היסטוריה ואקטואליה

הזלזול בראי"ה קוק והקשר למותו של ר' משה בלוי

בעקבת חשיפת התמונה האחרונה של ר' משה בלוי, ישראל שפירא חוזר לסיבות שגרמו למותו הפתאומי. לצד הטענות כי נרצח, יש שטענו כי זלזל בראי"ה קוק. אך האם זו עלילה? (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ר' משה בלוי והראי"ה קוק (צילום: באדיבות ר' דודי זילברשלג, בית המכירות בידספיריט; ספריית הקונגרס האמריקני)

בפרקים הקודמים עסקנו בפטירתו הטראגית של ר' משה בלוי, בבית חולים נוצרי באיטליה בשבועות תש"ו, ועל הטענות שנרצח בידי בני עוולה שלא הסכימו לכך שהוא יגן על מעמד הציבור החרדי בארץ ישראל.

ישנם עוד טענות, בשם הגרי"מ חרל"פ, תלמידו המפורסם של הגראי"ה קוק, שעקב כך שר' משה בלוי זלזל בראי"ה קוק, הרי שגורלו היה להיפטר בבית חולים נוצרי, במדינה זרה, בבית חולים מתחת לפסל של האיש הצלוב (הובא בחוברת "הדס במדבר").

חוברת "הדס במדבר" מכתבי הגאון רבי יקותיאל איסר הדס זצוק"ל
חוברת "הדס במדבר" מכתבי הגאון רבי יקותיאל איסר הדס זצוק"ל

בשיחה שערכתי עם היסטוריון העיר ירושלים הלה טוען (ללא הוכחות חותכות) שכמה דברים ביקורתיים שעשו מתנגדיו של הרב קוק, המיוחסים לר' משה בלוי, כגון שליחת ילדיו לזרוק מי ביוב על הרב קוק (הובא בגיליון קול יעקב ט' תרפ"ה), ההצגה הידועה בפורים בבתי ברוידא בה ירו על בובה בדמותו של הראי"ה קוק, כתבות ומאמרים בעיתון קול ישראל כנגד הראי"ה וזיוף חתימת הגרי"ח זוננפלד כנגד הרב קוק (כגון המובאת בקול יעקב י"ז אדר א תרפ"ד).

התמונה האחרונה של ר' משה בלוי מורד מהאונייה, שנחשפה כעת (באדיבות ר' דודי זילברשלג, בית המכירות בידספיריט)

על כל האירועים הנ"ל גדולי ירושלים כהגרצ"פ פראנק ובית דינו, הגאון רבי איסר זלמן מלצר, החפץ חיים, הדבר אברהם, והגרמ"מ אפשטיין ועוד מגדולי ישראל מחו כנגד המבזים, ואף בית הדין פרושים וחסידים בראשות הגרצ"פ פראנק נידו את בנו של ר' משה בלוי, יעקב בלוי, ואת אחיו ר' עמרם.

כתב של הגרצ"פ פראנק ובית דינו המחרימים את האחים לבית בלוי (מתוך ארכיון המדינה)

עוד טוען אותו היסטוריון שהחפץ חיים שנזהר כל ימיו ממחלוקת ולשון הרע, בכנסיה הגדולה בשנת תרפ"ג סירב ללחוץ יד עם המשלחת של העדה החרדית ובתוכם היה גם ר' משה בלוי ואמר להם: "לאלה שעושים מחלוקת נגד רבה של ירושלים (הגראי"ה קוק) אין אני נותן שלום" ואף הוסיף בתקיפות: "דעו לכם שהוא קדוש וטהור וכל הנוגע בו לא יינקה", (מתוך הספר "בין שני כהנים גדולים").

פשקוויל שכתבו תלמידי הראי"ה קוק כנגד מתנגדיו, בו נטען שהחפץ חיים מחה על ביזוי הראי"ה קוק (באדיבות ארכיון אור האורות)
מחאה של רבי יצחק יפה צאצא לבעל ה"לבוש" (ראב"ד תל אביב חתנו של הבית הלוי?) כנגד האחים בלוי (באדיבות ארכיון "אור האורות")

כאמור ר' משה בלוי קיבל ביקורת משני צידי המתרס, גם הנטורי קרתא ירדו לחייו, וגם תלמידי הרב קוק. מצורף פה פשקוויל נדיר שכתב רב בשם יצחק יפה, המיוחס למהר"ם יפה בעל ה"לבוש" המפורסם, בו הוא כותב על ר' משה בלוי: "הם שכירים של אותו האיש משה בלוי אבוהון דכלהו עזי פנים שבדור". (יצוין שלא ברור שיש קשר בין הרב החתום בשם יצחק יפה, לבין ראב"ד תל אביב הגאון רבי שמואל יצחק יפה מרבני תנועת המזרחי חתנו המפורסם של מרן ה"בית הלוי").

הראי"ה קוק (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני)

כמובן שקשה לנו להאמין לדברים, ובידוע שר' משה בלוי היה איש אמונו של הגרי"ח זוננפלד, "ולא עשה דבר מבלי אישורו המפורש", מה גם שבחייו הוא הכחיש שהוא עמד מאחורי מעשים נלוזים אלו, ומסתבר שאלו חשדות שווא הנובעות "משנאת חינם בלבד".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר