היסטוריה ואקטואליה

'מחלוקת': האם כל השדים ברחו מאירופה?

לפני תשע שנים התכנסו כמרים נוצרים לפגישה בהולה על הירידה במספר הכמרים שמסוגלים לגרש שדים. אלא שבשנת תשל"א הודיע נכרי בשם קית' תומס שלפני שלוש מאות שנים השדים גורשו מאירופה (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לפני תשע שנים, התכנסו בבולטימור בארה"ב, קבוצת כמרים נוצרים לפגישה בהולה. במפגש, דנו הכמרים על הירידה הדרסטית במספר הכמרים שמסוגלים לגרש שדים.

דברי כמרים אלו, הינם סתירה מפורשת לטענתו של נכרי בשם קית' תומס שבשנת תשל"א (1971) הודיע חגיגית שכבר לפני שלוש מאות שנים, השדים גורשו מאירופה בידי צבאות גדולים.

רוח רפאים תוקפת צעיר אומלל בביתו? (מתוך יוטיוב)

דעה זו, מתוארת גם בידי יהודי גליציה בשנת תקנ"ג (1793) בידי ר' דב בער מבוליחוב שהיה סוחר ולמדן, הידוע בעיקר בזכות ספר זיכרונותיו, שהוא בעל ערך היסטורי ותיעודי רב. גם הוא טען שהשדים הועלמו מגליציה עקב החיילים ושרי הצבא של הקיסר האוסטרי שכבשו את גליציה.

מסתבר, שתומאס ודב בער, שניהם מדתות שונות, אולם תמימי דעה אודות "בריחת השדים" מאירופה.

רוח רפאים נצפתה בתיכון בארה"ב? (מתוך יוטיוב)

אולם דעותיהם של אלה, כוזבות. שכן שדים הופיעו בימי חיותו של מרנא החת"ם סופר, וכך מסופר בספר "חוט המשולש" מאת נכדו של החת"ם סופר רבי שלמה סופר: "מעשה היה בילד לייב שנכנסה בו רוח רעה רחמנה ליצלן... וקרע המזוזות וכל החומשים וסידורים... וקפץ עד למעלה ועשה תנועות שונות ומשונות, ופניו נשתנו לכמה גוונין, וכאשר מצא ספר בלשון עמים, היה מנשקו ומחברו וכורע על ברכיו. והזכיר שמות עבודה זרה רחמנה ליצלן, והיה רעש גדול ותהום כל העיר. ורבים ממרחקים, אף גם כמרים, באו לראות והיה לפלא בעיניהם היותו יודע לקרוא שמות של עבודה זרה".

שער הספר 'חוט המשולש' מהדורת תרנ''ד (1894) (hebrewbooks.org)
שער הספר 'חוט המשולש' מהדורת תרנ"ד (1894) (hebrewbooks.org)

כאמור, הרוח הרעה לא קראה בספרו של ר' דב בער מבוליחוב היהודי, ולא בספרו של תומס הנכרי על כך שהתבטלו השדים באירופה.

מסתבר שהיתה זו רוח מזמנים קדומים, חזקה ואימתנית. היא הפכה את הילד היהודי למעין גלגול של נצרי אדוק, שדיבר ב"לשון לאומים", ואף בשמות של קדושים נוצרים [!] ולמרבה התדהמה הוא אף חיבק ונישק ספרים נוצרים, ואפילו הכמרים שבאו לבקרו לא הבינו את כל הדברים שציטט מחכמי הנצרות הקדומים.

בפרק הבא, נקרא כיצד התמודד החת"ם סופר כנגד אותה הרוח (באמצעות כלב שחור ושק), ונדע האם הילד לייב, ניצל מהרוח רעה שהשתלטה עליו?!

- לקריאה נוספת: מעוז כהנא, "מגרש השדים מפרשבורג: פרק בחשיבה המדעית של ר' משה סופר, הובא אצל: AJS Review Vol. 38, No. 2 (NOVEMBER 2014), pp. 1-23 אוניברסיטת קיימברידג' (אנגליה)

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר