היסטוריה ואקטואליה

טיולי בין הזמנים; מה המקור של הטיולים?

ימי בין הזמנים, ימים בהם בני הישיבות יוצאים מעט לטייל ולנפוש. ישראל שפירא, שמכהן כמדריך טיולים, בסדרה היסטורית מרתקת על מקורות הטיולים וטיולי הרבנים (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
בני ישיבות בטיול שהדריך ישראל שפירא (צילום: באדיבות המצלם)

פרק א': זכה כותב השורות לכהן כמדריך טיולים (מוסמך כמובן), שעיסוקו מגיע לשיא בימי בין הזמנים, ובימים אלו הנני נוסע עם קבוצות בני הישיבות להרים ולגבעות, לנחלים ולנהרות, לאורכה ולרוחבה של ארצנו הקדושה, כדי לקיים את נבואת ישעיהו "וְקוֹיֵ ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים יָרוּצוּ וְלֹא יִיגָעוּ יֵלְכוּ וְלֹא יִיעָפוּ".

בין נחל למשנהו אנו זוכים בעולם הבא, שנאמר "א''ר ירמיה בר אבא א''ר יוחנן כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל מובטח לו שהוא בן העולם הבא".

כמובן שאנו נזהרים לעשות את הטיול "לדרך מצוה" כמו שכתב הגרי"ש וואזר לאחר שנשאל ע"י הג"ר משה מרדכי שולזינגר האם מותר לצאת למקום שהוא ספק ארץ ישראל כדי לטייל? פסק מרן: שאם דעתו לחזור באותו היום והנסיעה היא לצורך- הדין שמותר: "אם הולכים לזמן מועט מאד לראות פלאי הטבע של יוצר בראשית ב"ה יש מקום לצד להקל, כמובן צריך להפך הכל לדרך מצוה".

• • •

הרב וואזר כתב לעשות טיול "בדרך מצווה", מתברר שיש צדיקים שהטיולים והמסעות שלהם, הם בגדר "מצווה רבה" וראויים להיכתב בתורה[!]

בני ישיבות בטיול שהדריך ישראל שפירא (צילום: באדיבות המצלם)

הגולשים שואלים ובצדק: איזה צדיקים זוכים לכך, והאם גם אנו נוכל לזכות לכך? נעיין במדרש (ויקרא רבה פי"ג ג') בו נאמר: "לעתיד לבוא תורה חדשה תצא" והקושיה נזעקת, הרי כבר נאמר "זאת התורה לא תהה מוחלפת", ומה פתאום שלעתיד תהיה תורה חדשה?!

אלא מבאר הרה"ק האוהב ישראל מאפטא שכמו שכעת יש לנו תורה ממעשי אבות כגון "וַיִּסַּע אַבְרָם הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה" (בראשית י"ב ט') "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ" (שם י"ג י"ז) ועוד מעשים על יצחק ויעקב.

לעתיד לבוא תהיה תורה נוספת שיהיה נאמר בה: "ויסע רבי ישראל בן אליעזר (הוא הבעש"ט הקדוש זי"ע) ממעזיבוז ויחן בעיר פלוני, ויסע ויבוא עד לבוב אצל מרן בעל פני יהושע ודיברו שניהם וכו'...

לא רק הבעל שם טוב יזכה להיכתב בתורה החדשה, מעיד לנו אוהב ישראל מאפטא על עצמו שיהיה כתוב עליו בתורה החדשה: "ויסע אברהם יהושע העשיל מאפטא ויחן במעזבוז...", אבל באמת גוף התורה לא תשתנה.

דברים אלו נכתבו בספר "מסעות ירושלים" שנכתב על מסע האדמו"ר רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש לארץ ישראל בשנת תר"ץ (1930).

ספר מסעות ירושלים (hebrewbooks.org)

עורך הספר ר' משה גולדשטיין רימז במפורש שגם מסע רבו האדמו"ר ממונקטש לארץ ישראל יהיה כתוב לעתיד לבוא בתורה החדשה [!] וכך נמסר לנו בהקדמה לספר מסעות ירושלים לאחר ציטוט הסיפור על הבעל שם טוב שיזכה להיכתב בתורה החדשה: "ודי בזה למבין דבר מתוך דבר... גם בדור הזה בענין הנסיעה הקדושה של אדמו"ר שליט"א עם הסבא קדישא מה"ר שלמה אליעזר אלפאנדרי זי"ע "כִּי יוֹדֵעַ יְהוָה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים" (תהילים א' ו').

ואנו שזכינו לילך עם ילדי ישראל צאן קדשים בשבילים ובמסלולים, בגילבון בבניאס, וקרן עין גב. בנחל פרת במצפה רמון ובמכתש הגדול. בהר הגלבוע הר הכרמל ובהר תבור, אולי נעז לילך בדרכו של הרבי מאפטא והאדמו"ר ממונקאנטש ולומר שהרי כל מטרותינו היא להגדיל תורה ולהאדירה, שנאמר: "וְקוֹיֵ ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים יָרוּצוּ וְלֹא יִיגָעוּ יֵלְכוּ וְלֹא יִיעָפוּ", וכל כוונתנו היא על מנת שיחזור לתלמודו, וביטולה זוהי קיומה, אולי נזכה גם להיכתב גם בתורה החדשה?

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר