בעקבות הזעם

סוער: סיגנל מזנקת; וואטסאפ מנסה להתגונן

עולם הדיגיטל כמרקחה: חסימת טראמפ בטוויטר ופייסבוק הביאה את תומכיו לעבור לפארלר - שנחסמה • במקביל, הגולשים זועמים על וואטסאפ וסיגנל מזנקת בזכותה (דיגיטל)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

רצף התרחשויות בימים האחרונים עורר זעם ציבורי על רשתות חברתיות כמו וואטסאפ, חברת הבת של פייסבוק בבעלות מארק צוקרברג, וטוויטר שבבעלות ג'ק דורסי. בשל כך, האפליקציה המתחרה "סיגנל" עקפה במספר ההורדות את וואטסאפ - מה שהביא היום (שלישי) לתגובה של וואטסאפ.

כאמור הסיבות לזעם הציבורי על הרשתות הוותיקות והשולטות בשוק אינן זהות, עיקר הכעס על וואטסאפ נובע מהודעתה על שינוי מדיניות בנוגע לשיתוף המידע האישי מתוך האפליקציה עם האפליקציה האחות, פייסבוק.

בוואטסאפ, בשונה מפייסבוק - לא מופיעות פרסומות, כך הייתה מאז הקמתה, מה שהפך אותה ליעילה ונוחה במיוחד, כמו גם תרם לאמינותה הציבורית, כשירות שאיננו מרגל אחר צרכניו על מנת להתאים להם מודעות פרסומת בהתאמה אישית.

זאת, בשונה מענקיות המדיה "גוגל" ו"פייסבוק" שהכנסותיהן מתבססות על פרסום מותאם אישית להעדפות המשתמש. כל זה היה נכון טרם רכישתה של וואטסאפ על ידי פייסבוק בשנת 2014.

לאחר הרכישה, ראשי החברה "שברו את הראש" כיצד להפיק תועלת כלכלית ממאגר הדאטה הענקי של וואטסאפ, בהתחשב בכך שלא הייתה להם כוונה (גם אם הרבה מאוד רצון. א"ד) לפגוע בפופולריות של האפליקציה על ידי שילוב פרסומות בתוכה.

בהודעה שפירסמה וואטסאפ הבוקר (באופן אירוני, בטוויטר) נאמר "אנו רוצים לטפל בכמה שמועות ולהיות ברורים ב100%: אנו ממשיכים להגן על ההודעות הפרטיות שלך באמצעות הצפנה מקצה לקצה. עדכון מדיניות הפרטיות שלנו אינו משפיע על פרטיות ההודעות שלך עם חברים או בני משפחה".

אז מה בעצם וואטסאפ עושים עם המידע האישי שלנו? לטענת החברה המידע האישי מוצפן, והחברה לא מעבירה אותו לפייסבוק, אלא רק מעבירה לה נתונים טכניים כגון: מידע על מיקום מכשיר הפלאפון, כתובת IP, דגם הטלפון, רמת הטעינה של הסוללה, עוצמת אות השידור, סוג הדפדפן, הרשת הסלולרית, ספק האינטרנט, אזור הזמן, ומספר תעודת הזהות של המכשיר.

ספק אם הודעתה של וואטסאפ תעצור את הסחף המתגבר אל המתחרה הישירה שלה אפליקציית "סיגנל". בשונה מווטסאפ, סיגנל מצהירה כי היא לא אוספת כל מידע, מלבד מספר הטלפון, והגדרות פרטיות המידע שלה זוכות להכרה והערכה, עד כדי כך שציוץ של אלון מאסק - שהוכתר לאחרונה כאיש העשיר בעולם - בו הוא קרא "השתמשו בסיגנל", הקפיץ מניה של חברה בעלת שם דומה באלפי אחוזים.

יצוין כי סיגנל עצמה לא נסחרת בבורסה, שכן מדובר במלכ"ר, חברה שלא למטרות רווח.

גם אפליקציית טלגרם הוותיקה זוכה לעדנה מחודשת בימים אלו, אם כי בקרב המגזר החרדי השימוש בה מוגבל יותר ביחס לווטסאפ עקב ריבוי של תוכן בעייתי המאפיין אותה, גם עובדת היותה חסומה אצל חלק מספקי המכשירים ה'מוגנים' אינה תורמת לפופולריות שלה במגזר, אם כי קיימות בשוק גרסאות "כשרות" של האפליקציה ללא קבוצות וכדומה.

הצרכנים החשים כי ענקיות התקשורת מנצלות את כוחן להכתבת תנאים לא הוגנים לשימוש, נהנים מן התחושה שיש להם את הכוח לבחור באלטרנטיבה אחרת, אך כאמור זה לא הכול, חלקו השני של המאבק בענקיות המדיה מתבסס על תחושת הזעם המצטבר כנגד השימוש שהן עושות בכוחן לחסום את הנשיא היוצא טראמפ, כפי שדיווחנו כאן אמש.

גם לפייסבוק ולטוויטר מתגבשות רשתות חברתיות מתחרות המנצלות את הזעם בקרב תומכי טראמפ, וסוחפות אחריהן מאות אלפי משתמשים חדשים.

כזכור הזעם גבר לאחר שגוגל ואפל הסירו את האפליקציה "פרלר" - שזוהתה עם חופש ביטוי מוחלט, וכאלטרנטיבה עבור תומכי טראמפ - מחנות האפליקציות שלהן, ואמזון הפסיקה מלהעניק לה שרותי אחסון, ובעצם בפעולה משולבת חסמו את השימוש בה.

אך פארלר הדיעו כי לא ייכנעו, ובמקביל להגשת תביעה נגד אמזון, הבטיחו כי יקימו שרתים עצמאיים ויחזרו לפעול נגד הרשתות החברתיות הוותיקות יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר