טור דעה

שקיעתה של הזריחה: כך נפרדים מנתניהו?

קשה פרידת הליכודניקים מנתניהו כמו פרידה מקרוב משפחה על ערש דווי, הלב מסרב להאמין למה שבראש כבר ברור, זה אבוד. אלי דן בטור דעה על המצב הפוליטי בליכוד (טור דעה)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

קשה פרידת הליכודניקים מנתניהו כמו פרידה מקרוב משפחה על ערש דווי, הלב מסרב להאמין למה שבראש כבר ברור, זה אבוד. זו האכזבה השנייה שסופג הציבור הימני בישראל בחודשים האחרונים, לאחר מפלתו של טראמפ בבחירות בארה"ב, ונדמה כי הוא מתקשה לעכל את האובדן הנוכחי הצפוי.

זאב זאב

נדמה כי פרישתו של זאב אלקין מסיעת הליכוד יש בה כדי להעיד על מצבו הפוליטי של נתניהו, אלקין שהיה מן המוחות היותר מחודדים בליכוד (וד"ל ברמיזא) שימש כאיש אמונו של נתניהו וכיהן מטעמו כמנהל המו"מ הקואליציוני מספר פעמים, אמנם נדחק לשוליים בשנים האחרונות, יש שיאמרו מאז ריצתו לראשות עיריית ירושלים -בניגוד לדעתו של נתניהו- יש שיגידו מאז הפך להיות שר ירושלים והקליטה ב-2015 אז איבד נתניהו את אלקין כמוציא-ומביא הפוליטי, לטובת תפקיד מניסטריאלי.

האם אלקין יודע משהו שאנחנו לא יודעים על עתידו הפוליטי של נתניהו? אין לדעת, בדבריו בנאום פרישתו אמר שהוא אינו יכול לעמוד מאחורי נתניהו של 2020 כי נתניהו הנוכחי איננו מזהה את ההבדל בין האינטרסים האישיים שלו לאינטרסים של המדינה.

מה זיהה אלקין בנתניהו עכשיו שלא זיהה קודם לכן? יאיר לפיד טוען כבר כמה שנים כי נתניהו עשה דברים טובים בעבר אך איבד את המצפן, האם אלקין זיהה את הסטייה פחות מהר מלפיד?

נדמה כי התשובה לכל השאלות הללו איננה טמונה בנתניהו, אלא במה שמכונה בשם הקוד "בלפור" או "סביבתו הקרובה".

המטרה מקדשת את האמצעים

נתניהו מדינאי דגול, על כך אין בימין עוררין, הישגיו בתחום מדיניות החוץ פזורים על רצפת כל מלונות דובאי ומרוקו (לפחות עד לסגר הנוכחי) גם בתחום הכלכלי ובתחום הביטחון, נדמה כי כפי שנאמר ערב מלחמת יום כיפור "מעולם לא היה מצבנו טוב יותר".

החוליה החלשה של נתניהו הייתה מאז ומתמיד יחסי האנוש, נתניהו כתלמידו המובהק של מקייאוולי האיטלקי, איננו רואה בעמיתיו הפוליטיים דבר מלבד אינסטרומנט -כלי שרת- למילוי חפצו הפוליטי, בסיפרו המונומנטלי "הנסיך" מסביר מקייאוולי את עקרונות סוד ההצלחה עבור המנהיג הפוליטי, ככזה שאיננו נותן לערכים מוסריים "לבלבל" אותו והמטרה -דהיינו שלטונו של המנהיג- מקדשת את האמצעים.

אבל גם זה איננו חדש, נתניהו מתואר ככזה כבר מכהונתו הראשונה ב-1996, ולמען האמת רוב הפוליטיקאים, בפרט המוצלחים שבהם, נוהגים כך.

אויבי איש אנשי ביתו

גם השחיתות בה מאשימים בשמאל את נתניהו מגוחכת, בפרט כאשר מקורביו לשעבר כגון יועז הנדל או נפתלי בנט, שאינם חשודים כאוהביו, אומרים כי האיש איננו מושחת. נהנתן? כן. מתרועע עם טייקונים? יתכן. מנסה לתחמן עסקאות מפוקפקות בתחום התקשורת לטובתו האישית? ברור. רוקם עסקת צוללות על מנת להעשיר את מקורביו? נו באמת, אולי תאשימו אותו בריגול לטובת הסובייטים? האיש פוליטיקאי במלוא רמ''ח אבריו תוך שימוש לא נאות באבריהם של אחרים, אבל מכאן ועד להפיכתו למושחת ותפירת תיק פלילי למידותיו, הדרך ארוכה. או בלשונו "עיצרו את החייטים".

מסתבר שהחוליה החלשה באמת בהתנהלותו של נתניהו היא "אנשי ביתו". אם בעבר היה נתניהו מוקף בצוות איכותי ומוכשר שזאב אלקין היה מן המשמעותיים שבהם, ואחרים כגון: בנט, שקד, סער, הנדל, וכמותם עוד רבים וטובים, כולם הלכו (שלא לומר נבעטו) לדרכם, כיום נותר יריב לוין לבדו.

אין זה צירוף מקרים גרידא, כל מי שאיננו ממלא את גחמותיהם של "אנשי ביתו" מוצא את הדרך הקצרה ביותר החוצה מלשכתו, מעתה הוא מוקף באומרי הן, שאינם מסוגלים להעמידו על טעויותיו הלא גם המוכשר שבמנהיגים זקוק למישהו שיאזן אותו ואולי גם יריב ויתווכח אתו.

זה אכן תהליך התדרדרות זוחל, כשרונו הנדיר של נתניהו מאפשר לו להציג הישגים גם בשעה קשה זו, ומבצע הבאת החיסונים יוכיח, אך כישלונו של נתניהו ביצירת סביבת עבודה אמינה והוגנת היא זו שגוררת את מדינת ישראל לבחירות רביעיות מוטרפות, וסקרי דעת הקהל המאשימים אותו בהן, יוכיחו.

איך יגמר המחזה

אין לדעת מה יהיה בסופה של מערכת הבחירות הנוכחית, אבל אין ספק שלו היו נשאלים אזרחי ישראל האם הם חפצים בבחירות נוספות על הרעל הפוליטי והבזבוז המשווע של כספי ציבור הכרוך בהן, ספק אם היו עשרה מנדטים המצביעים בעד הקדמתן.

נכון לעכשיו, ורק לעכשיו, נראה כי תמו קסמיו של הלוליין מבלפור. נכון, מספידים אותו מאז הגיחו לעולם הפוליטי, בעוד הוא מקפיד לקבור את מספידיו באדיקות, כמו עוף החול הוא מפתיע ומתעורר לחיים בכל מערכת בחירות הנדמית כאבודה. נראה כי הימור לרעתו דומה להימורו של אהוד ברק לרעת בשאר אסד אי שם בתחילתה של מלחמת האזרחים בסוריה.

ובכל זאת הפעם המצב שונה, הפעם מתמודד נתניהו מול אופוזיציה חזקה מבית, כפי שנימקתי לעיל "הבית" היווה תמיד את החוליה החלשה מבחינתו. גם המפלגות החרדיות אינן נאמנות לו מאהבת מרדכי, אלא בעיקר מפחדו של המן מודרני, אותן מפלגות יתקשו מאוד לזהות "המן" כלשהו בקואליציה המורכבת בידי גדעון סער וזאב אלקין, דמויות המזוהות עם מסורת ישראל ושיתופי פעולה עם החרדים לא פחות ואולי יותר מנתניהו.

סער ואלקין זוג פוליטיקאים מנוסים הימרו על כל הקופה, מפלגת "תקווה חדשה" לא תוכל להיקרות כך בעוד חמש שנים, משמע, חיבורים פוליטיים או חזרה לליכוד לאחר תום עידן נתניהו בהחלט על הפרק. יתכן כי הם מזהים את אותו תום עידן כבר בעתיד הקרוב.

הקיסר הסגול נאבק את מאבקו האחרון, סביר להניח כי בהמשך הקמפיין יצופו על פני השטח סיפורים מסמרי סער, קיתונות של רפש יוטחו על מי שהיו נאמניו הקרובים, מעציב לראות את ביבי שמינה את אלקין לשר המים לועג לו על שירותו בתפקיד.

הגם אתה ברוטוס?

מכיוון שנהיר ובהיר כי מערכת הבחירות תהיה מלאה טיט ורפש, מה נאה לסיים במעשייה היסטורית ותרבותית קצרה, אשר כפי שתיווכחו מיד אין קשר בינה לבין המציאות הנוכחית, בהיסטוריה הרומית נישא לתהילה שמו של יוליוס קיסר מנהיגה הנערץ (יש שיאמרו העריץ) של רומא כמאה ועשרים שנה טרם חורבן בית שני, יוליוס קיסר היה מנהיג צבאי מפואר, וסבל מקנאת מעמד האצולה הרומי, שחשד בו -בצדק מסתבר- כי הוא מעוניין לבטל את הרפובליקה הרומית ולכונן תחתיה דיקטטורה.

כאשר חשש קיסר כי יועמד לדין בהאשמות שונות, נקט במהלך מפתיע בתעוזתו, חצה את נהר הרוביקון וצעד לעבר רומא עם צבאו, כבש אותה, הביס את מתנגדיו ולבסוף אכן נתמנה לדיקטטור לכל חייו.

אך ימי הטובה לא ארכו יתר על המידה, קבוצה של בכירי הסנט הרומי קשרו נגד קיסר ודקרו אותו למוות במהלכו של אירוע חגיגי בחודש מרץ, האגדה מספרת כי קיסר המופתע פלט טרם מותו "הגם אתה ברוטוס"? מרקוס ברוטוס היה אחד מן הקרובים ביותר ליוליוס קיסר והוא הופתע מכך שגם נאמנו נטל חלק בקשר.

כאמור, כל קשר בין הקשר ההוא ברומא למציאות הפוליטית הנוכחית יעשה באחריותו של הקושר בלבד.

לפניה לכותב: elid@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר