בדרך לאומן

צפו בגבול בבלארוס: צעקות ושירים - בחושך

כ-2500 חסידים תקועים בבלארוס, בדרך לאומן לראש השנה. בעקבות דיווח שגוי על פתיחת הגבולות, כאלף מהם זרמו לנקודת הגבול 'גומל' וכעת הם זועמים • צפו בדברים (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אחד הדוברים בגבול בלארוס (צילום: חיים ויצהנדלר)

לאחר הפרסום הכוזב היום (שני) על כך שהשלטון הבלארוסי נכנע, ואיפשר לחלק מקבוצות החסידים לחצות את הגבול הנכסף, גורם בכיר בממשל המקומי הכחיש את השמועה בשיחה עם 'כיכר השבת', וכעת החסידים על הגבול זועמים.

בתיעוד המגיע מהגבול, אומר אחד החסידים: "אמרו לנו שייתנו לנו להיכנס אך כרגע לא נותנים לנו להיכנס ויש כאלו שכבר נכנסו, מדינת ישראל הפקירה אותנו, אני מתחנן - תעזרו לנו".

חסיד ברסלב אחר נשמע אומר: "זה הגבול כרגע, יש פה כאלף איש שמנסים לעבור, זה ממש מזעזע לראות את התמונות הללו, רק תדעו שיום יום זה כך".

שני חסידים אמרו: "אנחנו ניגשנו ואף אחד לא דיבר איתנו, רק הגיע מישהו בלי כיפה ישר פנו אליו", אך כפי שניתן לראות בהסרטה, גם הבחור הישראלי סורב להיכנס לאוקראינה.

כזכור, מוקדם יותר היום, בכיר בממשל המקומי מבהיר ל'כיכר השבת' כי זו שמועת שווא. "מה שאכן אירע בשעות האחרונות, אלו ניסיונות חוזרים ונשנים של ברסלבים לעבור באופן בלתי חוקי את הגבול האוקראיני, כשהשיא היה באמצעות שחיה באחד מהנהרות באזור", טען הבכיר.

בכל המקרים, כפי שידוע לממשל בבלארוס, המשמר הכפול שהוצב באזור עצר את החסידים וחציית הגבול סוכלה, כאשר אף מוטלת עליהם סנקציה של איסור כניסה לשטחי המדינה למשך חמש שנים.

שגריר בלארוס בישראל יבגני וורוביוב אמר ל'כיכר השבת': "חשוב לנו להבהיר, כי אין לנו דבר נגד יהודים, ואנחנו לא אנטישמים חלילה. אלא שאי אפשר לעבור את הגבול כשמבחינת אוקראינה זה בלתי חוקי".

"אנחנו שמחים שיהודים באים למדינה שלנו, להתפלל ליד קברים של רבנים גדולים שטמונים בשטחינו", מוסיף השגריר בתשובה לשאלה על יחסה של מדינתו, "אבל חציית גבול לא חוקית שכזו רק גורמת נזק גדול לכל הצדדים".

לדברי וורוביוב, "לבלארוס יש הערכה עצומה ליהודים החפצים לעלות לקברי הצדיקים שלהם, אבל עם כל הכבוד: לא ככה".

לולא אוקראינה, בלארוס עצמה היתה מתירה את מעבר החסידים?

"לא, ובמיוחד כשזה נעשה בצורה בלתי חוקית, גם דרך הליכה ביערות וחציית נהרות, בתקופה בה המצב הביטחוני פה לא מאפשר זאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר