מגילת אסתר באינסטגרם

הרב של איראן: "הנגיף לא פגע בקהילה; פה זה לא אירופה"

בראיון שקיים רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גרמי, הוא הסביר איך הנגיף לא פגע בקהילה, באיזה שלב הבינו שצריך לסגור את בתי הכנסת ולמה המצב באיראן יותר טוב מאשר באירופה (אקטואלי)

(צילום: הטלוויזיה האיראנית)

בראיון שערך כתב 'אל מוניטור, עם רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גרמי, הסביר הרב, איך הם התמודדו עם נגיף הקורונה ולמה מצב הקהילה היהודית טוב יותר באיראן מאשר באירופה.

הרב שנמנע באופן עקבי מלהתראיין לכלי תקשורת בישראל, התראיין לאתר הערבי-אמריקאי (בו כותבים גם עיתונאים ישראלים), 'אל מוניטור'.

בתחילת הראיון הסביר הרב: "יש לנו חופש דת מוחלט. כל בתי הכנסת פתוחים ומתקיימים בהם שיעורי תורה. יש לנו מוסדות חינוך מפוארים, הכוללים, בתי ספר, תלמודי תורה, ישיבות וחטיבות ביניים".

"באיראן", הוסיף גרמי, "יש ליהודים במדינה ביטחון אישי גבוה, והאוכלוסייה הערבית לא עוינת את היהודים, אלא להפך - היא ממש ידידותית".

"בניגוד למצב באירופה, למשל, אצלנו אין צורך בכלל בשמירה בבתי הכנסת ובבתי הספר, והביטחון האישי מצוין. אין באיראן מושג כזה של התנכלות אנטישמית מאורגנת נגד היהודים".

קורונה בקהילה היהודית

בשלב זה, עבר הרב להתייחס למצב הקהילה היהודית בימי הקורונה: "הקורונה כמעט ולא פגע בקהילה היהודית במדינה, אחרי פורים - באמצע חודש מרץ אנחנו הבנו לאיפה זה הולך, ואני הוריתי על סגירת כל בתי הכנסת במדינה וגם בתי מדרש, וכל המוסדות, ובדיעבד התברר שזה מה שמנע הדבקה המונית וחלילה - אסון גדול בקהילה".

בראיון הוא סיפר: "התרתי כהוראת שעה, לשמוע קריאת המגילה בלייב ואסרתי להתענות בתענית אסתר. את השיעורים שלי העברתי דרך האינסטגרם והסקייפ. אני בטוח שבגלל אמצעי הזהירות שנקטנו המצב היה טוב יחסית".

הרב דיבר על מצב הקהילה: "במשך השנים חינכתי הרבה שוחטים ויש לנו גם כמה מסעדות כשרות מצוינות שאנחנו משגיחים עליהם עם משגיח כשרות צמוד. באופן טבעי, בגלל שאנחנו קהילה קטנה, אין לנו יכולת לספק כשרות למפעילים כי אין ביקוש מספיק, אבל כל יהודי יודע מה אפשר לקנות ומה אי אפשר לקנות מבחינת כשרות".

רבה הראשי של איראן: "הציונים לא מייצגים את היהדות" (צילום: הטלוויזיה באיראן)

'קורונה' פגע במעמד הביניים

"הנגיף פגע קשות במעמד הביניים במדינה", סיפר הרב, "מרבית היהודים במדינה - שייכים למעמד הביניים. יש אמנם מיעוט קטן של עשירים בקהילה היהודית, אבל מרבית הציבור מרגיש היטב את הלחץ".

לגבי מצב הדת, הוא סיפר: "באיראן יש יהודים שיש להם ידיעות בתורה ויש יהודים שיש להם פחות, אבל כולם מסורתיים" הוא אומר. "כולם שומרים שבת, מניחים תפילין ומכבדים את המסורת. מאידך, יש גם קהילה שהיא ממש אורתודוקסית שמקיימת לימוד תורה ברמה גבוהה מאוד ומקפידים על כל ההלכות".

עוד הוא סיפר בראיון ל'אל מוניטור', על התמיכה הקהילתית:. "אנחנו תומכים בלפחות 150 משפחות נזקקות באופן קבוע, במשלוחי מזון, ומסייעים לזוגות צעירים להתחיל את החיים. יש הרבה עזרה הדדית ומשתדלים לעזור לכל מי שזקוק לעזרה".

"יש הרבה כבוד אלינו כיהודים באיראן, מצד השכנים המוסלמים שלנו, בניגוד למצב באירופה למשל, אין שמירה בבתי הכנסת ובבתי הספר, והביטחון האישי מצוין. כמובן שיש לפעמים אנשים, כמו בכל מקום שהם אנטישמים, אבל רוב האוכלוסייה מכבדת וחיה איתנו בשלום. מה שחשוב הוא שאין באיראן מושג כזה של התנכלות מאורגנת נגד יהודים".

"למרות שהיהודים באיראן לא נוהגים ללכת עם כיפה ברחוב, מי שרוצה ללכת בלבוש יהודי יכול לעשות זאת. זה פשוט מושך את העין כי זה חריג וזה עשוי להיות לא נעים. אבל זה לא עשוי להיות משהו שמסכן את חובש הכיפה. תחושת הביטחון הכללית של היהודים מצוינת, ואנחנו לא חשים מאוימים בשום צורה, לא מצד הממשל, ולא מצד השכנים שלנו".

לגבי ההישארות של היהודים במקום, מספר הרב: "יש לנו קשר חזק מאוד למקום הזה, אבותינו חיו כאן במשך שנים, והרבה מהנביאים קבורים כאן באיראן, דניאל הנביא, קבר חבקוק הנביא, קבר מרדכי ואסתר ועוד".

כזכור, לפני כחודש, פנה גרמי בראיון בטלוויזיה של המשטר האיראני, בשפה העברית, למדינת ישראל והתבטא כי "הציונים לא מייצגים את היהדות, מייצגים רק רעיון פוליטי".

וכך הוא אמר: "אנחנו יהודי איראן רוצים לשלוח את המסר הזה לציונים ובראשם לנתניהו. דעו לכם שאתם הציונים לא מייצגים את היהדות ולא מייצגים את העם היהודי. אתם מייצגים רק רעיון לתנועה פוליטית שרעיונותיה וערכיה נוגדות את הרעיונות והערכים של תורתנו הקדושה והדת היהודית".

הרב גרמי הוסיף: "אנחנו מגנים בכל תוקף מעשה התוקפנות שלכם ומצהירים ומגישים לכל העולם שיש הבדל גדול בין היהדות לציונות".

בישראל מעריכים, כי הדברים נאמרו לבקשת המשטר האיראני, ולרב הראשי לא נותר אלא להסכים לבקשה, שכן סירוב יכל לעלות בחייו ובחיי משפחתו.

לפני כחצי שנה, בראיון באולפן 'כיכר השבת', הסביר שדרן הרדיו האיראני, רני עמרני, את מצב היהודים באיראן: "יהודי איראן נמצאים בפחד. בתוך הלב הם ציונים, אבל בחוץ הם חייבים להראות משהו אחר, כי הם חייבים להראות למשטר האיראני שיש הבדל בין יהדות לציונות".

השדרן הפרסי מסביר: כך חיים יהודים באיראן

"היהודים באיראן חיים בפחד גדול", מוסיף עמרני: "ולכן אפשר לראות אותם מפגינים ביום 'אל - קדוס' נגד ישראל, כי מספיק מישהו אחד שיחליט להוציא סכין, ואז הם מסתכנים בנפשם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר