פרסום ראשון

מתיחות פנים ליטאית באחיסמך עלולה להוביל לסגירת בית ספר

קהילת יוצאי סלבודקה מזה, תושבים ליטאים אחרים מזה ונציג חסידות חב"ד החובר לאחד הצדדים; זו תמונת המצב המורכבת ב'אחיסמך' המתפתחת - והאווירה במקום הולכת ומתלהטת (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אברכים זועמים באחיסמך. ארכיון (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

פרסום ראשון: שילוב של מאבק בין קהילות ליטאיות ומצוקת מקום קשה, עלול להוביל לסגירתו של בית הספר המרכזי לבנות באחיסמך (גני איילון), השכונה החרדית החדשה בעיר לוד.

כזכור, מזה תקופה ארוכה שתושבי המקום שרויים בקושי בבואם להתפלל, משום שהקצאת השטחים לבתי כנסת בשכונה טרם סודרה כיאות. בשל כך, הם מצאו פתרון זמני: תפילה בחניונים שמתחת לבנייני המגורים.

אלא שלאחרונה התגלע סכסוך, ההולך ומחריף, בין קהילת בוגרי סלבודקה לבין תושבים אחרים באחיסמך. וכך טוענים האחרונים, בשיחה עם 'כיכר השבת': "יש פה קבוצה, שרובה נמנית על תלמידי ישיבת סלבודקה, וביחד עם קצת חב"דניקים שיש פה, הם החליטו לפרוץ לבית הספר ולפתוח בית כנסת בכיתות שבאגף הריק, וזאת בניגוד לדעתה של הנהלת בית הספר".

שטח המריבה, הערב

מדובר, כך מתברר, בבית הספר השייך ל'החינוך העצמאי', ואת הסיבה להתנגדותו המדוברת של מנכ"ל הרשת הרב אליעזר סורוצקין, מסביר איש חינוך המעורה בענין, בשיחה עם 'כיכר השבת'. "יש לנו מסורת", הוא פותח את דבריו.

"המצב הוא שגברים יוצאים ונכנסים מבית הספר לבנות, ביום חול ובשבת, גם כשלעתים הן נמצאות שם בסמוך. הן מצידן שרות, ומפריעות כך לתפילה, ויש פה את הענין של קול באשה וכו'. לכן לא שייך למקם שם בית כנסת".

תושב המקום מוסיף ומסביר: "יש פה בעיה חריפה; קבוצה מיליטנטית, שחושבת שהכל מגיע לה, ואם אחרים לא חושבים כך - הם ישתמשו אפילו בכוח הזרוע".

"אנחנו מבינים את השיקול של החינוך העצמאי לא להתיר להתפלל בשטח בית הספר", ממשיך השכן בזעם, "אבל מלבד ענין הצניעות, יש לנו פה גם חשש להשתלטות לכאורה של הקבוצה הזו. למה אנחנו, התושבים הרגילים, שכבר מוכנים להתפלל בחניונים, צריכים לסבול מכך?".

למה תסבלו? "לפי מה שהבנו, להנהלת החינוך העצמאי נמאס כבר מתושבי אחיסמך: הם כל חודש מפסידים כסף על המקום, בשל העובדה שבכיתות הגבוהות מספר התלמידות נמוך ביותר, כך שהם נאלצים לשלם למורות מכסף של הרשת במקום של ההורים. עכשיו, שנפל עליהם גם הסיפור הזה, אנחנו שומעים שהם עלולים לסגור את בית הספר".

"החשש הוא, שבשנה הבאה נמצא את בנותינו בלי מסגרת לימודים, במידה ואלו שהשתלטו על שטח בבית הספר בשביל בית כנסת לא יתפנו ממנו. מלבד כל הבעיות שיש באחיסמך, עכשיו גם זה נפל עלינו", מסכמים אותם תושבים בכאב.

מנגד, גורמים ב'בית הכנסת המרכזי' (שמו של ביכנ"ס יוצאי סלבודקה) אומרים ל'כיכר השבת', כי הם התמקמו במבנה הסמוך לבית הספר, ולא בכיתות עצמן. "מעבר לכך", הם מדגישים, "הכל נעשה בכפוף להוראתם של גדולי ישראל והגרש"צ רוזנבלט שמונה לרב השכונה במעונם של מרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין, ואף בתיאום עם ההנהלה הארצית של החינוך העצמאי".

מהומה בשל מצוקת שטחים לבתי הכנסת (ארכיון)

"אין בכוונתנו להתייחס לטענות חסרות שחר ואמת, ואיננו מתכוונים כבני תורה להיגרר לשיח מסוג זה מעל גבי האתר", מוסיפים הסלבודקאים, אך ממשיכים ומפרטים בכל זאת: "עיריית לוד וראש העיר יאיר רביבו נתנו אישור מפורש בכתב לציבור האברכים להיכנס למבנה הסמוך לבית הספר, אשר כעת אין בו שימוש כלל, וטרם נמסר בפועל לבית הספר, ואף נעשו עבודות מטעם העירייה להפריד את המתחם לחלוטין. כמובן שהיינו מעדיפים שיהיו בתי כנסת בשכונה ולא היינו נזקקים לכל זה".

לדבריהם, "לכל הטענות בנוגע לצניעות אין אחיזה במציאות, כי טרם שמענו על פעילות בית הספר מלבד בשבתות ובשעות הלילה. במבנה השני, בו פעיל בית הספר, לומדים 100 בנות, במבנה בן שתי קומות עם עשרות כיתות".

יצוין, כי מטעם החינוך העצמאי נמסר ל'כיכר השבת': "הרשת השקיעה במהלך תקופה ארוכה, ועוד בראשית אכלוס השכונה, כוחות ומשאבים רבים מאוד בהקמת בית הספר 'בית יעקב' לבנו, לתפארת".

"לשם כך, פעלו ההנהלה והפיקוח לאתר את הצוות הטוב ביותר, אשר פועל להשריש בתלמידות חינוך טהור, כמסורת גדולי ישראל זיע"א מצוקי ארץ, אשר הקימו את 'החינוך העצמאי', וכך נמשיך ונעשה גם בעתיד, מתוקף השליחות שהוטלה עלינו דורות לאחור".

מבנה בית הספר

נציג חב"ד במקום יוסי הרוש, עליו נטען כי עשה יד אחת עם קהילת סלבודקה בפרשה, מסר ל'כיכר השבת': "המבנה המדובר לא הוקצה לרשת בית יעקב, ולכן העירייה לא צריכה את אישורה; לקחנו מספר כיתות עם הפרדה מלאה וגישה חיצונית, והעברנו לתקופה קצרה לשימוש תושבים לתפילה, הן מקהילת חב"ד והן מקהילת החרדים".

"כולם יודעים שעם רישום של בנות למבנה השני, כל המתפללים יפונו, ואנחנו נעביר את המבנה לרשת בית יעקב, אך נכון להיום בית הספר משתמש במבנה אחד שיש בו עדיין כיתות ריקות, ומדיניות העירייה היא שבתי הספר יהיו דו שימושיים וקהילתיים - שזה אומר: בבוקר לומדים ואחר הצהריים פעילות לתושבים - והכל במסגרת רוח השכונה ואישור הרבנים".

הרוש מוסיף ומדגיש, כי "העירייה, מנהלת בית הספר ורשת בית יעקב נמצאים ביחסים טובים מאוד ועובדים בשיתוף פעולה. צר לי שישנם גורמים שמנסים לשים תריס בין הרשות לתושבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר