היסטוריה ואקטואליה

פוסק הדור הליטאי שזכה לשתות מבארה של מרים

לא רק מקובלים ספרדים זכו לגילוי בארה של מרים. המקובל בעל "הלשם שבו ואחלמה", לקח את הנער יוסף שלום אלישיב בצעירותו אל מיקומה הסודי של בארה של מרים בים כנרת, והשקה ממנה לנכדו • פרק ד' (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הכנרת בשנת 2002 (צילום: MARK NEYMAN, לע"צ)

פרק ד': לא רק הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זכה, סיפר לי ידידי הרב ישראל גליס שבשנת תש"ל (1970) הוא נסע עם קבוצת מקובלים בראשם הרב סאלמן מוצפי והרב יצחק כדורי לכנרת, ושם הרב אמר שע"פ הקבלה בערב ראש חודש מסוים הבאר עולה עד לחוף!

את התאריך המדויק טוען הרב גליס שנשכח ממנו ומכל חברי המשלחת... אבל את המיקום (חוף לידו) הוא זוכר בפרוטרוט (יש לציין שרוב מסורות המקובלים מזהות את מיקומה של הבאר בחוף רבי מאיר בעל הנס, הרחק מחוף לידו).

לא רק מקובלים ספרדים זכו לגילוי בארה של מרים. בספר 'השקדן' מסופר שהמקובל בעל "הלשם שבו ואחלמה" סבו של הגרי"ש אלישיב לקח את הנער יוסף שלום אלישיב בצעירותו (שנת תרפ"ג 1923) אל מיקומה הסודי של בארה של מרים בים כנרת, והשקה ממנה לנכדו מרן הגרי"ש אלישיב.

מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (צילום: פלאש 90)
הגרי"ש אלישיב בצעירותו (ארכיון הרב ישראל גליס)
ההזמנה לחתונת הגרי"ש אלישיב זצ"ל (ארכיון הרב ישראל גליס)

בעל ה'לשם שבו ואחלמה' היה מקובל קדוש ביותר, החזון איש התבטא עליו ואמר שהוא היה "המקובל האחרון", מסתבר שבתור מקובל קדוש הרי שהוא ידע את המיקום המדויק של בארה של מרים מגדול המקובלים רבי חיים ויטאל, שמעיד לנו בשמו של האר"י את מיקומה המדויק: "בלכתך דרך ים טבריה אל חמי טבריה, באמצע הדרך ממש, במקום שיש דקלים רבים בשפת הים ההוא, מכוון כנגד מגדל אחד אשר בראש ההר, שם הוא בארה של מרים".

ובגרסה אחרת כתב רבי חיים ויטאל: "כשבאתי אצל מורי האר"י הקדוש זי"ע ללמוד ממנו זאת החכמה, הלך מורי ז"ל לטבריה והוליכני עימו ושם היה ספינה קטנה וכשהיינו מהלכין בספינה בתוך המים כנגד העמודים של בית כנסת הישן, לקח מורי כוס אחת ומילא אותו מים מבין העמודים, והשקה לי אותם המים, ואמר לי עכשו תשיג זאת החכמה, כי אלו המים ששתית היו מבארה של מרים, ומאז ואלך התחלתי להיכנס לעומק החכמה הזאת".

הכנרת בשנת 2002 (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)
חוף לידו והעיר טבריה, בשנת 1970 (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

• • •

נספח: הקשו הלומדים, אם רבי חיים ויטאל קיבל את חכמת הקבלה בזכות בארה של מרים, מאי רבותא גדולת רבינו הגרי"ש אלישיב זצ"ל אם זכה לשתות מבארה של מרים, ובזכות זה קיבל את זכרונו המופלא?

תשובה:

א. בני המשפחה של הגרי"ש אלישיב טוענים שהסיפור אינו נכון.

ב: גם אם הסיפור נכון, הוא רק מגדיל את עוצם התמדתו של הגרי"ש שישן שעתיים בלילה ולמד כל הזמן ללא הפסק, מבלי לשכוח שום דבר, וידוע שהכי קשה בלימוד זה חזרה על הדברים שאתה יודע. והגרי"ש הרי למד מאות פעמים את כל התורה כולה, וזוהי התמדה נוראה שאין לשער שלא מצינו שקיבל בזכות בארה של מרים, אלא רק בכוח התמדתו! (אומנם את חכמת הקבלה, יתכן שקיבל בזכות בארה של מרים כמהרח"ו).

הכנרת בשנת 2002 (צילום: MARK NEYMAN, לע"צ)

ג. החסידים ביארו, שעצם זה שהגרי"ש אלישיב היה מסוגל לשתות מבארה של מרים, זה אומר שהוא היה בדרגה כה גבוהה, וכמו דרגתו של רבי חיים ויטאל שהיה מסוגל לשתות את מי הבאר, וזוהי גדולתו שכבר בגיל 13 זכה לדרגה גבוהה זו!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ומרצה, המתמחה בהיסטוריה התורנית של ארץ ועם ישראל, מדריך ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר