היסטוריה ואקטואליה

משלוחי אתרוגים מתעופפים באוויר; חזיונות שווא?!

חסידי חב"ד נקטו בחריפות רבה לטובת אתרוגי גלות איטליה, וטענו על מסורת מאת האדמו"ר הזקן הגרש"ז מלאדי, בעל ה"תניא", להדר אחר אתרוגי קאלאברי וינאנאווע (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Aharon Krohn/FLASH90)

אנו עסוקים בפולמוס אתרוגי ארץ ישראל, ודעת גדולי ישראל האם להעדיף עליהם את אתרוגי קורפו הגדלים בנכר.

מתברר שחסידי חב"ד לא נטלו לא את זה ולא את זה... אלא נקטו בחריפות רבה לטובת אתרוגי גלות איטליה, וטענו על מסורת מאת האדמו"ר הזקן הגרש"ז מלאדי, בעל ה"תניא", להדר אחר אתרוגי קאלאברי וינאנאווע (איטליה) "מטעם הידוע לו".

לאחר פטירתו סופר בשמו אגדה מופלאה ש"כאשר אמר הקב"ה למשה ולקחתם לכם פרי עץ הדר... הושיבו שלוחים על ענן ושלחום להביא אתרוגים מקאלאבריא", (קאלאבריא היא איטליה).

"מי יעמוד בסוד קדושים", ובוודאי מסורת זו מאת בעל התניא הינה "איש מפי איש" עד משה רבנו, אולם מסתבר שהיו "שמועות עקשניות" נוספות שלא רק משה רבנו קיבל משלוחים אוויריים מאיטליה, אלא גם יהושע בן נון קיבל משלוחים מקורפו, על כך כתב בחריפות הגאון רבי ישראל יהושע מקוטנא (שו"ת ישועות מלכו סימן מ"ו): "ויש מסכלי הזמן שהפריזו על המדה עוד לומר שגם יהושע בן נון צוה ליקח לו פרי עץ הדר על חג הסוכות מאיי קורפו ולא רצה ליקח מפרי עץ הדר של ארץ ישראל. לא ידעתי אנא ראו זאת וסכלי הדור הם, רב להם המונם לשמוע למעשיות זרות כאלה... אמנם לי בשביל שוטים הללו נבזה את האתרוגים...".

דבריו החריפים של בעל "ישועות מלכו" על האגדה המפוברקת כאילו יהושע בין נון קיבל משלוח אתרוגים מאי קורפו ( באדיבות אוצר החכמה)

כשאנו עסוקים לפרוך את אגדת אתרוגי קורפו שנשלחו ליהושע בן נון, בל נתבלבל עם מסורת חסידי חב"ד על משלוח אתרוגים מאיטליה ל"מדבר סיני", וכך נכתב בספרות חב"ד: "קבלה בידינו מאדמו"ר הזקן בעל התניא והשו"ע להדר אחר אתרוגי קאלאברי יאנאווע מטעם הידוע לו, ואמר שכאשר אמר הקב"ה למשה ולקחתם לכם פרי עץ הדר וגו', הושיבו שלוחים על ענן ושלחום להביא אתרוגים מקאלאבריא", יש להדגיש ש"לא קרב זה לזה", ורבי ישראל יהושע מקוטנא בעל "ישועות מלכו" לא כתב נגד אגדת חב"ד כפי שהוא התבטא כנגד האגדה שיהושע בן נון קיבל אתרוגים מקורפו[1].

שו"ת ישועות מלכו ל"רשכבה"ג מרנא ורבנא ר' ישראל יהושע זצלה"ה וכו'", בו יצא בחריפות על כך ש"סכלי הזמן" טענו שיהושע בן נון קיבל משלוחים של אתרוגים מקורפו (באדיבות אוצר החכמה)

אומנם כנגד מסורת זו של חב"ד התבטא הגאון רבי מאיר מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים, וטען שהיא לא יכולה להיות: כיון שישנו ספק אם הייתה איטליה בזמן משה רבנו, כי חז"ל מעידים (שבת נו ב) שאיטליה נוסדה בזמן ששלמה שלקח את בת פרעה, ובא גבריאל ונעץ קנה בים ועליו נבנתה רומי, כך יוצא שבזמן שבני ישראל היו במדבר סיני איטליה לא הייתה קיימת...

ויותר מזה טוען הרב מזוז הרי הרמב"ם אומר שהתורה בחרה דווקא בארבעת המינים האלה, כי הם מצויים בארץ ישראל, וכי משה רבנו ילך לאיטליה?!

יש לציין שהרבי רמ"מ שנאורסון מחב"ד זצוק"ל תירץ וישב את קושייתו של הרב מזוז, ומצא לכך מקורות לכך שכבר בימי נח איטליה הייתה קיימת ויש לאיטליה כמה חלקים, כך הקושיה מתורצת.

יש לציין שגם בימינו חסידי חב"ד מקפידים על אתרוגי איטליה, ב"אגרות הקודש" הובא אגרת מתאריך כ"ו אייר תשט"ז, שבה האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע נשאל אם ישתלו אתרוגי איטליה בארץ ישראל, האם הם יהיו מהודרים? ועונה האדמו"ר שאומנם הם יהיו בחזקת אינם מורכבים, "אך רבותינו הקדושים נהגו לקחת מאיטליה שהיא משמני הארץ וכו'".

לקריאה נוספת: אתר דעת, בצלאל לנדוי מתוך: מחניים, גיליון נ' תשכ"א

[1] יתכן שבשנים אלו מסורת חב"ד על משה רבנו במדבר סיני שקיבל אתרוגים בענן מאיטליה – לא הגיעה לידיעת הציבור

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר