ועדת הכספים מתכנסת

החרדים והסרוגים לחצו, נתניהו נכנע: התקציב שעשוי למנוע בחירות מיותרות

שיחת טלפון שהגיעה מראש הממשלה מנתניהו לראשי המפלגות החרדיות בישרה כי התקציב החסר עבור עולם הישיבות יועבר • כך התגבשה ההסכמה ל'פשרת האוזר' (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
נתניהו, דרעי וגפני (צילום: הדס פרוש, מרים אלסטר ויונתן זינדל, פלאש 9)

בעוד כ-44 שעות יידעו אזרחי ישראל אם הם הולכים שוב לבחירות, או שמא תושג עד אז פשרה בין המפלגות המרכיבות את הקואליציה, כזו שתמנע בחירות. בתווך עומדות המפלגות החרדיות, שנכון לעכשיו מצליחות לכופף את הליכוד ולהבטיח את התקציב החסר עבור הישיבות.

העימות העיקרי שנותר בעינו בין הליכוד וכחול לבן, ובגינו טרם נחתם הסכם הפשרה המדובר, עוסק בהקמת הוועדה לבחינת דרכי מינוי בכירים, שעליה התחייבו הצדדים בהסכם הקואליציוני.

כפי שדווח, החל מאמש מסתמן כי עד קבלת מסקנותיה של ועדה זו, שהרכבה אמור להיות שוויוני בין הליכוד לכחול לבן, יוקפא המצב הקיים ולא יבוצעו מינויים חדשים. בכחול לבן כבר הודיעו על קבלת הפשרה, בעוד בליכוד ממתינים להכרעה רשמית של ראש הממשלה נתניהו.

ברקע כל זה, וועדת הכספים של הכנסת מתכנסת בשעה זו (ראשון) כדי לאשר לקריאה שנייה ושלישית את החוק של ח"כ צבי האוזר, שידחה את המועד הסופי לאישור התקציב ויעניק לממשלה מאה ימים נוספים להכנת התקציב, כך שישראל לא תצא לבחירות מחר (שני) בחצות כפי שקובע החוק במקרה של בשל אי אישור תקציב מדינה.

מאיפה הכסף?

מזה חודשים ארוכים שלישיבות אין כסף. התקציב המקורי עבורן אמור להסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל, זאת בעוד השנה הן ניזונות מהסכום שנקבע בתקציב 2018 - האחרון שאושר - העומד על סך 940 מיליון שקל.

אלא שמאז ישנו גידול טבעי ומבורך בעולם התורה, כך שנוצר מחסור של לפחות 400 מיליון שקלים, שכעת הושגו ברגע האחרון, באולטימטום של המפלגות החרדיות.

ביהדות התורה ובש"ס איימו על רה"מ נתניהו, כי אם התקציב לישיבות לא יושג הם יפנו לו גב בבחירות הקרובות. שר השיכון יעקב ליצמן אף החריף את הטון בישיבת הסיעה ואיים לא לתמוך בחוק דחיית התקציב שיעלה מחר לקריאה שניה ושלישית במליאה, כפי שנהג בקריאה הראשונה, זאת בניגוד לעמדת חבריו.

היום, לאחר שיחות אינטנסיביות, קיבלו הנציגים החרדים שיחת טלפון מנתניהו המבשרת כי התקציב לישיבות יועבר, ולכן יצאה בהמשך הודעה משותפת לנציגי שתי המפלגות לפיה הם יתמכו בהצעת הפשרה שמתגבשת בין הליכוד וכחול לבן על פי 'חוק האוזר' לדחייה של פיזור הכנסת, בסיכום על תקציב מאושר וחוק הסדרים בתוך תקופת הזמן שתסוכם בין הצדדים.

בנוסף, יוקצו ככל הנראה 300 מיליון שקלים נוספים, שאינם בבסיס התקציב עבור האינטרסים של הציונות הדתית, בהם גרעינים תורניים ופיתוח ההתיישבות. את הכסף לכך ינסו בוועדת הכספים להשיג באמצעות אישור סעיף להגדלת תקציב החינוך על סך 4.2. מיליארד שקל.

בהודעתם כתבו ש"ס ויהדות התורה, כי "חובה למנוע מערכת בחירות מיותרת, ולפעול יחד למען אזרחי ישראל במאבק בקורונה ובשפעת לקראת החורף, ובמשבר הכלכלי הקשה הפוקד את ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר