טור פרידה

שלום, חבר. / פרידה מהנשיא אוהד היהודים

כאילו כדי להדגיש את עוצמת האכזבה שבעזיבת דונלד טראמפ את תפקידו, חתם היום הנשיא היוצא על שורת חנינות לעשרות אנשים ובכללם ישראלים ויהודים • טור פרידה (דעה)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

תום עידן טראמפ מסמן התפכחות וחזרה של מדינת ישראל בכלל, והיהדות החרדית בפרט, לקרקע המציאות. מדיניות טראמפ הייתה עקבית, הוא היה מוטה באופן ברור מאוד וחד צדדי לטובת מדינת ישראל, הוא אפילו לא ניסה להסתיר זאת.

החיבה של היהדות האורתודוקסית בארה"ב והחרדים בישראל לטראמפ לא מובנת מאלה, אם להניח את הדברים על השולחן - לצד פעולותיו הברוכות - אופיו ואישיותו הם אתגר רציני לכל מי שרוח התורה והמוסר נר לרגליו, התנהלותו המשתלחת כלפי יריביו, שמות הגנאי בהם הוא מכנה אותם, כמו גם התבטאויותיו בעבר הרחוק בדברים שהצנעה יפה להם, עוררו את הרושם כי מדובר באדם עם פה גדול, קצת גס רוח, קצר מזג, ולא תמיד יציב בדעתו. לא בדיוק חלומה של שוויגער יהודייה ממוצעת.

יתכן כי דווקא התכונות ה"עממיות" הללו, הם שהקנו לו את החיבה בקרב העם, התנהלותו הוכיחה כי הוא אכן היה כזה, עממי, לא מתחכם, ישיר וכנה. ואמנם כגודל התמיכה לה זכה בקרב העם, כך גודל התיעוב שחשו כלפיו האליטות בארה"ב ובישראל.

מדיניות הפנים והחוץ שלו ראויים לטור נפרד, אבל אקורד הסיום הצורם של כהונתו, מאפיל על נשיא שבהיבטים רבים היה טוב למדי. כישלונו הגדול בהתמודדות מול משבר הקורונה, לא חריג בהיבט העולמי, מעטים המנהיגים שזיהו את המשבר בזמן ופעלו מהר ונכון, אגב, אחד מהם הוא נתניהו.

המתקפה התקשורתית על טראמפ לא העניקה לו ימי חסד, אבל בפעם הראשונה ניצב מולה נשיא שהשיב לה כגמולה.

אם נתמקד באירועי הקפיטול האחרונים, התקשורת האמריקאית המגויסת נגד טראמפ, דאגה להשתיק אותו ולמנוע ממנו את השימוש ברשתות חברתיות, למרות שאילולי קריאות ההרגעה של טראמפ אל ההמון, ספק רב אם האירועים לא היו מסתיימים בצורה קשה יותר.

אין ספק כי טראמפ לא ציפה להתנפלות הברוטאלית על הקונגרס, למרות נאומיו המתלהמים והמלהיטים, אם באמת היה טראמפ הפסיכופת שתיארה התקשורת, הוא לא היה קורא להרגעת הרוחות. אבל טראמפ לא המטורף שמתארת התקשורת, הוא פשוט בוטה וישיר, הוא לא מסתיר את כעסו על ה"עוול" שנגרם לו לטענתו, אבל הוא לא ניצל את כוחו לעשות מעשים קיצוניים בלתי אחראיים.

טראמפ האמין באמת ובתמים שהבחירות נגנבו ממנו, ואם הוא ותומכיו יפעילו מספיק לחץ הרי שיחשפו כל ה"זיופים", ככל שפרשה עגומה זו אינה מוסיפה לטראמפ כבוד, היא חשפה במלוא קלונה את הברוטליות של התקשורת הממוסדת, המתקפות עליו ועל תומכיו עשרות מיליוני אמריקאים עלולות לשוב כבומרנג לפרצופם בבחירות 2024.

ההשתקה של טראמפ ברשתות החברתיות חשפה את עודף הכוח המצוי בידי בעלי השליטה שלהם, במדינה בה חופש הביטוי הוא ערך יסוד לא ניתן להשתיק אף אחד ובוודאי לא נשיא מכהן, גם אם אתה לא אוהב או לא מסכים עם מה שהוא אומר.

ניתן להתנחם בכך שהנשיא הנכנס ביידן, מביא איתו רוח של פיוס ואחדות, רוח שסייעה לו במידה רבה למנוע את הסלמת המהומות בקפיטול. אבל מבחנו הגדול יהיה ביחס אל תומכי הנשיא היוצא, האם ימשך מסע הדה-לגיטימציה של טראמפ ותומכיו, או שמא יפעל באמת להשבת האחדות לעם האמריקאי המפולג קשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר