השיחות, המספרים וההכרעה

מה גרם למרן הגר"ח קנייבסקי לסגור את החיידרים? / סיקור

הנתונים שהגיעו למרן הגר"ח קנייבסקי בתחילת השבוע, דרך השיחות עם גפני, דרעי וחברי הקבינט - ועד מצב התחלואה בחיידרים; מאחורי הקלעים של הוראת שר התורה לסגור את תלמודי התורה (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגר"ח חותם על סגירת החיידרים (צילום: ללא קרדיט)

הסגר המהודק, השלישי, שיחל היום (חמישי) בחצות הלילה, כולל בתוכו גם את סגירת מוסדות החינוך -בהם החיידריפ ותלמודי התורה. בתחילה, כלי התקשורת החילוניים החליטו כי מרן הגר"ח קנייבסקי פסק להשאיר את תלמודי התורה פתוחים, ואף יצאו במסע הסתה נרחב, עד שהבוקר נחשפה הוראתו של מרן הגר"ח קנייבסקי - לסגור הכל, למשך מספר ימים.

'כיכר השבת' עם כל מה שקרה מאחורי הקלעים - עד שהתקבלה ההחלטה.

בתחילת השבוע כאשר היה ברור שהולכים להדק את הסגר וגם תלמודי התורה ייאלצו לסגור את שערים, הגיעו מנהלי חיידרים למרן הגר"ח קנייבסקי ושטחו את טענותיהם.

חלק ממנהלי התלמודי תורה הבהירו כי הם מפחדים לפתוח בתקופה כזו, הן בשל הבליץ התקשורתי שיהיה והן מבחינת הקנסות הכבדים שיוטלו עליהם.

לעומת זאת, רוב המנהלים הסבירו למרן הגר"ח, שהנתונים מלמדים שהתחלואה בתלמודי תורה הייתה נמוכה, ומשכך, אין סיבה לבטל את הבל פיהם של תינוקות של בית רבן, גם במחיר ההסתה התקשורתית ומחירי הקנסות.

מנגד, לפני יומיים, כאשר בעקבות אחד ממנהלי החיידרים, החלו שמועות כי דעת הגר"ח היא בעד פתיחת תלמודי התורה בכל מחיר, הגיעו אל הגר"ח, ראשי הערים החרדיות והראו את הנתונים החמורים, אשר פורסמו גם ב'כיכר השבת', לפיהם, הערים שלהם אדומות בוהקות בשל ריבוי החולים כך שישנה סכנה בפתיחת החיידרים.

במקביל לכל זה, היה את יו"ר ש"ס, שר הפנים וחבר הקבינט אריה דרעי שלחץ להורות על סגירה בשל הנתונים המזעזעים המגיעים מהערים החרדיות. דרעי, אף דיבר בקו הטלפון עם מרן הגר"ח קנייבסקי והציג לו את הנתונים והתחזיות שהועלו בישיבת הממשלה, תוך שהוא מסביר לו, כי פתיחת תלמודי התורה תהיה פצצה מתקתקת מכל בחינה.

אם דרעי לא הספיק, היה זה יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני שדיבר כל העת עם מרן הגר"ח קנייבסקי והסביר לו את הנזק שיכול להיגרם עם הת"תים יישארו פתוחים, למרות המצב.

דמות נוספת שהיתה מעורבת בנושא הוא רופאו האישי של מרן שר התורה, פרופסור אורי רוגובסקי, ששוחח ממושוכת עם ח"כ גפני והשר דרעי, ובעקבות כך הציג סקירה מפורטת על מצב התחלואה במגזר החרדי בפרט והתחלואה במדינת ישראל בכלל.

הפרופסור תיאר את התפשטות הקורונה והמוטציות השונות שהגיעו לכל הריכוזים החרדיים והביאה לעליית התחלואה באופן מבהיל בימים האחרונים והחשש מאיבוד שליטה של המצב.

מרן הגר"ח חותם על ההוראה, הבוקר

גם חברי קבינט, שרים חילוניים, ביקשו להגיע אל מרן הגר"ח ולשכנעו. ל'כיכר השבת' נודע, כי השר יזהר שי, חבר הקבינט רצה גם הוא להגיע, אך בסוף הוא שוחח בטלפון, ועמד בקשר מול עו"ד הבלין, המקורב אל מרן, לאורך הימים האחרונים.

ל'כיכר השבת' נודע כי חבר הקבינט השר יזהר שי שוחח בשעה האחרונה עם יענקי קנייבסקי, נכדו של מרן הגר"ח, והסביר כי למרות שהוא ושר החינוך יואב גלנט היו בעד פתיחת מוסדות החינוך, אחרי מה ששמעו בקבינט הם שינו את דעתם.

"זה מצב קטסטרופלי", הסביר השר ישי, "יש פה הדבקה מהירה - ומה שאנו רואים זו רק ההתחלה; המוטציה הבריטית מדביקה מהר יותר ובהיקפים גדולים יותר, ולכן לא נותרה ברירה אלא לסגור".

וכך, מנהלי החיידרים הציגו נתונים על מצב התחלואה בחיידרים, כאשר כיתות רבות בבידוד וממילא רק כשליש מהחיידרים - פעילים; השרים, ובראשם דרעי, הציגו את הנתונים המבהילים מישיבות הקבינט ואילו ראשי העאים פרסו את המספרים הנוראיים, של התחלואה, בכל עיר ועיר.

מרן שר התורה שמע את כל הצדדים של הסוגיה מפי כלל הגורמים המעורים, בנושא - כאשר השיא היה שיחת הטלפון של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נכדו יענקי קנייבסקי, שגם בה הציג ראש הממשלה את התחזיות הקודרות למה שעלול להתרחש אם לא יהיה סגר הדוק, ובמהלך השיחה עודכן נתניהו בהחלטתו של שר התורה, להורות על סגירה של מספר ימים.

אחד הגורמים שפעלו בנושא והציג את העמדה לסגור את תלמודי התורה מספר ל'כיכר השבת': "כנראה שלמנהלים של חלק מהת"תים לא היו נתונים נכונים ואף היה מנהל שהציג נתונים שגויים, בשורה התחתונה הגיעו ראשי הערים והראו כמה כיתות מבודדות יש, לאחר שהתגלו בהן ילדים חולי קורונה".

לדבריו, "הגר"ח קיבל את ההחלטה לאחר שהבין - ש'ביטולה זהו קיומה', חייבים לעצור את המגפה שהשתוללה בתלמודי תורה ובמידה וישאירו את הת"תים פתוחים - התחלואה תימשך והביטול תורה יהיה בהמשך גדול הרבה יותר, כך הוא השתכנע והחליט לסגור ל'כמה ימים' את תלמודי התורה".

כך או כך, כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', גם ראש עיריית ירושלים משה ליאון, עלה אל מרן הגר"ח וניסה לשכנעו בעד סגירת הת"תים, כשהוא אף הסכים לשלושה תנאים לסגירה.

מנגד, היה מנהל תלמוד תורה בירושלים, שהחליט על דעת עצמו לרוץ ולפרסם כי מרן הגר"ח הורה לו לפתוח, על אף שההחלטה עוד טרם התקבלה אצל מרן הגר"ח, אך בסופו של דבר, כאשר התקבלה ההוראה - היא פורסמה לכולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר