היסטוריה ואקטואליה

הפסקה שחוללה סערה תרבותית: יש 'ستاند'?!

פסקה שכתב ישראל שפירא בכתבה על ר' משה שפירא, השען הירושלמי שבנה שעוני שמש, חוללה סערה תרבותית - עד שנחשף כי גם במסגדים יש "סטנדרים" כמו בבתי-כנסת (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מימין: ר' משה שפירא; משמאל: "סטנדרים" מוסלמים ממסגד כיפת הסלע (צילום: באדיבות 'סגולה' - מגזין ישראלי להיסטוריה וידיעת הארץ; ד"ר ירון עובדיה)

הכתבה על חשיפת קברו של השען הירושלמי ר' משה שפירא עוררה הדים רבים בקרב קהיליית חוקרי ירושלים, אחת מהם תמר הירדני, בעלת תואר שני בלימודי יהדות וארץ ישראל, ומעבירה קורסים למורי דרך ביד יצחק בן צבי.

ר' משה שפירא ליד שעון השמש שהתקין בחצר 'החורבה' שבעיר העתיקה. הגברת האלמונית שלצדו היא אחת מהתורמים למקום (באדיבות 'סגולה' - מגזין ישראלי להיסטוריה וידיעת הארץ)

הירדני פרסמה פוסט ברשת החברתית, בו כתבה: "השבוע התגלה בהר הזיתים קברו של שען שמש ירושלמי ותיק, איש חרדי אניגמטי בשם מוישה שפירא. בידיעה על הגילוי באתר "כיכר השבת" הביא הכתב פיסת מידע עסיסית מחייו של שפירא, הקשורה בסירובו לבנות למוסלמים שעון שמש על הר הבית.

"מה ששעשע אותי הוא התיאור פרי דמיונו הקודח של הכותב, המתאר מריבה סוערת במסגד. מאחר שלא ראה מסגד מבפנים מימיו, מה שהוא ראה בעיני רוחו זה ספסלים וסטנדרים מתעופפים...".

תגובות הגולשים לא איחרו מלהגיע:

"כמה מצחיק כמה עצוב, בורות או ניסיון התאמה לקהל הקוראים? הרי יכול אם לא נכנס בעצמו לראות תמונות לפני שכותב לא ככה?".

עוד מגיב כתב כך: "תמר, באמת שלא נעים לי לבאס ולהרוס את החגיגה, אבל ישראל שפירא החרדי הוא לא כזה בור כמו שאת נוטה לחשוב או להציג אותו. המשפט הזה שהוא כתב הוא משפט "ציני" (הרומז למחלוקת פנים-חרדית כלשהי) ואת פשוט לא הבנת אותו. הגיחוך על בורותו של הכותב מגלה או את הבורות בהכרת העולם החרדי, או לחילופין חוסר הבנת הבדיחה".

שלושת שעוני השמש שבנה בבית הכנסת הגדול בפתח תקווה (צילום: כיכר השבת)

• • •

עוד פוסט בעניין התקבל מאת אריה אולמן: "תמר הירדני, מטובי המדריכים וכותבי ההיסטוריה בירושלים, מתייחסת לכתבתו של ידידי ישראל שפירא, מדריך חרדי שכותב היסטוריה פופולרית בכיכר השבת.

"מה שמצחיק באמת הוא ששפירא כתב כך: 'מריבות רבות בתוך היכל התפילה, נאצות, זריקת ספסלים, סטנדרים, לבנים וכו''. את המילה לבנים הוא טרח לנקד בסגול, כדי שתובן העקיצה כנגד המלחמות בישיבת פוניבז', במסגרתן נזרק גביע לבן על אחד הרבנים.

"העקיצה החריפה (שמשווה באתר חרדי בין מסגד לישיבה), נעלמה לחלוטין מעיניי מי שאולי מבקר במסגדים, אבל ההיסטוריה של המגזר החרדי פחות מוכרת לו...".

שעוני השמש שבנה (צילום: ד"ר צבי הר שפר)

• • •

ובאמת, לא התכוונתי במשפט: "מסתבר שסכסוך אצל מוסלמים כולל מריבות רבות בתוך היכל התפילה, נאצות, זריקת ספסלים סטנדרים לֶבֶּנים וכו'", לסכסוך מפורסם בגבעה מסוימת בבני ברק, שהרי חס ושלום ורחמנא ליצלן להתערב במחלוקת זו, שהיא לשם שמים, וכבר חז"ל העידו שמחלוקת לשם שמים סופה להתקיים, מה שאין כן במחלוקת אצל מוסלמים, שכולה לשם תאווה וכבוד, ולא לשם שמים כלל וכלל.

• • •

אולם פלא פלאות שהכותבת הנכבדה תמר הירדני המגיע מעולם האקדמיה (ובעלת תואר שני וכו') אינה יודעת שבמסגדים יש סטנדרים!

לפנינו, מספר "סטנדרים" ממסגדים שונים מהארץ שטרחו לשלוח לי מספר ידידים הנוהגים להיכנס למסגדים.

הם מכונים כך: حامل المصحف (חאמל אלמצחף) ستاند (סטאנד).

"סטנדרים" מוסלמים ממסגד כיפת הסלע וממסגד אלאקצא (צילום: ד"ר ירון עובדיה)
"סטנדרים" מוסלמים ממסגד כיפת הסלע וממסגד אלאקצא (צילום: ד"ר ירון עובדיה)

יש לציין שבסטנדר הנ"ל משתמשים בו במסגדים, עקב כך שבדת האסלאם לא מניחים ספרי קוראן ושאר ספרי הקודש על הרצפה, והיות שיושבים על הרצפה, יש סטאנד לספרים המכונים חאמל, או בתרגום לעברית, "נושא ספרים".

סטנדר במסגד הגדול ברמלה (צילום: ארי גולדהבר )

בידינו תמונות ממסגד רמלה לאחר קטטה המונית, בהם רואים את ה"סטנדרים" הנ"ל על הרצפה לאחר שהושלכו האחד על השני. לא הצלחנו להשיג זכיות יוצרים עליהם, לכן לא נוכל לפרסמם פה.

כיפת השלשלת ( צילום ד"ר ירון עובדיה)

תמר הירדני סרבה להגיב לכתבה, ומחקה את הפוסט המדובר.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר