היסטוריה ואקטואליה

יוזמת הרב שהיתה גורמת ל"הרס נורא לירושלים"

לקראת תחילת שנת הלימודים נעסוק בסדרת מאמרים על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה", ובפרק א': היוזמה של הרב שסוכלה מחשש שתגרום ל"הרס נורא" (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חיידר בירושלים. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בימים אלו מנהלי תלמודי התורה ברחבי הארץ מקבלים את ההוראות החדשות של פקידי משרד החינוך (המחוז החרדי) לשנת הלימודים הבאה. לא את כולם הם ממלאים. חלקם מקיימים 100 אחוזים, כגון רשתות ה"חינוך העצמאי" של האשכנזים, ו"בני יוסף" של הספרדים, ולומדים לימודי חול מלאים בכל תוכנית ה"ליבה".

יש לציין שה"מיינסטרים" של הציבור הליטאי והחסידי, "מוסדות הפטור" החרדים, מקיימים אך ורק 45 אחוז מהדרישות של משרד החינוך ולומדים חשבון ודקדוק באופן מינימלי ביותר מחשש לביטול תורה, וכמובן שאין שיעור מיוחד להיסטוריה וגאוגרפיה.

לא ניכנס לכל ההמלצות של משרד החינוך, אלה מבקשים ללמוד יותר לימודי חול, כגון אזרחות, אנגלית, מתמטיקה, וכמובן גאוגרפיה והיסטוריה. נתעסק בסדרת מאמרים קצרה על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה"

• • •

אחד המאבקים האחרונים כנגד לימודי חול, היה בבית הכנסת החורבה בעיר העתיקה ירושלים, בשנת תר"מ (1880), או אז התכנסו מאה מגדולי ירושלים, כשליבות כולם בחרדה עצומה לגורל החינוך היהודי הטהור בירושלים.

שנתיים קודם עלה לירושלים הרב יחיאל מיכל פינס מהעיר גרודנא, וניסה להקים בית יתומים מיסודו של היהודי המתבולל ד"ר זאב וילהלם הֶרצבֶּרג, בו למדו רח"ל לימודי חול כנגד המקובל בירושלים.

ספר מור וקציעה, דפוס ראשון (hebrewbooks.org)

לאחר שהתריעו בפניו, שירושלים היא לא חוץ לארץ, ולא ניתן לשנות את אופי החינוך בירושלים עיר הקודש, התכנסו מאה מגאוני ירושלים בראשות המהרי"ל דיסקין, והטילו עליו חרם לבל יבוא בקהל. (לא נתעסק במאמר זה על גישתו של רבה של ירושלים הגאון רבי שמואל מסלאנט שביטל את החרם שערך המהרי"ל דיסקין כנגד הרב פינס).

לימים התבטא הגרי"ח זוננפלד, על יוזמתו של הרב פינס, שאילו הייתה קמה וניצבת, הרי שהייתה גורמת "להרס נורא לירושלים".

• • •

נשוט מאתים ושמונים שנים אחורה לגרמניה, שם בבית דפוס בעיר אלטונה באזור המבורג הולך ונדפס ספר "מור וקציעה" לגאון המפורסם רבי יעקב ישראל בן צבי אשכנזי עֶמְדין, (יעב"ץ) בו נכתבו אלפי פסיקותיו של הגאון הנודע במלחמתו בשבתאים ושאינם.

בספר "מור וקציעה" מובא שאלה שנשאל היעב"ץ, האם מותר ללמד היסטוריה? מה ענה על כך היעב"ץ הידוע בקנאותו הרבה? פרטים בפרק הבא...

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר