היסטוריה ואקטואליה

החשש החסידי: הציונים יתנכלו ליהודים חרדים

חב"ד באותם השנים של הקמת המדינה, היו אנטי ציונים לגמרי. חבר הפרלמנט בריגא התבטא באופן חריף ביותר כנגד הקמת המדינה. ומה התבטא ה"אמרי אמת" מגור? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הכרזת המדינה (צילום: KLUGER ZOLTAN, לע"מ)

אנו מפליגים 83 שנים אחורה, אל חודש אלול תרצ"ז בעיירה מרינבד, שם גדולי ישראל התכנסו לקבלת החלטה, האם לתמוך בהקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל אם לאו?

בפרקים הקודמים ציטטנו את דעותיהם של הגרי"ל צירלסון והאדמו"ר רבי דוד בורנשטיין מסוכטשוב, שנקטו בעד הקמת המדינה, ועל כך שהיא סימן של גאולת ישראל כפי שחז"ל ניבאו כ"כוכב אילת השחר, בתחילה קמעה קמעה, כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת", היום נביא את דעת רבני חב"ד.

• • •

חב"ד באותם השנים היו אנטי ציונים לגמרי (לא כמו הרבי האחרון, שנפגש עם נציגי ממשלת ישראל ועודד ותמך בהם ובכל חלקי ארץ ישראל) וחבר הפרלמנט בריגא חסיד חב"ד הרה"ח מרדכי דובין התבטא באופן חריף ביותר כנגד ההצעה, וטען שעקב כך שראשי התנועה הציונית הינם מחללי שבת, ולומדים כפירה ומינות, הם לא יניחו ליהודים חרדים לעלות לארץ ישראל. החזיק בדעתו העסקן האגודאי רבי משה בלוי שהתנגד גם הוא להקמתה של מדינת ישראל.

הרבי מליובאוויטש עם אריאל שרון (באדיבות חברת המדיה החב"דית JEM)

התבטאות פלא של כ"ק ה"אמרי אמת" מגור, שציטט את הנביא יואל בנבואתו: "וְקִבַּצְתִּי אֶת כָּל הַגּוֹיִם וְהוֹרַדְתִּים אֶל עֵמֶק יְהוֹשָׁפָט וְנִשְׁפַּטְתִּי עִמָּם שָׁם עַל עַמִּי וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר פִּזְּרוּ בַגּוֹיִם וְאֶת אַרְצִי חִלֵּקוּ". (ד' ב'), עוררה הד גדול אצל גדולי ישראל, וכל צד לקח אותה לראיה לשיטתו.

מסתבר שהרבי התכוון לומר שבפסוק רואים שיחלקו בסוף את ארץ ישראל, ושהגויים יקבלו על כך עונש. יש לציין שבאופן כללי הוא והגר"ח עוזר גרוז'ינסקי אחזו שלא כל כך צריך להביע דעה בעד החלוקה או נגד, אלא להמתין ואם תהיה מדינה יהודית אז להתאחד כולם יחד להבטיח את הזכויות הדתיות במדינה, ועל בסיס זה היה האיחוד של החזית הדתית עם מפלגת "המזרחי" בקום המדינה.

חבר הפרלמנט בריגא הרה"ח מרדכי דובין (מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

הרבי מסדיגורה בלית ברירה הסכים להצעה, למרות שהמדובר על שטח קטן ביותר, אך מפני הטבח באירופה סבר שאנו חייבים לקבל זאת. (וממש דברי נביאות חזה על השואה הנוראה שנתיים לפני הקמתה!)

• • •

רבי אהרון לוין אב"ד רישא כיהן כנשיא האסיפה, ואמר שרשכבה"ג הג"ר חיים עוזר גרודזנסקי הוא ראוי לכהן כנשיא, רק בשל חולשתו הוא אינו יכול, והוא מחליפו.

רבי אהרון לוין אב"ד רישא (מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

רושם עצום עורר נאומו של הגאון רבי אליעזר סילבר מאמריקה שהעיד שכל דבריו הסכים להם רשכבה"ג הג"ר חיים עוזר גרודזנסקי שבלהט ביכה על הגזירה של חלוקת הארץ לערבים, והמדובר בגזל וחמס של אויבנו.

הגאון רבי אליעזר סילבר (מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

הרב לוין תמך כמובן בהקמתה של מדינת ישראל והציע על פגישות תכופות מידי כמה שנים של מועצת גדולי התורה, כמו כן הוצעה הצעה להקים תנועה עולמית של פועלים שומרי תורה ומצוות מתנועות אגודת ישראל והמזרחי לשם עבודת הארץ, וכדי להפריח את השממה.

בפרק הבא, מהי דעתו של רשכבה"ג הג"ר אלחנן ווסרמן הי"ד?!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר