מתש"פ ועד תשפ"א

דרעי: 'אין לי ערבות לבני גנץ; הוא לא חתם איתי שום הסכם'

המאבק ב'קורונה' • הכשלים של גמזו • ה"ערבות" לבני גנץ • ההתפטרות של ליצמן • מכחישי הקורונה במגזר • חוק הגיוס • והאיחולים לשנה הבאה • יו"ר ש"ס השר אריה דרעי מסכם את שנת תש"פ (TV)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שנה עמוסה עברה על יו"ר ש"ס, שר הפנים והפריפריה אריה דרעי, אמנם פחות דרמטית מבית, אבל משמעותית מבחינת המדינה, במהלכה הצליח לפרק את 'כחול לבן' מ'יש עתיד' ולהביא להקמת ממשלה בראשות בנימין נתניהו, וברובה היה עסוק במאבק בנגיף ה'קורונה', לצד יתר העיסוקים במשרדים שבראשותו ובקבינט המדיני-ביטחוני.

בראיון מיוחד לסיכום שנת תש"פ, מספר השר דרעי על השתלשלות המאבק בנגיף הקורונה, מתייחס לתחושה הקשה של הציבור החרדי, מסביר את החובה לשמור על ההנחיות, מתמודד עם מכחישי הקורונה, מבין את הזעם של חסידי ברסלב בסיפור הנסיעה לאומן ומסביר מה בדיוק ההתחייבויות שלו כלפי בני גנץ.

"בהתחלה לא קלטנו", מספר דרעי על ה'קורונה', "היה בסין, בפורים עדיין המשכנו לעשות סעודות פורים כדת וכדין. אחר-כך זה התחיל להגיע אלינו, אף אחד מאיתנו לא שוכח את מנייני המרפסות בפסח. לא ידענו מה זה קורונה, רק קיבלנו בשורות איוב מהעולם.

"חשבנו שיצאנו מזה, סיימנו במחיר זול. אז לקחו את זה ביותר רצינות. עכשיו אומרים 'אלפי חולים, אפשר לחיות עם זה'. אני מזכיר: ניו יורק - קצת יותר גדולה מישראל, 25 אלף מתו ויותר. שתבינו על מה אנחנו מדברים".

אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

למרות זאת, הציבור החרדי מרגיש נרדף, מרגיש שכל ההחלטות מתקבלות נגדו, 'סגר' - רק בערב החגים...

"אני מזכיר לך ישי את הראיון הקודם שלנו, בבית שלי במרפסת. גם אז דיברנו על זה. גם אז אמרת לי את התחושות של הציבור. ואז אמרתי לך נתון, כ-70% מהחולים מהגל הראשון היה מהחרדים. טעיתי, זה היה 58%. אנשים כעסו. אין מה לעשות. גם היום, לעומת היחס שלנו באוכלוסיה, מינימום פי 2, יש מי שאומרים פי 3. לא מישהו הדביק לנו את מספר החולים - זה אנחנו הדבקנו את זה".

דרעי מתייחס להפרת ההנחיות בקרב חלק מהמגזר החרדי, ואומר: "האם אנחנו יכולים להגיד בידיים נקיות שאנחנו שומרים על כל הכללים? אנחנו יודעים שזה לא נכון. אני רואה אותך שכל פעם מתריע ועומד בשער. אנחנו יודעים, בתוך עמי אני יושב.

"אני יכול להגיד לך לגבי הציבור הספרדי, לא תמצא אירוע אחד של חתונה, כינוס או כל מה שאתה רוצה, שהציבור הספרדי שלנו, לא תמצא תמונה אחת כזו...".

אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

כשאתה רואה את התיעודים ממעמדי הסליחות, מאות ואלפים, ללא מסכות, במקומות סגורים, מה אתה עונה על זה בישיבות הקבינט?

"אני כמובן, כנציג היהדות החרדית, אני צועק: 'ומה עם הפגנות? ומה עם חופי הים? מה עם אילת ובתי הקפה?', אני עונה. אבל אתה שואל אותי? זה תשובות ל'דע מה תשיב'. אבל כשאני מדבר איתך לציבור שלנו: רבותיי, עזבו חוקי או לא. יש את 'ונשמרתם', זו לא המלצה, זה לא נוהל של משרד הבריאות, זו מצוות עשה. כשאנחנו מדברים על סכנות גדולות, אנחנו יודעים שאם יש בית כנסת או אירוע ויש שם חולה קורונה, הוא אדם המזיק, הוא יכול להרוג אנשים.

"זה נכון, יש לנו שאלות גדולות. מה פתאום מערכת המשפט נותנת גיבוי לכל ההפגנות נגד נתניהו? נכון, שאלות קשות מאוד. אני רואה את האפליה בתקשורת הכללית. אבל אני אומר: אנחנו מדברים עם אנשים שמבינים שפיקוח נפש דוחה את כל התורה. אז זה תירוץ? אני אומר שבגלל שהם לא שומרים שבת אז גם אני לא אשמור שבת? החובה שלנו היא כלפי הקב"ה".

ועדיין, למה הסגר מתחיל רק בערב החגים?

"אגלה לך סוד. רוני גמזו עד שבוע שעבר הגיע עם תפיסה עם החברים שלו מ'איכילוב', הוא היה בטוח שהוא מביא לנו את גילוי המאה. זו הייתה תפיסת החיים שלו. אבל זה התפוצץ. אני לא אתחמק מהטענות, למה לא עשינו סגר לפני חודש בחופש?! אין דיון של קורונה שאני לא השתתפתי בו, יש לי קצת ניסיון חיים, אי אפשר לעבוד עלי ולעשות לי דברים מאחורי הגב. אם הייתי מתרשם שהיה אפשר להטיל סגר תועלתי בחופש, באוגוסט, ובחגים נהיה תחת שליטה, יש לך ספק שאני הייתי שם?

אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

"אני אומר לך באחריות. רוני גמזו היה נגד, בכל הכוח, נגד סגר. אבל אנחנו, המל"ל, רה"מ, הגענו למסקנה שכן נגיע לסגר. אנחנו בדקנו את עצמנו. קיבלנו תשובה מהצבא שהוא לא ערוך לקטיעת שרשרת ההדבקה. אם אתה מוריד את ההדבקה בסגר אתה צריך לשלוט בה אחר כך, כעת העבירו הכל לצבא, רואים את השינוי. הצבא אמר שבנובמבר זה יהיה מוכן. לכן, אם היינו עושים סגר באוגוסט, היינו נשארים בלי קטיעת שרשרת ההדבקה".

דרעי מתייחס למתווה בתי הכנסת שאושר לחגים ואומר כי "המתווה שאישרנו, למרות הסגר, אני משבח את ממשלת ישראל".

זה המתווה שהגשתם לראש הממשלה ביום חמישי?

"לא, זה מעבר לכך. זה מה שסוכם עם שר הבריאות וראש הממשלה עוד לפני כן. ביום חמישי הייתה טעות בניסוח בקבינט, הנסחים ניסחו את העיקרון וכתבו רמזור והוסיפו 'אדום'. ההסכם היה שנחלק את הארץ שהכל יהיה כתום ובאזורים האדומים יהיה לפי מתווה רמזור אדום".

אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

אומר ליצמן שיש פה רדיפת דת, פגיעה מכוונת בקודשי ישראל, הוא לא רק מדבר, הוא התפטר מהממשלה...

"התשובה שלי שכל אחד הולך עם רבותיו. הרב ליצמן הוא חבר שלי, אני אוהב אותו, לא רק חברים, אוהב את המקוריות שלו. עשינו הרבה דברים ביחד. הוא מרגיש שהוא לא משפיע בממשלה, זו ההרגשה שלו, זו התחושה שלו, אני מכבד את רצונו. גם אני, אם אני ארגיש שאני לא משפיע בממשלה או שלא מרגישים אותי, או שחלילה וחס עושים דווקא נגד הציבור, גם אני לא הייתי נשאר שם דקה אחת".

אתה רואה את מכחישי הקורונה במגזר החרדי, מה אתה חושב על זה?

"אתה באמת מצפה ממני לתשובה? שאני אגיד לך שמות של אלו שמתו מקורונה? שנתחיל לספר כמה תלמידי חכמים נפטרו? מה? אפשר להכחיש את החי? להכחיש את המציאות? שמות של שכנים שלי שמורדמים ומונשמים? כמה חולי קורונה אתה מכיר?".

נעבור לנושא אומן, יש זעם בקרב חסידי ברסלב שלא מאפשרים להם להגיע לרבי נחמן.

"קודם כל אפשר להבין אותם. כל מי שרגיל לנסוע כל שנה לאומן, גם כאלו שלא חסידי ברסלב. הם לא מעלים על דעתם לא להיות באומן. אני מבין את הזעם, מבין את הכעס. מצד שני, כל אחד מבין שלעשות קיבוץ של עשרות אלפי איש - גם זה מסוכן. היה צריך לעשות איזון.

"לצערי, כשהיינו באמצע למצוא את האיזון, פרופסור גמזו עשה טעות במכתב לנשיא אוקראינה, מכתב קשה שגרם לנזק גדול, גם אנטישמיות, גם נזק שקשה לשכנע אותם, הם לא מבינים, 'לא יכול להיות שגמזו שלח מכתב על דעת עצמו', קשה מאוד.

"אני מנסה, רוב הדברים בשקט. הכנסתי כמה שיכולתי. יש משלחות קטנות שאוקראינה הסכימה לקבל. מה שמטריד אותי אלו החסידים שתקועים בבלארוס, אני יכול להתחייב לעשות השתדלויות".

אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

בשבוע שעבר ראיינתי את בני גנץ, הוא אמר שהוא לא משתמש בחוק הגיוס כערובה להמשך קיום הממשלה, מצד שני הוא מבקש מבג"צ אורכה של ארבעה חודשים.

"אני אגיד לך משהו משונה, אבל אל תצחק. אני מאחל שבג"צ לא יקבל את בקשת שר הביטחון".

אתה מרגיש שב'כחול לבן' משתמשים בחוק הגיוס כערובה?

"לצערי כן".

אמר לי בני גנץ, לחצתי יד עם החרדים, אמרנו 'מזל וברכה', אני מצפה שיעמדו בערבות, והוא חש שאתם לא עומדים בזה...

"אני רוצה רק להזכיר לך. שר הביטחון בני גנץ לא חתם איתי על שום הסכם. זה ברור שאני דחפתי ואני לחצתי. אמרנו שזו הממשלה הנכונה. אני לא הייתי שותף בהסכם, הייתי שותף רק שהיו בעיות בין הצדדים, את כל ההסכם הם עשו ביניהם.

"נכון, אמרתי שנעשה הכל - ואנחנו עושים".

אין ערבות שלך לבני גנץ?

"מה פתאום! ערבות זה לחתום, ערבות זה להתחייב. אף אחד לא טוען לערבות, עם כל הכבוד. אני עושה מה שאני יכול".

דרעי, חוזר לדבר על חוק הגיוס ואומר: "אני תופס מ'כחול לבן' כשאנשים ערכיים, הם יודעים שהנושא הזה של בני הישיבות ולימוד התורה זה משהו ערכי מאוד, אני יודע שגנץ מאמין בזה, אמיתי. לא כל דבר זה פוליטיקה. כמו שהוא אמר לך: 'הוא מדינאי, לא פוליטיקאי', אדרבה...".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר