על שולחן הניתוחים

עוד שלמה חי ואפילו בזום / ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, צפה במופע לזכרו של ר' שלמה קרליבך וחזר כדי לספר לכם. וגם, החדש של אוהד ושמילי והקליפ הייחודי של המנצח המוכשר (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: חיים טויטו)

מי חשב לפני שמונה חודשים שהופעות הזיכרון למלחין האגדי, ר' שלמה קרליבך, ייערכו במסגרת דיגיטלית... אבל הקורונה עדיין כאן וההופעות רחוקות ממנו ככל הנראה כמה חודשים לפחות. לצד החסרונות ותחושת חוסר הוודאות של עולם התרבות, יש לכך עבור הצופים גם יתרונות.

השנה קיבלנו היישר לספה הביתית שלנו מופע ענק מושקע במיוחד עם מיטב אמני הז'אנר הקרליבכי ובהפקה מוזיקלית מרשימה ואיכותית באופן משמח. היכולת לצפות במופע בלייב ולאחר מכן בזמן שנוח לכל אחד ואחד זו מעלה גדולה.

נהניתי מאד מהליווי של להקת להבה בניצוחו של הקלידן אביה גרינברג, הלהקה שחוזקה בנגן הכלים האתניים משה שלו, לצד הכנר הווירטואז ניר סרוסי ונגן הסקסופון האנרגטי ניר רובין, ניגנה יחד עם האמנים הרבים בעיבודים שנוצרו במיוחד עבור המופע ובהחלט היוו תענוג מוזיקלי מצוין.

המופע צולם כולו מראש במידה ותהיתם איך האמנים מתחלפים בין שיר לשיר בתוך חלקיק השנייה... למרות האפשרות לערוך ולבצע שוב, התחושה של הביצועים מאד "לייב" ובחלק מהמקרים סבלו מאי דיוקים וכדומה שלא תוקנו לאחר מכן.

מי שהפתיע אותי היה הזמר/חזן דביר שפיגל, שפתח את המופע בשני ביצועים טובים במיוחד וראויים לציון. כשאת משבצת ההכי קרליבך לקח בקלות הזמר חיזקי סופר שנתן כמה ביצועים אותנטיים במיוחד.

מי שהיה הכי רחוק מהמקום הקרליבכי הישיר היה הזמר והיוצר אהרן רזאל שביצע את "מכתב לר' שלמה" שלו שמשלב את "שפכי כמים" של ר' שלמה ואת לחנו המקורי לסיפורו הנודע של ר' שלמה "הגיבן הקדוש". לאחר מכן הצליח רזאל לטעות באופן חינני במיוחד, האופייני רק לו, במילות השיר "הרחמן" אותו ביצע לצידו של יצחק מאיר כשהמזל הגדול שבכל שיר של קרליבך אפשר תמיד לפזם אויבומבום במקום המילים.

באופן כללי, כל חובבי קרליבך וגם כאלה שעדיין לא יודעים שהם כאלה מומלץ להם לצפות בשידור החוזר של המופע לזכרו של המלחין הנדיר הזה ולהיות מופתעים כמה שירים שלו לא הייתם מודעים שהוא זה שהלחינם.

לצפייה במופע המלא

המוזיקה החסידית נמצאת בתרדמת עמוקה, כמעט ולא יוצאים שירים של מוזיקה חסידית, כל היוצרים המוכרים בשתיקת חורף ודווקא בימים כאלו כל שיר איכותי יותר הוא משב רוח רענן.

הדואט החדש של אוהד מושקוביץ ושמואלי אונגר "בר אילעא" בלחנו של הלחן של הרשי ויינברגר הוא להיט חסידי פופי מרענן שזוכה לעיבוד אלקטרוני קופצני תחת ידיו של נפתלי שניצלער.

השילוב של אהוד עם שמילי, הולך טוב, השניים בעלי קולות גבוהים אך לא דומים מידי והטמפרמנט של אונגר בשילוב היציבות של אוהד מייצרים להיט חסידי איכותי.

אוריין שוקרון, הוא מעבד, מנצח, מלחין וגם זמר מוכשר במיוחד ש"ילד" זהו הסינגל השלישי שלו. שוקרון כתב והלחין על סמך יומנים שכתב כילד שחזר בתשובה בגיל צעיר יחד עם בני משפחתו על חוויותיו וגם היה שותף להפקה המוזיקלית והעיבודים לצדו של יאיר לוי.

לשיר מצורף קליפ יפיפה שמעביר בצורה מאד יפה את סיפורו של שוקרון המוכשר.

להערות הארות והקלטות של ר' שלמה, צרודות עד כאב ובלתי ברורות אך נדירות במיוחד: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר