היסטוריה ואקטואליה

א' באב: 3,293 שנים לפטירת אהרן הכהן

היום א' באב, לפני 3,293 שנים, אהרן הכהן, עלה להֹר ההר, שם נפטר. ישראל שפירא בסדרה מרתקת בנושא, ובפרק בראשון: הפולמוס סביב מקום קבורתו של אהרן הכהן (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
קבר אהרן הכהן. ארכיון (צילום: ארכיון כיכר)

היום א' באב, לפני 3,293 שנים, אהרן הכהן, מלווה במשה רבנו ובנו אלעזר, עלה להֹר ההר, שם משה הפשיט את אהרון מבגדיו ונתנם לבנו אלעזר, ומיד אח"כ אהרן נפטר: "וַיִּבְכּוּ אֶת-אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל".

המדרש מבאר על מערה שהייתה מוכנה לאהרן, עם מיטות מוצעות, שולחן ערוך, מנורה דולקת ומלאכי שרת עומדים עליה.

(ארכיון 'כיכר')
ברכת כהנים מחוץ לציון אהרן הכהן (ארכיון 'כיכר')

מדרש חז"ל מוסיף ומתאר אירוע מזעזע, והוא: לאחר הירידה מההר, בני ישראל חשדו במשה רבנו שהרג את אהרן, שהרי אהרן בעצמו, בקדושתו, הצליח לעצור את מלאך המוות, ומה פתאום שאהרן בעצמו יהרג?!

"עמד משה בתפילה ואמר: ריבונו של עולם! הוציאני מן החשד! מיד פתח הקב"ה את המערה והראהו להם, שנאמר: 'וַיִּרְאוּ כָּל-הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן'".

חז"ל מעידים, שאחד משישה שלא שלטה בהם מלאך המוות, רימה ותולעה, היה אהרן הכהן.

• • •

מקום קבורתו תואר בידי חז"ל: "הר על גבי הר כתפוח קטן על גבי תפוח גדול". מקובל לזהות את קבר אהרן ב"ג'בל ארון" במדינת ירדן, אשר מתנשא לגובה של 1336 מטרים במרחק הליכה של שעתיים וחצי מהסלע האדום בעיר פטרה.

תפילה מחוץ לציון אהרן הכהן (ארכיון 'כיכר')

בין הראשונים לזיהוי, הוא ההיסטוריון היהודי [הבוגד בעמו] יוסף בן מתתיהו, שזיהה את מקומו כבר בזמן חז"ל, בשלהי בית ראשון וכתב: "לפנים נקרא ערקא, ועכשיו שמו פטרה. המקום מוקף הר גבוה. ושם עלה אהרן אל הר".

מעניין ביותר שבקובץ תורני "אור תורה" שנת תשנ"ה כתב הגאון רבי יוסף עזרא זליכה זצ"ל רב פרדס כץ בבני ברק, מאמר תורני בעקבות ביקורו לראשונה בקבר אהרון הכהן לאחר הסכם השלום עם ירדן בשנת תשנ"ד.

לצורך זיהוי הקבר, ציטט הרב זליכה בנוסף ליוסף בן מתתיהו, את הכומר הנוצרי אֵוסֵביוס שחי בזמן האמוראים שתיאר לנו את קברו של אהרון (הוא אף ציטט מקור מדויק: "אונומסטיקון עמוד 176").

למרות שיש מרחק של מאות שנים בין יוסף בן מתתיהו לכומר אֵוסֵביוס, הרי שהגאון הירושלמי, החוקר רבי יהוסף שוורץ, כתב בספרו "תבואות הארץ: "ומצאתי בדברי היראנימוס שכתב ארקם הוא פטרא דיוספון", היינו שהיה פשוט לו שקבר אהרן כפי עדותו של יוספוס, הוא אותו קבר של אבסבסיוס.

הרב שוורץ כותב מיקום מדויק: "למערב מעאן בערך שלש שעות הר גבוה הנקרא בלשון ערבי "גבל הארון", רצה לומר- הר אהרון, ועליו בית תפילה לגוים". הרב שוורץ מעיד שהמבנה קדוש למוסלמים ולא התירו ליהודים להתפלל בו, כמובן שכמקובל אצל המוסלמים, שאלו ששילמו בקשיש היו יכולים לעלות.

• • •

כותב הרב זליכה: "למרות שאנו בימינו נצטרך להשתמש בזיהוי של חז"ל, שהוא: 'הר על גבי הר תפוח קטן על תפוח גדול', ולמרות שיש הרבה הרים דומים לתיאור הנ"ל, הרי שיש מסורת עתיקה על האתר "ג'בל ארון" ליד העיר פטרה".

• • •

אחד המפורסמים בביקורו במקום, הוא רבי גרשון סג"ל שהגיע במקור מפרס, למרות שגדלותו התורנית, לא התפרסמה בעולם התורני דיו, אולם תלמידיו כינוהו, כ"בעל מופת, איש קדוש ונורא".

(ארכיון 'כיכר')
(ארכיון 'כיכר')
(ארכיון 'כיכר')

בשנת שפ"ד (1624) הוא חיבר יומן על קורותיו בדרכים. לימים הוא פרסם אותו בשם: "אגרת הקודש", על הכריכה נכתב: "ראה כל הדרכים וכל הגלילות של ארץ הקדושה.. להודיע מהן פלאי פלאים ומעשים נוראים". בעת מגוריו בארץ ישראל, רבי גרשון הגה בתורת הקבלה, והחזיק את קברו של רבי שמעון בר יוחאי.

רבי גרשון סג"ל מזכיר מנהג כהנים לעלות לקבר אהרון, ולזכות לברך ברכת כהנים [!] וכך נכתב גם ביומני ביקורים משנת תצ"ב (1732) ומשנת תרי"ב (1851).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר