כל הפרטים

השרים החליטו: סגר כללי מסוף שבוע זה, למשך 3 שבועות

ברוב קולות, החליטו שרי הממשלה על הטלת סגר כללי על ערי ישראל בשל תחלואת הקורונה הגוברת, זאת בתום דיון סוער ממנו נעדר ליצמן המתפטר. מערכת החינוך תפעל עד לערב ראש השנה (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ד באלול תש"פ | 13.09.20
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בתום דיון סוער, בו הושמעו דעות סותרות, החליטה ממשלת ישראל לפני זמן קצר (ראשון) לאמץ את הכרעת קבינט הקורונה ולהטיל סגר כללי החל מהשעה 14:00 ביום שישי הקרוב, ערב ראש השנה, למשך שלושה שבועות (עד אחרי שמחת תורה).

משמעותו של סגר זה, היא הגבלת התקהלויות ל-10 בחלל סגור ו-20 במרחב הפתוח, מגבלה על יציאה מהבתים למרחק של יותר מחמש מאות מטרים, השבתה כמעט מוחלטת של המשק וסגירת מערכת החינוך.

השינויים הבולטים בין שתי ההחלטות: דחיית סגירת מערכת החינוך ביומיים-שלושה, כך שזו תפעל עד לערב החג, הותרת פעילות המשק במגזר הפרטי על 30%, הרחבת איסור הפתיחה גם לבריכות שחייה, חדרי כושר ומסעדות ומעבר בסיום תקופת הסגר ישירות ל'תכנית הרמזור' הנוכחית, בלי שלב ביניים נוסף.

כזכור, בהחלטה המקורית, של הקבינט, נכתב כי מערכת החינוך תפסיק את פעילותה באופן מוחלט כבר באמצע השבוע.

נתניהו הוסיף, בענין זה: "בשבועיים הראשונים מערכת החינוך תהיה סגורה, אבל צריך לשקול בשבועיים שלאחריהם לאפשר פתיחת הגנים והכיתות הנמוכות. אני מבקש שפרופ' גמזו יקבע את הקריטריונים והיעדים להשגת המטרה הזאת".

הנהגת המדינה, הערב (צילום: לע"מ)

גם באשר להשבתת המשק, הכוונה המקורית היתה להפסקת כל פעילות שהיא, למעט מה שהוגדר כ'צורך חיוני'. על כך אמר ראש הממשלה: "צריך להחליט על סגר כללי בשבועיים הראשונים; שבועיים אנטיביוטיקה, ואז להקל".

לבסוף, למעט השרים אלקין, פרץ וזמיר שהצביעו נגד והשרים אקוניס ושמולי שנמנעו, שאר כל השרים הצביעו בעד החלטת הסגר, כולל יו"ר ש"ס אריה דרעי.

כזכור, מוקדם יותר היום הודיע שר השיכון ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן על התפטרותו מהממשלה בשל החלטתה הצפויה על סגר בתקופה הקרובה, שלדעתו נועדה לפגוע בציון החגים.

ביהדות התורה התנערו מצעד זה, ושלא לציטוט אמרו חברים בסיעה כי הוא נעשה על דעת עצמו ואינו מייצג אותם.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיב למהלך של יעקב ליצמן, הוסיף כי "עלינו להתקדם הלאה", ולא ייחס לו חשיבות מרובה.

כאמור בתוך ישיבת הממשלה הממושכת, קודם להחלטה, צצו וויכוחים סוערים בין השרים ושאר הנוכחים. כך, לדוגמה, היה כאשר שר הרווחה איציק שמולי אמר: "האופציה של סגר מלא לא נכונה".

ראש הממשלה נתניהו מיהר להטיח בו: "תגיד מה אתה מציע! יש כאן החלטות קשות שצריך לקבל; תהיו מנהיגים".

כאשר שר הביטחון בני גנץ יצא מהדיון, שאל אותו נתניהו: "סיכום הביניים שלי מקובל?", גנץ ענה לו: "יש לי תחושה שאספיק לחזור לפני שתסתיים הישיבה", ונתניהו הגיב: "תזכור שיש מישהו שעוד צריך לנסוע היום...".

כשנושא ההפגנות עלה על שולחן הדיונים, האווירה התלהטה. השר דוד אמסלם צעק על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט: "קח אחריות", וזה השיב: "אי אפשר למנוע הפגנות. זה לא עניין של כמות, אלא של איכות".

דודי אמסלם לא הניח, והמשיך בזעם: "קח אחריות על המחלה; אמון הציבור נפגע - בגלל ההפגנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר