היסטוריה ואקטואליה

גדולי ישראל שכיהנו כנציגים פוליטיים בפרלמנטים של גויים

לאור נסיעתם של גדולי התנאים מארץ ישראל לרומי כדי לבקש הנחה במיסים שהוטלו עליהם, ישראל שפירא חוזר אל גדולי ישראל שכיהנו כנציגים פוליטיים בפרלמנטים של גויים (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאונים רבי מאיר שפירא, רבי אהרן לוין ורבי אברהם צבי פרלמוטר (צילום: ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

לפני מספר ימים עסקנו אודות נסיעתם של גדולי התנאים מארץ ישראל לרומי כדי לבקש מהקיסר הרומאי הנחה במיסים שהוטלו על היהודים.

כאן המקום לציין דבר פלא שרואים שבעבר, באותם דורות, גדולי וחכמי ישראל עסקו בעצמם במשא ומתן לפני השליטים והעריצים, ופעלו למען רווחתם הרוחנית והכלכלית של עם ישראל, דבר שבזמנינו עבר לעסקנים בלבד.

אם כי יש לציין שעד למלחמת העולם השניה, ומעט גם לאחריה, מצינו חכמים וראשי ישיבות מפורסמים ששימשו בתפקידים מעין אלו, הידועים שבהם, הגר"ש סופר בנו של החתם סופר שכיהן בפרלמנט ההונגרי ביחד עם גוים עובדי עבודה זרה (וכך כתב הסטיפלר ל'קנאי' אחד שהטרידו על איסור השתתפות בבחירות ושליחת רבנים לכנסת ישראל, וענה לו שגם החת"ם סופר שלח את בנו לשבת עם גוים כדי להציל את שניתן להציל).

מרנא הסטייפלר: "הגה"ק ר"ש סופר ז"ל בנו של החתם סופר ז"ל היה נבחר בפרלמנט אע"פ שהיה בין גוים עובדי עבודה זרה" (באדיבות אתר אוצר החכמה)

נציג מספר גדולי ישראל שכיהנו כנציגים פוליטיים של היהודים בפרלמנטים של גויים:

הגאון רבי אברהם צבי פרלמוטר (נפטר בשנת תר"צ 1930) היה ממנהיגי יהדות פולין כיהן כרב העיר ראדום, ואח"כ כראש רבני ורשה. בעל מחבר שו"ת "דמשק אליעזר", וקובץ "ארץ צבי", היה ממקימי אגודת ישראל ונבחר מטעמה לסיים הפולני.

הגאון רבי אברהם צבי פרלמוטר (ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

הרב משה אליהו הלפרין (נפטר בשנת תרפ"א, 1921) היה רב נואם ועסקן ממנהיגי היהדות החרדית בפולין, וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, ונציג הסיים הפולני.

הגאון רבי אהרן לוין (נפטר ו' בתמוז תש"א, 1941) היה מראשי אגודת ישראל וממנהיגי היהודים בפולין, רבה של סמבור ושל ריישא. בבחירות לסיים הפולני בשנת תרפ"ב (1922) הועמד בראש רשימת המועמדים של "הבלוק היהודי", יש לציין שהרב לוין נבחר כמועמד ללא צביון מפלגתי כציר הסיים, אך השתייך לקבוצת צירי הסיים אשר נמנו עם שורות אגודת ישראל.

הגאון רבי אהרן לוין (ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

הגאון רבי זלמן סורוצקין מחבר ספר "אזנים לתורה" (נפטר ט' בתמוז תשכ"ו, 1966) היה אב"ד לוצק באוקראינה לפני השואה, כיהן כיושב ראש מועצת גדולי התורה, מראשי ועד הישיבות והחינוך העצמאי וכיהן בתפקיד פוליטי בפרלמנט בארצו.

הגאון רבי זלמן סורוצקין (ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

הרב ד"ר שמעון פדרבוש (נפטר - ז' באלול תשכ"ט, 1969) היה חבר הוועד הפועל הציוני, ומראשי הפועל המזרחי, וגם היה חבר בסיים הפולני בין השנים 1923 – 1928.

הרב ד"ר שמעון פדרבוש (ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

ראש ישיבת חכמי לובלין וחבר מועצת גדולי התורה רבי מאיר שפירא, בשנת תרפ"ב (1922) נבחר לסֵיים הפולני כנציגה של "אגודת ישראל", ובמקביל שימש כנשיא אגודת ישראל בפולין.

רבי מאיר שפירא (ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)
  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליציה ובווקבינה, מרצה ומדריך טיולים
    להזמנות סיורים והרצאות, נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר