היסטוריה ואקטואליה

הספר שהיעב"ץ המליץ לא ללמוד בקביעות

בפרק השלישי בסדרת על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה", נביא את הספר השני על המליץ היעב"ץ שלא ללמוד בקביעות בגלל העיסוק בהיסטוריה של אומות העולם (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בפרק א' של סדרת המאמרים על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה", ציטטנו את השאלה שנשאל היעב"ץ לגבי לימוד היסטוריה, האם מותר או אסור? ובפרק ב' הבאנו את תשובתו לגבי ספר "עמק הבכא" שכתב ר' יוסף הכהן, והאיסור לפי דעת קודשו של היעב"ץ ללמוד בו בקביעות כיון שהוא עוסק ב"דברי הימים למלכי ישראל".

הספר השני אותו ממליץ היעב"ץ שלא ללמוד בקביעות, כיון שעוסק בהיסטוריה של אומות העולם, הוא חלק ב' מספר "יוחסין", שחיבר רבי אברהם בן שמואל זַכּוּת.

הרב זכות (סבו של אשתו של מרן הבית יוסף) חי לפני כחמש מאות שנים, והתעסק בתורה, אסטרונומיה והיסטוריה. הרב זכות חי רוב חייו בספרד ובפורטוגל ובסוף חייו, עלה לארץ ישראל ללמוד בישיבתו של ר' יצחק שולאל בירושלים.

מה שמעניין שהיעב"ץ בעצמו עיין בספר 'יוחסין' הנ"ל, ואף העיר והאיר על דברי המחבר, ובימינו מודפסים הערותיו באחד ממהדורות הספר.

ספר יוחסין השלם בו נכתב מדברי הימים למלכי אומות העולם שהיעב"ץ עבר עליו (hebrewbooks.org)

יש לציין שהרב זכות מלבד גאונותו התורנית, היה אסטרונום חשוב ביותר בעולם כולו, מלך פורטוגל ז'וּאָאוּ השני ביקשו ממנו שיצטרף לצוות מחקר במדינתו שחקר לוחות אסטרונומים כדי שיוקל על הימאים הפורטוגזים שעסקו בגילוי וכיבוש יבשות.

הוא היה הראשון שהתקין מכשיר אַצְטְרוֹלָב שהיה כלי ניווט עיקרי מזמנו ועד המאה ה-י"ח [!]. מכשיר האַצְטְרוֹלָב שבנה הרב זכות, עזר ביותר למגלה יבשת אמריקה המפורסם כריסטופר קולומבוס שקיבל יעוץ אישי מהרב זכות טרם צאתו למסעותיו המפורסמים.

ספר יוחסין חלק א' מהדורת איסטנבול שנת שכ"ו (1566) העוסק ב"שלשלת קבלת התורה ממשה רבינו ע"ה עד זמן המחבר", את הספר הנ"ל היעב"ץ לא אסר לקרוא (hebrewbooks.org)

למרות ידיעותיו הרבות, ופרסום ספריו שעד ימינו מהווים נתח חשוב בהתקדמות העולם, הרב זכות כל רצונו היה לקדש שם שמים, כפי שמעיד שלמד את חכמת האסטרונומיה אך ורק כדי ללמוד תורה ולקיים מצוות: "כשיצאו הספרים שעשיתי בתכונה היו אומרים רבי אברהם זכות איש שלאמנקה. ואני יש לי רשות להתפאר בזה כמו שאמרו חז"ל: 'אי זו היא חכמה שנתחשבו בה החכמים לעיני העמים - הוי אומר זה חשבון תקופות ומזלות'. ואני מעיד לשמים שהיו משבחין את ישראל מאד בזה. וכל כוונתי לא הייתה כי אם להבין דברי חז"ל וההלכות שכתבו בזה" (הובא בספר יוחסין, מאמר ראשון, אלף בית, אות האל"ף).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר