לא נבדקים?

סקר: תחלואה חרדית סמויה או חסינות עדר?

סקר מגלה כי מרבית החרדים ילכו להיבדק באם יחושו בתסמינים, אך בינתיים מהנתונים עולה כי אחוזי הבדיקות הנמוכות ביותר - דווקא בציבור החרדי • מדוע? בדקנו (חרדים)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: Yossi Aloni/Flash90)

בתדרוך לעיתונאים הציג האלוף נומה את נתון התחלואה הנמוך במגזר החרדי ביחס לכלל האוכלוסיה לדבריו, רק 8 אחוז מהנדבקים החדשים הם מהמגזר החרדי.

עם זאת הדגיש נומה כי המגזר החרדי נוטה להיבדק הרבה פחות מן המגזר הכללי, למעשה במגזר הכללי נבדקים פי שלושה מאשר ממגזר החרדי.

למרות ההימנעות מהבדיקות, אחוז הנדבקים מכלל הנבדקים גבוה יותר במגזר החרדי והוא כמעט כפול מהמגזר הכללי, מה שעלול להעיד על אחת משתי האפשרויות הבאות או קיומה של תחלואה סמויה בקרב חלקים מהמגזר החרדי המסרבים להיבדק. או שהסיבה היא התפתחות חסינות עדר, הפרויקטור נומה מצידו מסרב לקבל את טענת חסינות העדר וטוען כי מדובר באגדות כלשונו, ומוסיף "אני אומר לכם שמבחינה מקצועית גם כשיש חסינות עדר – זה לא מתכון שלא תהיה הדבקה ועדיין יהיו נדבקים".

סקר מקצועי שערך כיכר השבת בהשתתפות קיימא, חושף מהם הגורמים המרתיעים את המגזר מלהיבדק.

מנתוני הסקר עולה כי כ-61% מכלל הציבור ציינו כי ייגשו להיבדק אם יחושו בתסמיני קורונה, בעוד כל היתר נעים בין חוסר רצון מובהק להיבדק ובין חוסר החלטיות.

המשכנו ושאלנו את המסרבים להיבדק לפשר הסיבות המובילות אותם לקבלת ההחלטה, במענה השיבו כ- 47% מהנשאלים כי הם אינם רוצים לפגוע במשפחתם, בעיר מגוריהם, או בסביבתם החברתית שתסבול ממגבלות עקב כך. יתר הנשאלים כ- 53% השיבו כי הבדיקות מיותרות או שאינם חוששים מפני המגיפה.

הנתונים שאספנו מצביעים על גישה מאוד זהירה ופרגמטית לגבי סכנת הקורונה. המשיבים לא מתעלמים מהסיכון הכרוך בהידבקות ובהפצת הנגיף, אבל הם בוחרים להתמודד לבדם בלי ליידע את הרשויות וללא בדיקות.

כך למשל מספר לכיכר השבת ד', אב למשפחה חרדית בת 9 נפשות "לפני חודשיים הילד בן ה-10 פיתח חום ותסמינים, לא שקלנו אם לגשת להיבדק בכלל, עשינו לו בידוד בתוך הבית, והתסמינים חלפו תוך יום אחד. גם לאחר שחלפו התסמינים הקפדנו מאוד להרחיק את כל בני הבית ממגע עם הסבא והסבתא הקשישים שגרים בסמוך אלינו עימם שמרנו על קשר קרוב וזהיר עד לפרוץ התסמינים. הם לא נדבקו."

לשאלת כיכר השבת: מה גרם לך לא ללכת להיבדק? משיב ד' "אין סיכוי להשבית משפחה כמו שלנו אל הבית, מי יעשה קניות? מי יטפל בסידורים דחופים? אז לא יצאנו סתם וגם שיצאנו מאוד נזהרנו שלא לסכן אף אחד, אבל אין סיבה לבידוד משפחתי של שבועיים בגלל ילד שפיתח חום במשך יום אחד, ברור שאם היינו רואים שיש נדבקים נוספים במשפחה או שהמצב היה מחמיר אפילו במעט היינו מדווחים ומתנהלים לפי ההוראות"

מנתונים אלו ומנתוני סקרים נוספים שיפורסמו בהמשך, עולה כי אמנם רוב המגזר החרדי משתדל לשמור על ההנחיות, אך איננו מגלה אמון גבוה במנגנונים הפוליטיים, איננו סומך על שיקוליהם וחושש מלהכניס לבידוד את סביבתו הקרובה כמו גם מסגר על מקום מגוריו. בפועל חששות אלו מובילים בתורם לתחלואה שאיננה מאובחנת המובילה בתורה לעלייה בהדבקה.

יתכן כי מאמץ ממשלתי מרוכז להגברת האמון הציבורי בהחלטות קבינט הקורונה, הם מה שנדרש על מנת להביא להקטנה אמיתית ברמת התחלואה במגזר החרדי.

להשתתפות בסקר >>>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר