היסטוריה ואקטואליה

"שביל המעיינות" ואתר ההנצחה "יד קנדי"

רבים המסלולים בארצנו המקבלים אם השם הבומבסטי "שביל המעיינות", הוותיק מביניהם הוא שביל המעיינות מחורבת סעדים לעבר מעין שריג. את הסיור נתחיל ב'יד קנדי' (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
יד קנדי (צילום: MOSHE MILNER, לע"מ)

רבים המסלולים בארצנו המקבלים אם השם הבומבסטי "שביל המעיינות", הוותיק מביניהם הוא שביל המעיינות מחורבת סעדים לעבר מעין שריג, עליו נכתוב היום.

את סיורינו נתחיל באתר ההנצחה לנשיאה האהוב של ארה"ב ג'ון קנדי, שכיהן כנשיא ה-35 של ארצות הברית, מרתק לדעת, כפי שנחשף ב'כיכר השבת' על רגלם השמאלית הקצרה של הזוג המלכותי קנדי, שבשל כך הוצמד לבני הזוג הגבהות לנעליים...

איך מגיעים? כתבו ב'ווייז': 'יד קנדי', רבע שעה משכונת בית וגן בירושלים.

רצח ג'ון קנדי

בתאריך ו' בכסלו תשכ"ד (1963) במהלך נסיעה במכונית פתוחה ברחובה של עיר, גורמים לא ידועים התנקשו בחייו של הנשיא ג'ון קנדי.

(צילום: ישראל שפירא)

הרוצח, כפי הנראה, היה "לי הארווי אוסוואלד" שטען בפני העיתונאים שהוא רק שעיר לעזאזל, טרם הגיעו לחדר חקירות הוא נורה ונרצח בידי "ג'ק רובי", אירוע שהועבר בשידור חי למיליוני צופים. עד ימינו ישנם עשרות קונספירציות עם דמיונות מרתקים ומעניינים במיוחד על המניעים של אוסוואלד, ועל המניעים של ג'ק רובי.

אתר 'יד קנדי' שנבנה להנצחתו הינו מומלץ ביותר לקמפינג משפחתי; האתר כולל שירותים, מים זורמים ופינות ישיבה מוצלות. כל השפע הזה, במרומי הר גבוה 840 מטרים מעל פני הים, המשקיף על נוף מטריף לצפון דרום, מזרח ומערב.

גזיר עיתון המתאר את חנוכת המבנה (דבר, 1966)
גזיר עיתון המתאר את חנוכת המבנה (דבר, 1966)

המבנה הינו מרתק במיוחד: הוא בנוי כמין גזע עץ מנוסר, שמסמל את הירצחו של הנשיא האהוב בשיא הצלחתו. לחילופין, המבנה מזכיר הר געש, המסמל את כוחו של הנשיא הנחשב כאחד הטובים ביותר שידעה ארצות הברית (כמובן אחרי טראמפ בעמ"ח "תוכנית המאה"...[1])

במבנה בנויים לא פחות מ-53 עמודי בטון, אשר גובהם נוסק מעל לשבעה מטרים המייצגים את מדינות ארצות הברית. רחבת המבנה משמשת לאירועי ידידות בין ישראל וארצות הברית, בתוך המבנה, דולק נר זיכרון תמיד לזכר הנשיא (נשים לב שלאתר שעות פתיחה מקובלות בין 9.00 בבוקר ל- 16.00 אחה"צ).

חנוכת 'יד קנדי' (צילום: PRIDAN MOSHE, לע"מ)
'יד קנדי' מהאוויר, 1970 (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

3 מליון דולר השקיעו יהודי ארצות הברית במבנה שנחנך ביום העצמאות האמריקני (4 ביולי) במעמד אישי ציבור מכל העולם, ובראשם הרב הראשי הישראלי הרב איסר יהודה אונטרמן, ראש הממשלה לוי אשכול, ושופט בית המשפט האמריקני ארל וורן.

• • •

מהתצפית המקסימה נביט לכיוון מערב, וביום ראות טוב, נראה חלקים ממישור החוף. אם תיקלעו למקום בחג ראש השנה, תוכלו אפילו לערוך תשליך מהודר על גבי דגי הים שכן ביום של ראות טובה, ניתן להבחין בים התיכון.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

לכיוון מזרח/דרום נוכל להביט לעבר הרי חברון, ובכפר ביתר העתיק בו התחולל מרד בר כוכבה; לכיוון צפון נראה חלקים גדולים מהעיר ירושלים, גשר המיתרים, ואת קבר שמואל הנביא; מומלץ להצטייד במשקפות.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

לאחר שהשקפנו והצטלמנו לכל כיוון אפשרי, נרד בשביל כחול שהוא מעט אתגרי במשך 5 דקות לעבר חורשת הקונסול, שגם בו יש פינות ישיבה מוצלות (ניתן להגיע עד למקום באוטו) ייחודי למקום, כמה כבשים שהובאו במיוחד למען ילדי ישראל הנהנים ביותר לרכוב עליהם תוך כדי קריאות דיו/מההה...

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

[1] נכתב בציניות, אין להתרגש.. כותב השורות מודע למחלוקת החריפה מימין ומשמאל על התוכנית.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר