הממונה נומה:

"היקפי התמותה מקורונה במגזר החרדי גבוהים מהמצופה"

ממונה הקורונה של משרד הבריאות לציבור החרדי - רוני נומה - הסביר מדוע התמותה במגזר נחשבת לגבוהה ביחס לשאר האוכלוסייה למרות שהיא עומדת 'רק' על 11%, והתייחס להארכת הסגר (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

אלוף (במיל.) רוני נומה, ממונה הקורונה לציבור החרדי מטעם משרד הבריאות, קובע הערב (שני), כי היקפי התמותה במגזר כתוצאה מהנגיף, גבוהות ביחס לאוכלוסייה כללית.

"נכון ש'רק' 11% מקרב כלל הנפטרים הם חרדים, שזהו שיעור דומה לחלקם באוכלוסייה,, אמר נומה, "אבל נומינלית אלו היקפי תמותה גבוהים יותר, בגלל שצריך לשקלל את החציון הגילאי של המגזר, שהוא צעיר במיוחד ובו עיקר התחלואה, ולמרות זאת התמותה הרבה בקרב המבוגרים רבה מאוד, מה שלא היה אמור לקרות".

גם באשר למאושפזים החרדים במחלקות הקורונה, הבהיר נומה: "זה עומד על 11 אחוז, אבל אצל החרדים נהוג להיות הרבה באשפוז קהילתי, ואני לא יודע כמה בדיוק. זה נעלם בעינינו".

"היחס בין בנים לבנות, בפילוח המאומתים, שווה כעת", עדכן ממונה הקורונה, "זאת אחרי שבגל הראשון היו יותר בנים מבנות, ולפני תקופה היו יותר בנות".

נומה אף בישר, כי "יכול להיות שהעלייה בתחלואה בימים האחרונים נבלמה, אבל צריך עוד זמן בשביל לראות שזו מגמה, ושהיא גם תהפוך מבלימה לירידה של ממש".

נומה, בראיון ל'כיכר השבת' (ארכיון. ניהול אולפן: הלל רוזנברג)

"אנחנו יודעים שנושא מערכת החינוך הוא הרגיש ביותר, ובכל זאת הרוב סגור", הבהיר נומה בהקשר אחר, לאור מספר פרסומים הפוכים בכלי התקשורת. "רק מיעוט נפתחו בימים האחרונים, ובמתכונת שונה מהרגיל".

ממונה הקורונה הודה: "אני לא יודע אם המצב הזה, הטוב יחסית, יימשך גם בשבוע הבא. אנחנו בהחלט חשים את המתח והלחץ, לקראת אפשרות של הארכת הסגר בשבוע או בעשרה ימים".

"לגבי שיעור ההתחסנות", עבר נומה לנושא חשוב אחר: "יש להבדיל בין שני דברים. בין ההיענות הכללית במגזר - למעט אצל נשים בגילאים מסוימים שחלקן חוששות - לבין היערכות לוגיסטית לקויה, שקופות החולים הגיעו באיחור או לא בצורה מיטבית בערים עם מעט מבוגרים, דוגמת ביתר עילית, בה ביקרתי היום".

"למען הסר ספק: אין כל סיכון בחיסון לנשים בגיל המדובר, וזו גם עמדת המומחים, הגניקולוגים ורופאי הנשים בארץ ובעולם, ולכן משרד הבריאות מאפשר חיסון גם לנשים בהריון מקרב צוותי ההוראה. שמועות הכזב המופצות על ידי גורמים בלתי אחראיים, הן אלו שגורמות לאתגר עליו דיברתי בקרב נשים צעירות", פירט נומה.

לדבריו, "אנחנו חשים את ההתמודדות שישנה ושעוד צפויה עם הלכי הרוח שניזונים מפייק ניוז על החיסונים, ופועלים נגד זה, כי החיסונים הם מנוע הצמיחה שיוציא אותנו מהמגפה. קשה להילחם בפייק ניוז הזה, ונכון שאפשר לבחון צעדים יותר דרסטיים מול המפיצים".

"באשר לישיבות הקטנות בתוך הקהילה, שפתוחות", המשיך נומה: "התלמידים בהן הם מגילאים שבהם היקפי התחלואה הגדולים ביותר (10 עד 16). רובן, יותר מ-400 כאלו, לא כלולות במתווה הקפסולות החל על פנימיות".

"מה שאנחנו יודעים שפתוח, אנחנו מעבירים למשטרה, וזה מטופל באופן חלקי. אין לנו אחריות על ענין האכיפה. זה המצב, ואי אפשר לצפות מאיתנו מה שמחוץ לסמכויותינו", סיים אלוף נומה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר