טענות לזיופים בבחירות

הפיכה צבאית במיאנמר; המנהיגה אונג סן סו צ'י - נעצרה

הצבא השתלט על מיאנמר - בורמה לשעבר, זאת לאחר שרק לפני 4 שנים הוא מסר את השלטון באופן חלקי לידי העם. מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל אונג סן סו צ'י נעצרה (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מנהיגת מינאמר העצורה, אונג סן סו צ'י (צילום: מתוך טוויטר)

לאחר מתיחות ארוכה בין הצבא למנהיגים האזרחים במדינת מיאנמר, תפס הלילה (שני) הצבא את השלטון ועצר את מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י. יחד עמה נעצרו בכירים נוספים במפלגת השלטון שלה. על פי הדיווחים, החיילים נשלחו לרחובות הערים והאינטרנט והטלפון נותקו בחלק מהן.

בכירי הצבא שרק לפני ארבע שנים ויתרו על שליטתם במדינה טענו מזה חודשיים כי היו זיופים בבחירות בהן ניצחה מפלגתה של סו צ'י באופן גורף. הפרלמנט היה אמור להתכנס היום בפעם הראשונה ולכן מגיע העיתוי של המהלך של הצבא.

הצבא מסר בהודעה רשמית ששודרה בערוץ הטלוויזיה שלו, כי השלטון הועבר למשך שנה אחת לידיו של הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, וכי הוכרז מצב חירום. הצבא טען כי ועדת הבחירות "נכשלה" בטיפול בנושא הזיופים בבחירות ושלכן הוא נאלץ לפעול. "אם הבעיה לא תיפתר, היא תקשה את המעבר לדמוקרטיה, ולפיכך חובה לפתור אותה על פי החוק".

חיילים ברחובות מיאנמר

מדובר בנסיגה אחורה מדמוקרטיה צעירה במיוחד. הצבא במיאנמר אחז במשך שנים בשלטון, ורק ב-2016 הוקמה בו ממשלה אזרחית בעקבות הבחירות בשנה לפני כן, שגם בהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף. אולם הצבא לא ויתר לגמרי על מושכות השלטון, החוקה שניסח הצבא מראש אילצה את סו צ'י לחלוק עמו את השלטון, ומבטיחה לו שליטה בשלושה משרדי מפתח בממשלה, בהם משרד ההגנה והפנים, וברבע מכל המושבים בפרלמנט.

החוקה גם מונעת מסו צ'י לכהן כנשיאה באופן רשמי, כיוון שלשני בניה יש אזרחות זרה - בריטית. במקום זאת מכהנת סו צ'י בתפקיד שהומצא עבורה בשם "יועצת המדינה", כשבפועל היא נחשבת למנהיגה דה-פקטו ובעלת סמכויות הדומות לראש ממשלה.

הבחירות בנובמבר היו הבחירות החופשיות השניות בלבד בתולדות מיאנמר, מאז סיום שלטון הצבאי שנמשך כיובל שנים. מפלגת הליגה הלאומית לדמוקרטיה (NLD) זכתה בהן ב-396 מתוך 476 המושבים בפרלמנט. אולם במפלגה שהובסה ומקורבת לצבא טענו לזיופים, ובצבא עצמו טענו אף שהיו יותר מ-8 מיליון מקרי הונאות. הצבא לא סיפק הוכחות לטענות הללו, שנדחו על ידי ועדת הבחירות הממשלתית והביאו לזעמו.

בבית הלבן מיהרו לגנות הלילה את ההפיכה הצבאית במיאנמר, והדוברת ג'ן סאקי הזהירה מפני תגובה אפשרית של הממשל החדש, בראשותו של ג'ו ביידן. סאקי מסרה, כי "ארה"ב מתנגדת לכל ניסיון לשנות את תוצאות הבחירות האחרונות או להפריע לתהליך המעבר של מיאנמר לדמוקרטיה, והיא תנקוט פעולה נגד אלו שאחראים לכך אם הצעדים הללו לא יבוטלו".

מדינות באזור מהירו להביע את דאגתן מפני המהלך, באוסטרליה מסרה הממשלה כי היא "מודאגת מאוד" מהדיווחים על ההפיכה הצבאית וקראה לשחרורם המיידי של המנהיגים שנעצרו. ביפן מסרו השלטונות כי הם עוקבים אחר המצב במדינה, אך הדגישו כי אין כוונה להחזיר משם אזרחים יפנים. גם במלזיה הביעו דאגה מהאירועים.

סו צ'י בת ה-75, בתו של הגנרל שנאבק על עצמאותה של בורמה, עלתה לשלטון ב-2016 אחרי כ-15 שנים שבהן הייתה נתונה במעצר בית בארצה, בעקבות פעילותה למען דמוקרטיה. על פעילות זו זכתה ב-1991 בפרס נובל לשלום, אותו קיבלה באיחור רק לאחר שחרורה ממעצר הבית ב-2010. בשנים האחרונות היא ספגה ביקורת רבה בעקבות פעילות הצבא בארצה כנגד בני הרוהינגה המוסלמים, פעילות שהיא הסבירה כמאבק בטרור. על פי ההערכות נהרגו כעשרת אלפים בני אדם מבני הרוהינגה.

כבר בשנת 1990, בעודה נתונה מעצר בית, הובילה סו צ'י את מפלגת האופוזיציה לניצחון בבחירות הכלליות, אבל החונטה הצבאית ביטלה אז את התוצאות. במהלך מעצר הבית שלה, ב-1999, מת מסרטן בעלה הבריטי מייקל, אך סו צ'י סירבה להצטרף למשפחתה בבריטניה משום שאם הייתה עושה זאת, כך היא העריכה, המשטר הצבאי לא היה נותן לה לשוב למיאנמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר