הקבינט מתכנס

מעורר דאגה: "'מקדם ההדבקה' בעליה ברורה"

"יש אי-רצון להיבדק. אנחנו נמצאים בכמות בדיקות הולכת ויורדת, למרות שהבדיקות חופשיות"; בכירי משרד הבריאות מציגים לקבינט המתכנס כעת נתונים שלדבריהם מדאיגים (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
קבינט הקורונה. ארכיון (צילום: Flash90)

בקבינט הקורונה, המתכנס בשעה זו (שני) כדי לדון בהחמרת הקנסות ובפתיחת חנויות הרחוב, מציגים בכירי משרד הבריאות נתונים שלדבריהם אמורים לעורר דאגה באשר למגמת הירידת בתחלואת הקורונה.

"החל ב-18 באוקטובר אנחנו רואים עלייה ברורה של מקדם ההדבקה", אמר הפרויקטור פרופ' רוני גמזו. "הוא אולי עדיין נמוך, אבל כבר לא 0.6 או 0.7. הוא מתקרב ל-1".

לדברי ממונה הקורונה, "יש אי-רצון להיבדק. אנחנו נמצאים בכמות בדיקות הולכת ויורדת, למרות שהבדיקות חופשיות. זו מלחמה מתמשכת. לא יהיה ניתן להחזיר את מקדם R בחזרה ל-0.8, ללא הגדלת הבדיקות".

"מפקדת אלון כרגע חצי מובטלת, הם עושים רק 600 בדיקות ביום במקום 2,000", אמר גמזו, והוסיף: "כמו כן, צריכה להיות יותר היענות ואכיפה".

לפי משרד הבריאות, ה-R (מקדם ההדבקה; כמה אנשים מדביק כל חולה) במגזר הערבי גבוה מ-1, בעוד ה- R במגזר הכללי הוא 0.81 (מעבר ליעד שנקבע על ידי הפרויקטור ומשרד הבריאות). בניכוי המגזר הערבי, ה-R במגזר הכללי הוא 0.78.

בהקשר זה פנה השר אריה דרעי לגמזו וביקש: "תגיד שבאוכלוסייה הכללית יש עלייה בתחלואה, ולא רק אצל החרדים. החוצה יצא שגמזו אמר שאצל החרדים המחלה חבויה, כי לא עושים בדיקות".

כשגמזו השיב לו "תמיד כשיש ירידה בבדיקות אנחנו מזהים שיש תמונת מצב לא נכונה של התחלואה", אמר דרעי "צריך לומר שגם במגזר הכללי ירדו הבדיקות. במספרים זה נכון שיש ירידה במגזר החרדי, אבל גם בכללי".

רה"מ נתניהו על הירידה בציבור החרדי (צילום: לע"מ. תמונה: Flash90)

עמדת המשרד, כפי שהובהרה בדיון, היא שפתיחת המסחר לא יכולה להיות על הפרק לאור הנתונים הללו, לגביהם אמר ראש המל"ל מאיר בן שבת: "מספר הבדיקות עדיין נמוך. אנחנו צריכים לטפל בגורמים הבעייתיים, להגביר את השימוש במסכות, להמשיך לקטוע במהירות כל סוג של תחלואה. אסור להגיע למספרים גבוהים".

כזכור, קיימת מחלוקת עזה בין שר הבריאות יולי אדלשטיין המתנגד כעת לפתיחה של החנויות ודורש להיצמד למתווה היציאה מהסגר, לבין שר האוצר ישראל כץ הלוחץ לפתוח אותן באופן מיידי.

באשר להגדלת הקנסות על מפרי ההנחיות, צפוי להתנהל קרב נוסף, לאחר שנציגי המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה כבר הודיעו שיתנגדו לכך, אחרי שההעלאה ל-20,000 שקל על פתיחת מוסדות חינוך אושרה אתמול עקרונית בממשלה.

בענין זה הציג ראש המל"ל את מדיניות הקנסות הנהוגה במדינות רבות בעולם, ביניהן כאלו הנוהגות לחלק קנסות גבוהים בהרבה מאלו שחילקה ישראל עד עכשיו, ואמר: "אני מאמין בהסברה ובשכנוע, אך האכיפה היא צעד משלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר