מאות נשים

נשים טוענות: לידה טראומטית עם המסיכה

בשבועות האחרונים קבוצה של מאות נשים התאגדה, כדי לקבול על דרישת עטיית מסיכה בלידה דבר שלטענתן מסכן את הנשים ומקשה עליהן בצורה בלתי ראויה ללדת (קורונה)

(צילום: שאטרסטוק)

יולדות, הן לקוחות מבוקשות בקרב בתי החולים בארץ. ולא לחינם, הן סמל של ביקור בבית חולים מהפן השמח והמרגש. בתי חולים מעניקים ליולדות שירות רפואי מקיף, הכולל אישפוז ל-3 ימים. ארוחות ועוד. לשם כך עבור כל יולדת מתקבלים תקציבים מכובדים.

אולם, מועצת הקורונה 'מגן לישראל' מותירה את בתי החולים ואת ציבור היולדות בארץ במבוי סתום כאשר אין נהלים ברורים ומוגדרים כיצד לנהוג בזמן רגיש כמו לידה. בכך, היא משאירה את שיקול הדעת לצוות הרפואי שנמצא בשטח.

נראה, כי האמון של היולדות בצוות הרפואי המלווה נסדק ועובר תהליך כואב בו במקום שמיילדות יהוו הגנה וסיוע הן נתפסות כאוכפות חוק גם במצב חסר אונים של היולדות.

בשבועות האחרונים - קבוצה של מאות נשים התאגדה, כדי לקבול על דרישת עטיית מסיכה בלידה. "מדובר על חיוב גם בזמן לידה פעילה באופן אבסורדי ותמוה כאשר לידה היא מצב של פעילות גופנית לכל דבר ועניין", מספרת נעמה עידן מנהלת קבוצות "לידה זה כח". "כל זה בעוד מתאמנות בחדרי הכושר אינן נדרשות לעטות מסיכה הצוות הרפואי דורש עטיית מסיכה לאורך כל הלידה, מבחינתנו זה אבסורדי".

עדויות קשות ועצובות מצטברות בכל יום אצל מנהלת קבוצות הוואטסאפ 'לידה זה כוח': "מה שמטריד אותי זה הרבה יותר מהמובן הפיזיולוגי ששם יולדות בסכנה של שאיפת פחמן דו חמצני למוח, זו הסימבוליות העגומה שיש בדרישה כזו של עטיית מסיכה במצב חסר אונים שכזה שכל מה שצריך זה לנשום", אומרת ב' פסיכולוגית מתמחה שגם שותפה לתהליך "המסר כאן בעייתי ולא פחות מדאיג אותי כשנשים בתקופה רגישה מאוד במובן הנפשי חוות כזה יחס ונתונות לסטרס נפשי נוסף על ההורמונים הפעילים, ההורות החדשה, וכל מה שמסביב".

עדותה של תמי (שם בדוי) מטרידה במיוחד, "המיילדת סדרה לי את המסיכה גם כשהסברתי לה שאני לא נושמת", משתפת שעברה לידה לפני כשבועיים באחד מבתי החולים במרכז הארץ.

בימים אלו פנו הנשים במכתב לפרופ' גמזו פרויקטור הקורונה, זאת בדרישה לנסח נוהל ברור לכלל בתי החולים בארץ בנושא "לא ייתכן שמשרד הבריאות מפקיר אלפי נשים לשיקולי הדעת של צוות רפואי ואין נוהל אחיד וברור", אומרות לנו המארגנות.

משראו שלא התקבלה תגובה רשמית אלא תגובה כללית שאינה מספקת ולא דווח על דיונים שנעשו בנושא במועצת 'מגן לישראל' הממונה על התנהלות הקורונה בארץ, הן נוקטות בצעד נוסף, בשיתוף משרד עו''ד פרייס - בוני, בכוונה להגיע לעתירה מנהלית במידה ולא יהיה שינוי. לטענתן, התנהלות זו נוגדת את החוק ורומסת את זכויות האזרח שמצהיר כי הוא אינו מסוגל לעטות מסיכה בשל מוגבלות בריאותית - כמובן שיולדות לפחות רובן נכללות בהגדרה זו, ובטח אם מצהירות על כך במפורש.

"אנחנו חלילה לא מחפשות להתנגח בצוות הרפואי, להפך אנחנו מוקירות ומעריכות וברור לנו שצריך להגן עליו. אבל לא על חשבון יחס אנושי בסיסי וראוי בעת לידה. אנחנו מציעות חלופות יותר הגיוניות, כמו מיגון הצוות הרפואי, תגמולים כספיים לצוות המיילדות. הרי בתי החולים ממשיכים לקבל את אותם התקציבים עבור כל יולדת בעוד אנחנו מאושפזות פחות שעות בעקבות הקורונה", הן מסבירות.

"אנחנו מנסות לפעול גם במישור הפוליטי לצערנו אין היענות. כנראה שהח"כיות והח"כים כבר הספיקו לשכוח מהי לידה ותכלס ציבור כמונו לא ממש מעניין מישהו. וזו נקודה מצערת מאוד. בנוסף, הן טוענות שארגוני נשים למיניהן כלל לא מודעות לנושא ואינן פועלות לשינוי "מדהים שיש נישות מיוחדות לעיסוק בסיוע לנשים, לידה זו כנראה נישה לא רלוונטית...", הן מסכמות בצער.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כללי הזהירות בבתי החולים מחייבים בחבישת מסכה על ידי כלל הנמצאים במוסד כולל צוות המבקרים והמטופלים. ברור כי יש מטופלים במצבים בהם לא ניתן לחבוש מסכה ולא סביר לדרוש זאת. למשל, במטופל המתקשה בנשימה או מאושפז הנמצא במצב של שינה או אכילה".

"ההחלטה היא על פי שיקול קליני ושכל ישר, אין למשרד הנחיה ספציפית לגבי לידה וגם במקרה הנ"ל נכון לנהוג על פי ההיגיון ולהנחות על עטית מסכה. במידה והיולדת מתקשה, ניתן להתיר ולא לעטות מסכה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר