הח"כים שיעשו היסטוריה

כריזמטי, אנרגטי וצנוע • הפנים החדשות של 'יהדות התורה'

'יהדות התורה' תעשה היסטוריה כאשר לראשונה יכהנו מטעמה עשרה שרים, סגני שרים וחברי כנסת • 'כיכר השבת' עם פרופיל על "הפנים החדשות" - יצחק פינדרוס, אליהו ברוכי ואליהו חסיד (אקטואלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ברוכי, חסיד ופינדרוס על רקע הכנסת (צילומים: מרים אלסטר, יהודה חיים - פלאש 90, יעקב נחומי)

ה"פנים חדשות" של 'יהדות התורה' יושבעו השבוע לכנסת ה-23, חלקם כבר היום (שני) וחלקם בהמשך השבוע. בכך, 'יהדות התורה' תעשה היסטוריה כשבמפלגה יכהנו לראשונה עשרה שרים, סגני שרים וחברי כנסת.

ההיסטוריה הזו תתרחש לא במעט בזכות מאזן הכוחות שהפך לראשונה את שני הפלגים ב'יהדות התורה' - 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' לשוות בכוחן הייצוגי במפלגה, כאשר כל אחת עם חמישה נציגים.

אז מי הם אותם חברי כנסת חדשים שאנחנו עומדים לראות את פרצופם במליאה ובוועדות? חלקם כבר פנים מוכרות וחלקם טובלים את טבילת האש הראשונה שלהם אל מול אורות הזרקורים.

יצחק פינדרוס, בן 49

מי שכבר טעם מעט מהכנסת בשנה זו אך מהר מאוד חזר לעשות לביתו הוא יצחק פינדרוס שהפעם ייכנס באופן רשמי לכנסת, וכעת נראה כי הוא כאן כדי להישאר.

כותב השורות שהעביר לא מעט שעות במחיצתו של הח"כ החדש-ישן יכול להעיד כי פינדרוס הוא טיפוס כזה שיכול להיכנס לחדר וכל העיניים יהיו נשואות אליו, ולו מהסיבה כי אימץ את המושג של אחד ש"מדבר בגובה העיניים", גם באחד על אחד וגם דרך תדרי הרדיו והאולפנים.

יצחק פינדרוס (צילום: יהודה חיים, פלאש 90)

פינדרוס קורץ מחומר של איש ציבור, ואין על כך חולק. לא לחינם היה מי שניסה לבלום לא מעט את כניסתו לתפקיד מזכ"ל המפלגה. הח"כ החדש הוא מסוג האנשים שלא ניתן להתעלם מהם, הוא אדם שזוכה להערכה רבה בבתי גדולי ישראל ועקף את כל ח"כי 'דגל התורה' בקרבתו למנהיג, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי.

פינדרוס, בן ה-49, הספיק לא מעט תפקידים פוליטיים בחייו, כיהן ראש עיריית ביתר עילית, כסגן ראש העיר ירושלים ומ"מ ראש העיר ומזכ"ל דגל התורה.

הופעתו של הח"כ הנכנס מלאת ביטחון עצמי, והוא משדר כריזמה. הוא בעל יכולת רטורית מעולה ויודע להסביר בצורה נחושה ועקבית את עמדותיו ועמדות המפלגה.

אחד מיתרונותיו שעמדו לו לסיוע במהלך הבחירות ובהבאת מגזרים חדשים ל'דגל התורה', היא שפת האנגלית אותה הוא דובר באופן שוטף. הוא למד בתלמוד תורה 'אדרת אליהו' של הרב יצחק שלמה זילברמן הפועל בשיטת זילברמן, ובישיבתו של הרב זילברמן ישיבת 'אדרת אליהו'.

פינדרוס הוא חתנו של הג"ר מנחם (נחצ'ה) רוטנברג, משגיח בישיבת 'קול תורה'. הוא אף מתגורר ברובע היהודי בסמיכות למקום מושבה של קהילת 'זילברמן'.

לפני כשנתיים הציג את מועמדותו בבחירות המוניציפליות לראשות עיריית אלעד מטעם מפלגת 'דגל התורה', בעקבותיה, הגיש את התפטרותו ממועצת העיר ירושלים ומתפקידו כסגן ראש העיר, לבסוף, נפסל מלהתמודד לראשות העיר בשל עתירה שהוגשה נגדו על כך שאינו מתגורר בעיר.

עמדותיו של פינדרוס הן ימניות מובהקות, מה שהביא בעיקר בתקופת הבחירות ללא מעט חיכוכים מאחורי הקלעים בינו לבין יו"ר המפלגה משה גפני הנחשב לבעל דעה מעט יותר שמאלנית-מדינית.

אליהו ברוכי, בן 44

לרובכם, סביר להניח, שמו של אליהו ברוכי לא אומר הרבה. אך כמי שליווה את העיר פתח תקווה מתקופת הבחירות עד לימים אלה, כאן המקום לספר כי יהדות התורה עשויה לחוות שינוי עם כניסתו של אישיות צעירה, מבריקה ומי שהצליח לעמוד בחזית המאבק מול ראש העיר רמי גרינברג, בניסיון לשמור על צביונה של הקהילה החרדית בפתח תקווה.

יש מי שיאמר כי במבחן המציאות לא הצליח ברוכי ליצור חזית חרדית אחידה מול רמי גרינברג, לאור קהילות שונות בעיר שבחרו אחרי הבחירות לצדד בגרינברג, מסיבות כאלו ואחרות, אך אין ספק כי הצליח לעלות על סדר היום את מה שבעיניו חווה הציבור החרדי בעיר.

אליהו ברוכי (צילום: יעקב נחומי)

השאפתנות של ברוכי פירושה לנצח את האחרים ולכבוש את הפסגה. למרות הקשיים וכוחות גדולים שעמדו לצדו של גרינברג, גם מתוך המגזר החרדי, ברוכי נצמד למטרה ולא הרפה ממנה.

מקורביו של ברוכי מעידים בפני 'כיכר השבת' כי "מדובר במישהו נחוש, אנרגטי וממוקד מטרה באופן שלא נראה כמותו".

אליהו ברוכי בן ה-44, כיהן במשך שתי קדנציות רצופות כיו"ר סיעת יהדות התורה בפתח תקווה וחבר מועצת העיר, כאשר בחלק מהקדנציה הקודמת כיהן כמחזיק תיק הנכסים העירוני. כעת הוא בשיאה של הקדנציה השלישית בתפקיד, הפעם כחבר אופוזיציה. בבחירות לכנסות ה-21, ה-22 וה-23, הוא שובץ במקום העשירי ברשימת 'יהדות התורה', אך לא נכנס לכנסת.

בצעירותו, למד בישיבת 'היכל התורה' בירושלים ונחשב לאחד מהלוחשים על אוזנו של ראש ישיבת 'אור ישראל', הגאון רבי יגאל רוזן, אליו הוא מקורב מאוד.

ניהל ופיתח במשך שנים את עמותת 'קופת צדקה פתח תקווה'. רבים זוקפים לזכותו את המהפך שעברה העיר פתח תקווה, בבואם של מאות משפחות חרדיות להתגורר בעיר, במהלך השנים האחרונות, כאשר הדבר בא לידי ביטוי בעלייה המתמדת בכוחה של יהדות התורה בעיר.

במהלך השנים, ברוכי קנה לעצמו שם של איש עשייה רב פעלים, אשר משלב מסירות ומענה לכל פניה ואתגר, בדברים קטנים וגדולים כאחד, ומסייע לכל פונה, מהאזרח הפשוט ועד מנהלי המוסדות.

מי שיתפטר מהכנסת עבור ברוכי, הוא סגן שר התחבורה אורי מקלב שהצהיר הבוקר כי "הוא שמח לפרוש מהכנסת במסגרת החוק הנרווגי לטובת נציג סיעת דגל התורה הרב אליהו ברוכי".

אליהו חסיד, בן 44

אליהו חסיד, איש חסידות גור, משובץ במקום התשיעי ברשימת 'יהדות התורה', וצפוי להיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורבגי, עם התפטרותו של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן.

אנשים שעבדו עם חסיד סקפטיים לגבי מידת התאמתו לתפקיד הפוליטי, לצד יעקב ליצמן. לדעתם, חסיד הוא איש ירא שמים, צנוע והגון, אך לא קורץ מהחומר האנושי הנדרש להפעיל מרפקים מול חבריו באגודת ישראל.

אליהו חסיד (צילום: יהודה חיים, פלאש 90)

והנה כמה דברים שלא ידעתם על אליהו חסיד: מדובר באישיות תורנית ששימש במשך כעשור כמשגיח בישיבת חידושי הרי"ם. מקורביו מספרים ל'כיכר השבת' כי גם נאומיו בדינרים של חסידות גור, נשמעים כנאומים של משגיח בישיבה.

חסיד מחזיק במכשיר טלפון כשר ללא הודעות טקסט או וואטסאפ. הוא נחשב לאחד האנשים המקורבים לכ"ק האדמו"ר מגור, ובמשך שנים ארוכות ניהל את ישיבת 'אמרי אמת', אותה הפך מהמסד ועד הטפחות.

עד לימים אלו, כאמור, חסיד מנהל ישיבות וכוללי 'אמרי אמת' ומעסקני חסידות גור וסייע בגיוס כספים למוסדות החסידות. אילו זה היה תלוי בו, היה ממשיך חסיד בפעילותו בישיבת אמרי אמת, אך קיבל הוראה מרבו האדמו"ר מגור לעזוב הכל ולהגיע אל הכנסת.

ליצמן מגיש את התפטרותו מהכנסת

חסיד הוא גבאי שטיבל "בית החסידים" בבני ברק, בו מתפללים שני חתניו של האדמו"ר מגור. בעבר היה אחראי על סדרי ואווירת הלימוד בישיבת גור ובכולל "אור יהושע".

הבוקר, שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן הגיש ליו"ר הכנסת יריב לוין, את התפטרותו מהכנסת, בכדי לאפשר את כניסת אליהו חסיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר