התחלואה החרדית

'המצב הכי קשה מפרוץ הנגיף; לא נשארו לנו מחוללי חמצן'

בעמותות וארגוני הרפואה בציבור החרדי, המשאילים 'מחוללי חמצן' לסיוע נשימתי לחולי קורונה במצב לא טוב המעדיפים להישאר בבתיהם, מדווחים על עומס אדיר - בשל התפרצות חסרת תקדים (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
איש החסד, ובלוני ומחוללי החמצן (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בארגוני החסד הרפואיים, בהם משופע הציבור החרדי, ניכרת בימים האחרונים עליה דרמטית בביקוש ל'מחוללי חמצן' ותכשירים המיועדים להקל על סבלם של חולי קורונה. בכיר באחת העמותות המוכרות מגדיר את ההתפרצות הנוכחית במגזר כ"קטסטרופה".

כפי שפורסם בעבר, רבים מקרב המגזר שהנגיף היכה בהם מעדיפים בשלב ראשון שלא להתפנות לטיפול בבתי החולים, ונותרים בביתם תוך סיוע נשימתי של מכשירי מחוללי החמצן, אותם הם מבקשים מארגוני הרפואה השונים.

כך לדוגמה ב'יד שרה', הארגון המתפעל ברחבי הארץ עשרות רבות של סניפים להשאלת ציוד רפואי, מדווחים על עומס אדיר, מסתפקים בשלוש מילים, בשיחה עם 'כיכר השבת', ופונים להמשך הטיפול בזרם הפניות הבלתי פוסקות: "המצב הוא קטסטרופה".

ארגון חסד אחר, שעלה לכותרות בעקבות חשיפה נרחבת של כתב 'חדשות 12' יאיר שרקי, הוא 'חסדי עמרם', הממוקם בשכונת מאה שערים בירושלים אך מסייע לכל פונה גם מערים אחרות.

מרקוביץ', איש החסד מ'חסדי עמרם' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ר' יצחק מרקוביץ', מחברי הנהלת הארגון, מספק תיאור נרחב, הממחיש את עוצמת התפרצות הקורונה בציבור החרדי, לפחות באזור ירושלים בו עיקר פעילותו:

האם אתה רואה, לפי הפעולות של הארגון, את התוצאות של גל הקורונה השלישי?

"כן, בוודאי. אנחנו במצב גרוע יותר ממה שהיינו בחג הפסח ובחג הסוכות".

ישנם יותר מקרים ממה שהיו בשיא הגל השני?

"בוודאי. יש יותר מקרים, ומקרים יותר קשים שבגללם אנו נאלצים לשלוח לבתי חולים".

יותר מקרים במספרים, או גם ברמת החומרה שלהם?

"גם וגם. אבל את המוטציה החדשה אני לא מזהה".

איך אתה מגדיר את המצב העכשווי?

"קטסטרופה, בצורה הכי קשה מאז פרוץ הנגיף. בשבת האחרונה לא נשארו לנו מכונות של מחוללי חמצן, רק ברגע האחרון הביאו לי כמה מכשירים".

בלוני חמצן (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

באשר לחשש מטיפול בבתי החולים, שעדיין קיים, מספר ר' יצחק את המקרה הבא: "ברחוב שמואל הנביא ישנו עכשיו אדם בן 96 עם סטורציה (רמת חמצון בדם) נמוכה מאוד, גם אחרי ששמנו לו 25 ליטר חמצן, והוא לא מעוניין ללכת לבית החולים".

"זה הגיע לכדי כך שהוא מוכן אפילו למות בבית; שלחתי עשרות אנשים שישכנעו אותו שמדובר במצב מסוכן, ועדיין הוא לא מוכן להתאשפז".

האם השתנה משהו מבחינת ארגון חסדי עמרם בכל מה שקשור להמלצות על פינוי לבתי החולים?

"בבתי החולים המצב השתנה, יש שיפור בהמון נושאים, ועדיין ישנן משפחות שמעדיפות לא להתפנות לשם כדי לא לגרום להשארת בן משפחה שלהם לבד במחלקות הקורונה".

מה שאתה בעצם אומר, הוא שהיחס והטיפול בבתי החולים, בחולי הקורונה, השתנה לטובה מאז הגל הקודם

"אני חושב שכן: הם תגברו צוותים רפואיים, וגם מתייחסים בצורה שונה למשפחות. אנחנו ב'חסדי עמרם' שולחים את החולים בעיקר ל'הדסה', שם יש קשב מאוד אמיתי ורציני למשפחות ושם באמת מצילים המון חיים".

אתה שם לב להתפרצות בקהילות או בשכונות מסוימות?

"אני חושב שכאן ב'מאה שערים' כמעט ואין התפרצות של הנגיף, אבל אני רואה התפרצות חזקה בטלז סטון, ביתר עילית ובית שמש, מקומות שבהם ישנה עליה גדולה מאוד באנשים שנדבקים".

האם במשרד הבריאות ניסו ללמוד מאופן הפעילות שלכם? יצרו איתכם קשר?

"בהתחלה היו כל מיני עסקנים שניסו ליצור קשר, אבל לא פנו אלינו באפון רשמי ממשרד הבריאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר