היסטוריה ואקטואליה

כשמרן הרב שך סירב להצעתו של מנחם בגין

היום י"ג באב, לפני 107 שנים, בשנת תרע"ג, בעיר בְּרִיסְק, נולד התינוק מנחם בגין, באותו שבוע של "שַׁבַּת נַחֲמוּ". ישראל שפירא חוזר לסיפור עם תקציב הישיבות והתנגדות מרן הגראמ"מ שך זיע"א (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מנחם בגין (צילום: SA'AR YA'ACOV / לע"מ)

היום י"ג באב, לפני 107 שנים, בשנת תרע"ג, בעיר בְּרִיסְק, נולד התינוק מנחם בגין, באותו שבוע של "שַׁבַּת נַחֲמוּ", ולכך נגזר שמו "מנחם".

מסתבר שאביו של בגין, שכיהן כמזכיר הקהילה היהודית, והיה אחד הראשונים שתמך בהרצל בעיר בריסק, לא הסתדר עם רבה של העיר המפורסם, הגאון האדיר רֶבּ חיים סולובייצ'יק, ששלל לחלוטין את גישתו של הרצל להקמתה של מדינה יהודית טרם יבוא משיח בן דוד.

על דמותו של ראש הממשלה הבלתי נשכח מנחם בגין ניתן להרחיב סדרה של עשרה פרקים. אגדה מפורסמת נפוצה שרצה לתמוך מאה אחוז של תקציב לעולם הישיבות, והסיפור הוא כך.

מנחם בגין ורעייתו עליזה ב'קמפ דיוויד', 1978 (צילום: MILNER MOSHE / לע"מ)

בבחירות בשנת תשל"ז המכונות ה"מהפך", הצליחה מפלגת הליכוד בראשות מנחם בגין לקבל את השלטון במדינה, ובכך סיים שלטון של 50 שנים של שלטון מפא"י.

או אז נכנס ח"כ שלמה לורנץ לפגישה עם מנחם בגין כדי לבקש להגדיל את תקציב עולם הישיבות כיאה וכיאות לישיבות הקדושות המחזיקים את מדינת ישראל ככבשה בין שבעים אויבים.

בפגישה, לורנץ ביקש מבגין תקציב של 50% לעולם הישיבות. בגין אמר, "אני לא מוכן 50%!" ואז חייך ואמר: "למה 50%? למה לא 100%?!".

ואז, חזר הרב לורנץ למועצת גדולי ישראל, וכולם התלהבו והרעיפו שבחים. עד שמרן הרב שך פתאום קם, כשעל פניו ניכרות אותותיה של סערת רגשות, השמיע את דבריו בקול גדול כשאגת אריה, וצעק: "אסור להסכים שמוסדות התורה, יקחו מאה אחוז תקציב מהממשלה. דבר זה קבלה בידי מהחפץ חיים!".

את דבריו הוא נימק בכך שהוא חושש שלאחר זמן יתכן ותקום ממשלה שלא תרצה לתמוך בישיבות, אבל בינתיים הקשרים עם הנדיבים בחו"ל מאד יתמעטו. (כפי שאכן היה. על זה נאמר "עיני הבדולח" של גדולי ישראל זי"ע, רבינו הגדול, מי ייתן לנו תמורתו!).

מרן הרב שך זיע"א (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

כמו כן הוסיף הרב שך: מקובל מהחפץ חיים להעניק את הזכות לכל יהודי לתרום לעולם הישיבות, וע"י כך יתחזקו וישלחו את בניהם לישיבות קדושות.

וחוץ מזה מהיכי תייתי לתת את כל זכויות החזקת התורה בארץ ישראל למדינה?

ובסוף התפשר לקבל 40% מהתקציב.

מסתבר, שרצונו של בגין להעניק 100 אחוז לעולם התורה, נבע מחמת כך שתקופה מחייו, הוא התחפש לחרדי והתגורר בבני ברק, והכיר את תושביה המופלאים - ועל כך בפרק הבא.

- לקריאה נוספת: ספר במחיצתם

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר