צפו בווידאו

הגר"ח קנייבסקי סיפר: איזה ספר כתב בגיל בר מצווה?

בסרטון וידאו נדיר שמתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מספר בקורת רוח על הספר שחיבר - כבר בגיל בר מצווה, ומה קרה בהמשך (חרדים)

(צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

בסרטון וידאו נדיר שהגיע לידי 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, חושף לראשונה איזה ספר הוא כתב כבר בגיל בר מצווה.

התיעודים הנדירים האחרונים >>

בסרטון, שצולם לפני כשמונה שנים, נראה הרה"ג רבי אורי טיגר, תלמידו ומקורבו הגדול של מרן הגר"ח קנייבסקי, שואל את הרב על כך שבספר 'שיח השדה', חלק ג', שהוא הערות וחידושים על סדר הש"ס, ציין מרן שר התורה פעמיים למה שכתב בהערותיו לזבחים קי"ד - אך לא נמצא מאומה מענין זה שם, במקום שצוין - וכן לא נמצא בשאר הספר.

מתוך ההקדמה ל'שיח השדה'

הגר"ח קנייבסקי עיין שניות ארוכות בדבר ואז גילה דבר מדהים, שבעצם כל ספר זה בנוי ממה שכתב בגיל בר מצוה בערך, ולפני ההדפסה הוא עבר על כל הכתבים שלו היטב, ומה שהיה נראה ראוי בעיניו להדפסה הדפיס, ומה שלא היה ראוי בעיניו הניח בגניזה.

ממילא התברר שבכתבים הראשונים באמת ההפניה לזבחים קי"ד היתה במקומה, משום שאכן כתב את חידושיו גם שם, אלא שאח"כ מרן הגר"ח החליט שלא להכניס את הקטע בזבחים קי"ד, ולכן אין הדבר נמצא בספר 'שיח השדה', אבל ההפניה נשארה בטעות, כפי שהיתה בראשונה בחידושיו מגיל בר מצוה.

וסיים מרן שר התורה ואמר: "ומסתמא זה האמת".

מרן הגר"ח קנייבסקי עם תלמידו ומקורבו הרב אורי טיגר

למותר לציין שספר זה, שנכתב כאמור בגיל בר מצוה בערך, מלא בעיון ובקיאות הפרוש על כל רחבי הש"ס והפוסקים, והלומד בספר לא יעלה בדעתו כלל שאלה חידושי נער בגיל בר מצוה, ומכאן יש לדעת שמרן הגר"ח, החל מילדותו, היה שקוע בתורה הקדושה, ומשם עלה וצמח עד שהפך ל"שר התורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר