פרופיל

כתבה שלישית בסדרה: הכירו את שרת האוצר היהודיה של ג'ו ביידן

יהודיה נוספת שמצטרפת לממשלו של נשיא ארה"ב הנבחר, היא ג'נט ילן, שתשמש בתפקיד שרת האוצר של ארה"ב, בצל משבר הקורונה. כתבה שלישית בסדרה • פרופיל (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
ג'נט ילן (צילום: הפדרל ריזרב)

סטיבן מנוצ'ין (מנוחין), שר האוצר היהודי היוצא של טראמפ, סופג בימים האחרונים ביקורת קשה על כך שהוא "מקפל" מימון לתוכניות לאומיות לסיוע לכלכלה האמריקאית, ומושך את הכסף חזרה למשרד האוצר, הוא מואשם כמי שמחרב את הכלכלה האמריקאית על מנת לפגוע בממשל ביידן הנכנס.

מבלי להתערב בפוליטיקה האמריקאית כדאי להכיר את מי שתחליף את מנוצ'ין -יהודיה גם היא- ג'נט ילן. כאישה הראשונה בתפקיד הבכיר, ילן תצטרך להתמודד עם המשבר הכלכלי ההיסטורי וההתפרצות המחודשת של הנגיף בארה"ב לא תקל עליה.

לזכותה של ילן בת ה-74, יעמוד ניסיונה בבנק הפדרלי של ארה"ב בו כיהנה כיו"ר בין השנים 2014-2018 כשהחליפה יהודי אחר, בן ברננקי. כיו''ר הבנק הפדרלי יש לילן חלק משמעותי ביותר בשיקום הכלכלה האמריקאית לאחר המשבר החמור של 2008.

טרם היבחרה לתפקיד הזהירו כלכלנים שמרנים, כי מדיניותה הכלכלית הליברלית תוביל לאינפלציה גואה, כאשר תחזיותיהם התבדו הייתה זאת ילן שקיבלה את הקרדיט. בנוסף, התמחותה בטיפול בשוק התעסוקה ובאבטלה, תסייע לה במשבר הנוכחי שמציב אתגר משמעותי בתחומים אלו. ובשורה התחתונה הציפיות ממנה לא מעטות, על כך תעיד עליית הבורסה משהתפרסם דבר מינויה.

יותר מכל, מינויה מהווה סימן מוקדם למדיניותו הצפויה של ממשל ביידן, שכן ג'נט ילן -בדיוק כמו אנתוני בלינקן מזכיר המדינה המיועד- מזוהה עם הקו המרכזי (שמאל מתון במונחי ארה"ב) ולא עם הפרוגרסיביים הקיצוניים כדוגמת ברני סנדרס (יהודי גם הוא) ודומיו.

נושא בו עמדותיה קרובות יותר לאגף השמאלי הוא ההתחממות הגלובלית, ממשל טראמפ נטה לזלזל בחשיבותו, ואילו ממשל ביידן מינה לתפקיד את סגנו של אובמה ג'ון קרי.

ילן המתוארת בידי מכיריה כאישה נעימת הליכות ובעלת חוש הומור, נשואה לפרופ' ג'ורג' אקרלוף, יהודי וזוכה פרס נובל בכלכלה בשנת 2001. בעבר הייתה המשפחה קשורה לקהילה רפורמית בברקלי-קליפורניה, אך ככל הנראה גם קשר קלוש זה לקהילה היהודית נותק ברבות השנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר