים, אינם הולכים להיבדק מסיבות שונות - העיקרית שבהן: פחד וחוסר רצון לשבור את השגרה או להישאר עם הילדים בבית ולהפסיד ימי עבודה.

שלומי, המשתייך לחסידות בעלזא, מספר בשיחה עם 'כיכר השבת': "אמי ואחי הקטן חשו בתסמינים, אך בשל הוראה בחסידות לא ללכת להיבדק, הם נשארו בביתם למשך כמה ימים. לאחר שהתסמינים חלפו, הם חזרו לפעילות מלאה, כאשר איש אינו יודע האם הנגיף עדיין נמצא בגופם, ואף אחד בסביבתם הקרובה ביותר אינו מודע לכך שנדבקו".

"היחס בנושא הזה נובע מכך שהקורונה אינה גובה קורבנות בשבועות האחרונים", הוא מנסה להסביר. "אני מכיר עשרות אנשים מהחסידות, בעיקר צעירים, שחלו בנגיף והחלימו ללא שום צורך בבידוד, או בביטול לימודים ועבודה. גם האדמו"ר חושב שהנזקים שנגרמים כתוצאה מהכניסה לבידוד, חמורים יותר מנזקי הקורונה".

חסידות גדולה נוספת, בה ניכרת התופעה החמורה, היא ויז'ניץ. מנחם, תושב השיכון החסידי בבני ברק, מספק הצצה לנעשה מתחת לפני השטח.

לדבריו, בחסידות אין הוראה חד משמעית ללכת ולהיבדק, אך "אלו אשר משמשים בתפקיד חינוכי או ציבורי, נקראים חד משמעית לא להיבדק, משום שבמידה והם יתגלו כחיוביים לנגיף, יצטרכו לסגור את תלמוד התורה או את הישיבה - דבר שלשיטת ראשי החסידות עלול לגרום לנזקים כבדים, ללא צורך אמיתי...".

חתונה המונית במונרו, לפני כשבוע. אילוסטרציה (צילום: ללא קרדיט)

לעומתם זאת, בחסידות צאנז ההנחיה כיום היא כל מי שיש לו תסמין - להישאר בבית ולאחר ארבעה ימים, להיבדק. זאת בניגוד לימים הראשונים, בהם שרר בלבול בקרב החסידים.

יוסי, חסיד צאנז המתגורר בטבריה לצד כ-200 משפחות מהחסידות, מספר אף הוא, כי כמה מחבריו ששהו בחג השבועות בצל הרבי נדבקו בנגיף, ולאחר שקצב ההדבקה הלך והחמיר, הוחלט בתחילה להורות לחסידים להפסיק להיבדק, מחשש שהשכונה שלהם תוכרז כ'אזור אדום', והם ייאלצו להתמודד מול אכיפה מוגברת של פקחי השיטור העירוני. לבסוף, ההוראה הזו שונתה.

"ההוראה ניתנה בצורה חסויה", הוא מגלה ל'כיכר השבת', "כשאחד ממפעילי הקו הטלפוני הפנימי של החסידות בעיר שיגר הודעה כי בשל 'כבודה של החסידות' יש להפסיק להיבדק, וכי מי שחש תסמינים שיישאר בביתו למשך כמה ימים". לאחר מספר דקות, ומחשש כי ההוראה תגיע אל "גורמים לא רצויים", נמחקה ההודעה מהקו הפנימי, ובהודעה נוספת שהועלתה לקו נקראו החסידים לפעול "כפי שנאמר בהודעה שנמחקה".

מעדות נוספת של אחד מהעסקנים בצאנז עולה תמונה דומה. לדבריו, אברכים שצצים אצלם תסמיני קורונה או כאלו שמחויבים בבידוד, נצפו מסתובבים ברחוב, הולכים למקווה ואף שולחים את ילדיהם למטרות שונות מחוץ לבית - מה שכמובן מגביר את סיכויי ההדבקה בשכונה.

יצוין, כי ביום רביעי האחרון, הורו בחסידות בצורה רשמית למי שחש תסמינים - ללכת ולהיבדק, אך מעדויות שונות עולה כי בשטח עצמו עדיין ישנו בלבול גדול, ומספר הנדבקים המאומתים ממשיך לעלות והגיע כבר לכשלושים, כולם תושבי אותה שכונה בטבריה, כאשר עוד כעשרים חסידים חשים בתסמיני הנגיף.

כך או כך, בחסידות צאנז שבים ומדגישים כי ההוראה הברורה הינה לכל מי שחש בתסמינים ללכת ולהיבדק, וכך אכן נעשה.

לצד החסידויות הגדולות, חשוב לציין כי ישנן חסידויות שמקפידות מאוד על הכללים, כדוגמת גור וקרלין-סטולין; לעומת זאת, בחסידות סלונים ובחסידויות תולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק, קשה למצוא חסידים שהולכים עם מסכות.

יודגש, כי בימים האחרונים ההתנהלות הזו הופכת לכאורה לתופעה של ממש בקרב חסידויות נוספות, ובעקבות כך מספר הנדבקים האמיתי אינו ידוע, וכך גם אנשים שאמורים לפי ההנחיות לשהות בבידוד, ממשיכים את שגרת חייהם כרגיל - תוך סיכון הציבור. 'כיכר השבת' ימשיך ויעקוב.

ההוראות העדכניות בצאנז (טבריה) (באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר