"סכנה לקהילה"

ושוב היהודים אשמים: ההסתה של נשיא תוניסיה

בשל ההפגנות האלימות המתקיימות במדינה, נשיא תוניסיה מצא את האשמים הנצחיים - היהודים. ארגונים רבים, בראשם 'ועידת רבני אירופה' הבהירו את הסכנה לקהילה במקום (בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בתוניסיה (צילום: אלי איטקין)

דאגה בעולם היהודי בעקבות דברי נשיא טוניסיה קייס סייד בגנות יהודי ארצו. בסיור שערך היום (שלישי) נשיא תוניסיה החדש קייס סייד, הוא האשים את היהודים בחוסר היציבות במדינה.

בעיר הבירה של תוניסיה - תוניס, מתקיימות זה מספר ימים, הפגנות אלימות נגד הממשלה עקב המצב הכלכלי המלוות במעשי ביזה, הנשיא החדש, האשים כמובן שוב את היהודים בחוסר היציבות.

ההסתה של הנשיא, כפי שהוצגה בחשבון הפייסבוק שלו

ארגונים יהודיים ובהם 'ועידת רבני אירופה' גינו את דברי הנשיא סייד והביעו דאגה לשלומה של הקהילה היהודית בתוניסיה.

בהודעה שפרסמה ועידת רבני אירופה, נכתב: "'ועידת רבני אירופה' מביעה את דאגתה העמוקה בעקבות דבריו הפומביים שנשא נשיא תוניסיה, קאיס סייד, הבוקר, והאשים את היהודים באחריות לחוסר היציבות במדינה - הועידה קוראת לנשיא תוניסיה לחזור בו מדברים אלה, המהווים איום מיידי על שלמותם הפיזי והמוסרי של אזרחי יהודי תוניסיה".

נשיא הועידה ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי "ממשלת תוניסיה היא הערבה לביטחונם של יהודי המדינה; דברי הנשיא מאיימים על שלמותה של אחת הקהילות היהודיות הוותיקות בעולם".

הקהילה היהודית בתוניסיה

הקהילה היהודית בתוניסיה בראשות רבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן, מרוכזת ב'רובע היהודי הגדול' שבאי ג'רבה המאוכלס כולו ביהודים שומרי תורה ומצוות. מהקהילות המופלאות והעתיקות בתבל.

הקהילה מאופיינת בשמירה הדוקה על מסורת ישראל אלפי שנים. מאז פרוץ המגיפה התושבים נשמעו בצייתנות להוראות משרד הבריאות כפי שגובשו ע"י ועד הקהילה בראשות הרב ביתאן . משרד הבריאות עם ועד הקהילה החליטו על שורה של צעדים חשובים למניעת התפשטות המחלה באי.

בביקור משלחת ועידת רבני אירופה בג'רבה (צילום: אלי איטקין)

כזכור, לפני כארבעה חודשים ביקר סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' ויועצו המיוחד של רבה של צרפת הרב משה לוין בג'רבה והשתתף במסיבת סיום שנת הלימודים של בית הספר לבנות 'כנפי יונה' שהוקם ע"י 'ועידת רבני אירופה' באמצעות 'קרן מתנאל' והנגיד צבי עמר ע"ש אמו ע"ה ונחנך בעת ביקור משלחת 'ועידת רבני אירופה'.

בתום ביקורו בתלמוד התורה ובמוסדות התורה עלו המשתתפים תחת אבטחה כבדה אל בית הכנסת העתיק 'אל גריבה', אותו פתחו השלטונות במחווה מיוחדת, לתפילה מיוחדת בראשות רבי חיים ביתאן והדלקת נרות לשלום הקהילות והחולים ברחבי העולם היהודי.

בביקור של הרב לוין ב'גרבה (צילום: הקהילה היהודית בג'רבה)

לפני כשלוש שנים ביקרה משלחת של 'ועידת רבני אירופה', רבנים מישראל וראשי ארגונים יהודיים בראשות נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט בטוניסיה.

הרבנים הוזמנו בזמנו ע"י ממשלת טוניסיה כדי לחזק את הקהילה היהודית ורבה של טוניסיה הרב חיים ביתאן ואת שיתוף הפעולה בין יהודים ומוסלמים במלחמה נגד הטרור של האיסלאם הקיצוני והאנטישמיות באירופה.

באותו הזמן, הרבנים זכו לקבלת פנים יוצאת דופן ולאירוח מלכותי ע"י משרד התיירות הטוניסאי. עשרות שוטרי משטרת טוניסיה וכוחות הביטחון אבטחו את המשלחת וכל נסיעה לוותה ביללות צופרים של ניידות המשטרה וכוחות הביטחון וסגירת צירי תנועה בעת מעבר השיירה.

בביקור משלחת ועידת רבני אירופה בג'רבה (צילום: אלי איטקין)

שיאו של הביקור היה באי ג'רבה. הרבנים הילכו ברחובות השכונה כאשר כל התושבים יצאו לקראתם, ומציעים כיבוד שאפו או רקחו בביתם לכבוד שבת, ומבקשים להודות להם על הביקור המחזק את הקהילה.

נוסף, ביקרו חברי המשלחת בתלמוד תורה המקומי 'אור תורה' בו מתקיימים לימודים על טהרת הקודש עפ"י מסורת יהודי ג'רבה מזה אלפי שנים. לאחר מכן עלו לחנוכת בניין בית הספר לבנות 'כנפי יונה'. הרבנים התושבים והילדים פצחו בריקוד ספונטני תוך שירת; 'בורא עולם בקנין השלם זה הבניין'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר