היסטוריה ואקטואליה

הרב שעבד במצפה כוכבים וחיבר ספר היסטורי

בפרק הרביעי בסדרת על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה", נביא את הספר השלישי עליו המליץ היעב"ץ לא ללמוד בקביעות, שכתב הרב שעבד לפרנסתו במצפה הכוכבים (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מצפה כוכבים (צילום: Roy Alima/Flash90)

בפרקים הקודמים עסקנו בפסקו של היעב"ץ אודות איסור לימוד תדיר בספרים העוסקים בהיסטוריה של "אומות העולם", כגון ספר "עמק הבכא" וחלק ב' מספר "יוחסין".

הספר השלישי אותו היעב"ץ אסר ללמוד בקביעות, הוא חלק ב' של ספר "צמח דוד", שכתב הרב דוד גנז (חי ופעל בין השנים 1541 - 1613) תלמידו המפורסם של הרמ"א, המהר"ל מפראג, ור' אליעזר טריוש מפרנקפורט, תלמיד חכם מפורסם שהתמחה בין היתר באסטרונומיה, מתמטיקה, גאוגרפיה, וכמובן היסטוריה.

הרב גנז, עבד לפרנסתו במצפה הכוכבים של האסטרונום הנודע 'טיכו ברהה' יחד עם האסטרונום הגרמני 'יוהאנס קפלר'.

יוהאנס קפלר

סדרת ספריו "צמח דוד" הינם אבן שואבת לשוחרי ההיסטוריה.

ספר "צמח דוד" מחולק לשני חלקים, החלק הראשון עוסק בהיסטוריה של עם ישראל מאדם הראשון ועד לימיו של המחבר.

החלק השני של הספר עוסק בהיסטוריה של אומות העולם, ובתחילתו מתנצל הרב גנז על הספר המלוקט ממקורות עכו"ם ספרי יוונים ורומים "אשר נוטים מדרך האמת", ומסביר את התועלת מקריאת ספרו.

הרב גנז טען לזכותו שהוא הולך כדרכו של הרב אברהם זכות מספר יוחסין (שכנגדו התבטא היעב"ץ), וכן טוען הרב גנז שהוא הולך בדרכו של רבי עזריה בן משה מן האדומים (חי במנוטבה באיטליה לפני 450 שנים) בספרו "מאור עיניים" העוסק בהיסטוריה.

יש לציין שגם נגד ספר "מאור עיניים" לרבי עזריה מן האדומים יצאו חלק מחכמי דורו, וכתבו שהוא אחד מהספרים החיצונים ואסור לקוראו (סדרה מרתקת על מתנגדיו ומעריציו, תובא פה בהמשך).

ספר מאור עינים לר' עזריה משה מן האדומים

עוד טוען הרב גנז שהוא בדיוק כמו יוסף בן גוריון שבספריו הרבים יוסיפוס ומלחמות היהודים, ציטט וליקט מספרות גוים.

יש לציין שגם נגד יוסף בן גוריון כתבו רבים מגדולי ישראל והדגישו שהוא כותב על אירועים שקרים בניגוד למסורת חז"ל, דוגמה: יוספוס טוען שמי שהתנבא לאספסינוס שיהיה קיסר, הוא לא רבן יוחנן בן זכאי, אלא הוא בעצמו לאחר הפסדו בקרב ביודפת.

צילום וסריקה, באדיבות ישראל שפירא (מתוך אתר היברוקס)

מרתקת הקדמתו של הרב גנז לחלקו השני של הספר, בו הוא מביא מקורות רבים בעד לימוד ספרו.

לאחר שהרב גנז כותב שיש חכמים שיורו שלא לקרוא את ספרו בשבת, מביא ראיה לשיטתו ממורו ורבו הרמ"א שכתב מפורש ששמועות ודברי חידושים הוא עונג, ומותר לספרם בשבת כמו בחול [!] והדגיש הרמ"א שבלשון הקודש מותר וראוי לקרוא, ורק בלשון זר, אסור. לכן הרב גנז מדגיש שהוא תירגם המוני ספרי גוים העוסקים בהיסטוריה.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר