טור פרידה

ספגנו מתקפה, אך הרבי מסאדיגורא עודד אותי

מנחם בומבך מספר על הפגישות שהיו לו עם האדמו"ר שביקש לדעת הכל על המדרשה החסידית שהקים, כדי לדעת אם להמליץ לחסידיו לשלוח לשם את בניהם / טור פרידה (חסידים)

הרב מנחם בומבך | כיכר השבת |
מנחם בומבך אצל האדמו"ר (צילום: אלי סגל)

היתה זו שיחת טלפון מפתיעה בהחלט. היא התקבלה מביתו של האדמו"ר זצוק"ל ובה שמעתי כי הוא היה מעוניין לדעת יותר אודות המדרשה. מיהרתי לעשות רצון צדיק ותוך זמן קצר הייתי בדרכי לבני ברק יחד עם עוד כמה מאנשי הצוות.

באותם ימים, ימי הבראשית של המדרשה, ספגנו מתקפות לא קלות מצד גורמים שלא הבינו ולא רצו להבין את גודל הבשורה.

רגע הכניסה אל חדרו הק' זכור לי היטב. חדר גדול ובו מדפי ספרים רבים ושולחן ארוך שגם הוא עמוס וגדוש בספרים אולם המבט נח והתקבע על הדמות שישבה ליד השולחן - דמותו של מנהיג.

עיניו הטובות קיבלו אותנו בכבוד רב ואז נשמע מפיו משפט מפתיע.

מתברר כי אחד מחסידיו הרבים המתגוררים בחו"ל פנה אל הקודש ובפיו שאלה. המליצו לו על מוסד בשם 'המדרשה החסידית' עבור בנו הבחור והוא מבקש לדעת את דעת רבו ואת המעשה אשר יעשה.

האדמו"ר הבטיח לו שיבדוק אודות המוסד וישיב תשובה בהקדם. הוא לא ביקש מאי מי להתעניין עבורו ולא מינה את אחד מעושי דברו הרבים לבדוק את הנושא - הוא הבטיח שיבדוק והוא עשה זאת בעצמו!

בדקות הקרובות נשאלנו סדרה של שאלות נוקבות שהצד השווה שבהן היה שהן נגעו כולן עד השיתין. כל השאלות הנכונות נשאלו בזו אחר זו כשהן חושפות עד מהרה את דמותה של המדרשה מכל זווית אפשרית.

הוא רצה ואף תבע לדעת ה כ ל !

הרעיון העומד מאחוריה, מנגנוני הקבלה וההתאמה, שיטת הלימוד וההספקים - בלימודי הקודש כמו גם בלימודי החול ועוד ועוד.

לאחר שנחה דעתו ממה ששמע וראה זכינו לשעה ארוכה ומאלפת של קורת רוח. ישבנו שם סביב שולחנו, קבוצה של אנשי חינוך העוסקים בנפשות דבר יום ביומו, וזכינו למשא חינוכי מאלף מאחד מצדיקי הדור שראשו בשמי שמים ורגליו נטועות עמוק בקרקע המציאות.

שמענו ממנו על הקשיים הרבים שמוצאים את דרכם אל שולחנו ועל הורים רבים מספור המבקשים לשמוע מילות עצה וטללי חיזוק.

שמוע שמענו על הצורך לעשות את המלאכה כתיקונה מכל הזוויות ואף הותרינו נחרצות כי כל חלק וחלק חייב להיעשות על הצד הטוב ביותר כאן פירט לנו עד כמה חייבת גם הוראת מקצועות החול להיות בצורה מקצועית.

שמענו דוגמאות למקומות שזלזלו בדבר ועד כמה לא טובה היתה ההשפעה על נפש התלמידים שחוו זלזול וחוסר רצינות מצד הדמויות אליהן אמורים לשאת את עיניהם.

הגד הוגד לנו כי פעם אחת ביקר האדמו"ר במעון קדשו של מורי ורבי ה"ישועת משה" מויז'ניץ. בין השיטין סיפר לישועת משה על מוסד מסוים בו מקפידים מאוד על איכות וטיב ההוראה בלימודי הקודש אולם בשעות אחרי הצהריים שוררת בו הפקרות רבה.

הישועת משה הגיב בחריפות והביע באוזניו את דעתו הנחרצת על חשיבות הכרת שפת המדינה והחיוב לידיעת חשבון (כל שומעי ולומדי תורתו יעידון על כשרונו המופלא בחישוב גימטריות אולם אכמ"ל).

ישבנו מרותקים ונפעמים אל אותו צדיק שגינוניו גינוני מלכות וכולו אומר כבוד ובד בבד בתוך עמו הוא יושב. חשנו עד כמה הוא מצטער בצער בני הנעורים המתקשים למצוא את מקומם ולמלא את תפקידם כיאות בדורנו זה.

זכינו ולקראת ירח האיתנים קיבל את תלמידי המדרשה לשיחת הכנה מרוממת.

אולם ההמתנה ההדור שלפני חדרו הק' היה עמוס וגדוש בחסידים ועמך בית ישראל הבאים לחלות את פני הקודש ולהתברך לקראת השנה החדשה. חשש קל התעורר שמא לא יהיה הפנאי הנדרש לשיחה לה כה ציפינו וייחלנו אולם ברגע שנקראנו אל הקודש פנימה התבדו ונמוגו כל חששותינו.

האדמו"ר קיבל את התלמידים בפנים מאירות וקורנות, מסר בפניהם שיחת חיזוק עמוקה ומרוממת לאחריה עברו כולם להתברך. הוא התעניין בשמו של כל תלמיד ותלמיד והעניק לכל אחד מהם רגע מרגש שלא ימחה מליבם.

תואר פניו האציליות והחום שהפיקו עיניו הטביעו את חותמם על התלמידים הנרגשים והיו לרגע מכונן בתולדות המדרשה.

תקופה חלפה ובחסדי שמים עמדנו לפני סיום כתיבת האותיות לספר התורה הראשון של המדרשה. ייחלנו וחפצנו שהאדמו"ר יוסיף להרעיף עלינו מהודו ויכתוב אות בספר התורה. באותם ימים הוא שהה בחו"ל לרגל טיפול בחוליו. כבר למחרת נחיתתו בארץ הקודש נאות לקבלנו ואנו ניצלנו את הזדמנות הפז. ליבנו נחמץ למראה תארו אולם כל זאת עד הרגע בו נשא אלינו את עיניו. אלומות האור היוקדות הביטו בנו ברוך ואהבת ישראל נדירה שהאפילה על כל היתר. החיבה הרבה שהאציל עלינו חקוקה בנו עד היום והיא העניקה לנו את החיזוק לו נזקקנו כל כך באותם ימים לא קלים!

קטונתי מלפצות פי אולם זאת אומר בוודאות כי זכויות אלו של החיזוק הרב שהעניק שוב ושוב לנערי ישראל המסולאים בפז יצטרפו לרבבות גדודי מלאכי החסד העומדים להליץ עליו בשמי מרום בהיכל אבותיו הקדושים.

יהי רצון שזכותו הגדולה תעמוד לנו להצליח במלאכת הקודש ולהרבות כבוד שמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר