הממונה חושף

נומה: התחלואה כרגע לא תאפשר פתיחה חזרה של ישיבות

אלוף (במיל.) רוני נומה, ממונה הקורונה לציבור החרדי, מגלה כי מתווה הקפסולות המוכר לא יספיק כדי לפתוח שוב באמצעותו את עולם התורה, בסיום 'בין הזמנים', בשל רמת התחלואה (חרדים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נומה (צילום ארכיון טל עוז, משרד הביטחון)

ממונה הקורונה לציבור החרדי, אלוף (במיל.) רוני נומה, טוען לפני זמן קצר, כי הוא לא רואה מצב בו מערכת החינוך הכללית תמשיך להיות מוקפאת והישיבות כן ייפתחו, אפילו באמצעות מתווה הקפסולות, זאת בשל רמת התחלואה הגבוהה במגזר.

בתדרוך שמסר היום (חמישי) נומה לכלי התקשורת, הוא אמר כי "באמת רמת התחלואה כרגע לא מאפשרת פתיחה חזרה של הישיבות. כמה תהיה היענות לכך? זו שאלה מעניינת ואתגר גדול בעבורנו".

"אני יודע שישיבות ותלמודי תורה היו פתוחים למרות הסגר, אבל אני מקווה שהציבור ינהג באחריות גדולה יותר, כדי לא להמיט על עצמו אסון. צריך להוקיע את מי שפותח בניגוד להנחיות".

תלמידי ישיבות בריאים בשמחת סיום ה'זמן' (באדיבות המצלם)

נומה הוסיף, באשר לשאלה אם ישיבות שמרבית הבחורים בהן חלו יוכלו לחזור ולפעול כרגיל, כי הן "יצטרכו לעמוד בהחלטות הארציות בנושא. אנחנו מנסים לעשות מיפוי של כל מי שהיה חולה והבריא. זה לא כזה פשוט למצוא את כל הנתונים האלה. רק אחרי שתהיה מדיניות ארצית שמאפשרת כך, נוכל לאפשר גם לישיבות. אם העיקרון הזה יוחל על כלל מערכת החינוך - נוכל להחיל אותו גם על הישיבות".

"התחושה שיש פה אלפי בחורי ישיבות חולים מסתובבים בקהילה, היא חד משמעית לא נכונה", הדף ממונה הקורונה למגזר את ההאשמות שהופרחו בימים האחרונים.

במענה לשאלה אם נרשמו הדבקות או עלייה בתחלואה בעקבות האירועים הגדולים בבעלזא ובקהילות נוספות, אמר נומה: "אני יודע לומר שאנחנו רואים בימים האחרונים עלייה בכמות האנשים מעל גיל 65 במגזר החרדי בתוך רשימת המאומתים. עלייה של פי שתיים, ולפעמים אפילו יותר".

"האם זה קשור לראש השנה? זו עובדה. אני רק יודע לומר שיש יותר חולים מגיל 65 ומעלה, אבל אין לי נתונים על בעלזא או על אירועים אחרים. אני לא יודע לקשור חולה לחתונה בבעלזא".

החתונה בבעלזא (צילום: כיכר השבת)

נומה אף התייחס לסוגיית המלוניות ואמר: "כתפיסת עולם, אנחנו רוצים להוציא משפחות מעורבות מהקהילה. תפיסת העולם הזו הייתה עם היענות מצוינת של כלל הגופים, פיקוד העורף ומשרד הביטחון".

"צריך להבין, שישנה בסוף מגבלה, ואנחנו במקום שבו הביקוש גדול יותר מההיצע שיש לנו עם המלוניות, ולכן יש לנו מאות משפחות שממתינות לפינוי, וכנראה שהם לא יתפנו בימים הקרובים בשל סדרי עדיפויות".

בהקשר זה גילה נומה: "אנחנו נותנים כעת מענה אחר: משפחה שנשארת בבית, מקבלת סיוע כספי, ושל משלוחים, כדי שלא ייצאו החוצה לקניות. ולכן צריך להסתכל על שני רכיבי המענה הזה, מה שניתן לפנות - מפנים, ומה שלא - זה במסגרת תכנית 'בני חיל' בתוך הקהילה; מענה למשפחות שלא מתפנות, אך זקוקות לסיוע".

"צריך להוקיע ולגנות את אלו שנכנסים למלוניות שלא לצורך, באמצעות הדבקות מכוונות", הדגיש הממונה למגזר. "אנחנו לא יודעים מה ההיקף של ההדבקות המכוונות. זה דבר פגום מאוד, זו סכנה בריאותית וזו פגיעה בקהילה של אותם אנשים".

'זיץ' במלונית קורונה (צילום ארכיון: שמואל זלץ)

באופן כללי סיכם נומה את נתוני התחלואה בציבור החרדי ואמר: "היקפי המאומתים עומדים על יותר מ-21 אלף, מתוך הערים והשכונות החרדיות".

"יש את החלק היחסי של החולים הקשים והמונשמים, שעד לימים האחרונים החלק של החרדים היה נמוך מהממוצע הארצי, והוא נמוך מהארצי גם בפטירה. אך בגלל שיש עלייה בתחלואה הקשה בציבור החרדי, זה נצמד לממוצע הארצי".

לדבריו, "בסך הכל אנחנו רואים שיש מקומות מסוימים שההיענות והמודעות יחסית טובה, ויש מקומות שההיענות והמודעות נמוכה יותר. יש קהילות עם תפיסות עולם שונות - ואנחנו נתמודד עם זה".

באשר לבתי הכנסת, אמר ממונה הקורונה למגזר: "אנחנו מצפים שלא יהיו בהם תפילות, והם יהיו סגורים. מצפים שלא יהיו טישים ושלא יהיו אירוחים, ואם לא תהיה ברירה, אני קורא למשטרה" היכן שצריך יותר אכיפה - להפעיל".

"כשבבני ברק סגרו את המקווה העירוני, תקפו את העירייה, אבל בסוף אנחנו צריכים להתמודד עם הדברים. יש לחצים, ויש אנשים שלא מאמינים שהמחלה הזו כל כך קשה כמו שמספרים. לכן צריך לעבוד פה בהסברה, אכיפה ושיח, ושאנשים יקחו אחריות וישנו את התנהלותם. אי אפשר להתנהל כרגיל, ולצפות שהתוצאות יהיו טובות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר