הצביעו בסקר

הסמינרים הסגורים: סכנה רוחנית או גשמית? נתונים ראשונים

נתונים ראשונים מסקר 'כיכר השבת' על היקף האסון הרוחני בקרב בנות הסמינרים החרדיות, והחשש הכבד בקרב ההורים מפני החמרה נוספת במקרה של סגר נוסף (חרדים)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

מתרבים הקולות הדורשים ממשרד הבריאות ללמוד ממערכת החינוך החרדית כיצד להתמודד עם המגיפה, כיכר השבת עם נתונים ראשונים על היקף האסון הרוחני, והחשש בקרב ההורים מפני החמרה נוספת.

הצביעו בסקר 'כיכר השבת' על מצב בנות הסמינרים

מכתבה של הרבנית קולדצקי שפורסם כאן בתחילת השבוע, המתאר את הבעיות הנפשיות המתפתחות בקרב הנערות הצעירות, עורר קולות של הורים כאובים מן השטח.

א' תושב מודיעין עילית מתאר בשיחה עם 'כיכר השבת': "הסמינר של בתי מהשמרניים ביותר, אבל אנחנו לא מצליחים לעצור את הסחף, תכנים מהתרבות הכללית שבעבר לא דמיינו שבתנו תתעניין בהם, עוברים מפה לאוזן והילדה נחשפת אליהם, אמנם האינטרנט מוגן ומוגבל לשעות, אבל אנחנו לא רוצים להילחם עם הילדה כל הזמן וכך יוצא שהיא נסחפת בשיחות אינטרנטיות עם החברות עד השעות הקטנות של הלילה, אין מסגרת מחייבת ככה זה נראה".

גם מנתונים ראשוניים של סקר שעורך 'כיכר השבת' עולה תמונה דומה, לפי הנתונים - המתפרסמים כאן לראשונה - רוב ההורים (77%) חוששים מירידה רוחנית של בנות הסמינרים. באופן לא מפתיע עיקר חששם של ההורים הוא מפני ירידה חמורה ברוחניות וחשיפה לתכנים בעייתיים ברשת, רק (10%) מיעוט בקרב ההורים מציינים כי החשש העיקרי שלהם הוא פגיעה ברמת הלימודים.

מנהל סמינר בני ברקי חשוב עמו שוחחנו מספר: "הקשר החברתי מהווה את מרכז ההווי בסמינר, הבידוד החברתי הכפוי הוא האתגר הגדול ביותר שלנו, הוא עלול לגרום גם לירידה רוחנית, בפרט שהבנים של הבית כבר חזרו לישיבה".

לגבי האתגר הרוחני אומר המנהל, "האתגר קיים, אבל אנחנו הגענו אל הגל השני מוכנים הרבה יותר, הצוות מוסר את נפשו ועובד בכל הכוח על מנת ליצור קשר עם הבנות, מצאנו דרכים יצירתיות למצות את שעות ההוראה על מנת להשקיע בכל בת, עם זאת ברור כי בסמינרים חלשים יותר קיימת ירידה רוחנית משמעותית יותר".

• איילת שקד: "הורי ישראל צריכים לומר תודה לרב קנייבסקי"

מנהלי סמינרים אחרים היו נחרצים הרבה יותר, בשיחה עם מנהלת סמינר מוכר בירושלים שפתח את שעריו היא מוסרת: "הלימוד הטלפוני הוא בזבוז זמן מוחלט, הנזק הרוחני לא שווה את הסיכון הגשמי בפרט שכרגע אין מגמת הדבקה ואנחנו ערניים, אם יש חולה היא נשלחת מיד הביתה, גם המשטרה מגלה הבנה לסיטואציה, השוטרים מגיעים רואים הכל בסדר והולכים".

מנהל סמינר אחר מתאר מצב חמור בהרבה: "המצב מזעזע יש פגיעה משמעותית רוחנית ופגיעות נוספות שאין צורך לפרט עליהן. ההורים חזרו לעבודתם הבחורים בישיבות, והבנות ללא מסגרת, חלקם מסתובבות ברחוב, אין ספק כי הסכנה הרוחנית היא הגורם לפתיחת הסמינרים שבחרו בכך".

מורה בסמינר ירושלמי אחר אומרת, כי לא ניתן להשאיר את המצב הרוחני של בנות הסמינר בתחתית סדר העדיפויות במדינה, בשיחה עם 'כיכר השבת' היא מסבירה: "הסיכון הגשמי לא כל כך גדול, פתחנו והכל בסדר, ראינו עליה בשימוש בטלפונים לא כשרים, אם יש הקלות לכלל המגזרים, הרוחניות של הבנות שלנו לא פחות חשובה מפתיחת שאר המשק".

נראה, כי יש תמימות דעים בקרב ההורים ומנהלי המוסדות כי האתגר הרוחני אינו פחות מן האתגר הבריאותי, ובמקרה של סגר שלישי ח"ו יש לתת את הדעת על פתרונות לימודים יעילים יותר עבור בנות הסמינר.

קוראי כיכר השבת מוזמנים לשתף ולחוות את דעתם בסקר האנונימי המצורף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר