לראשונה במגזר החרדי

גדעון סער נגד ליברמן: 'מתנגד לפסילת החרדים, לא נחרים'

העימות עם רה"מ; ההתחייבות שלא לשבת בממשלתו; הסירוב להיענות לאיווט ולהחרים את החרדים; ההתייעצויות עם הגר"ח קנייבסקי; חוקי השבת, הגיור והגיוס • גדעון סער בריאיון ראשון למגזר (חרדי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: מולי הרשקוביץ. מפיק: איציק אוחנה)

36 ימים לבחירות לכנסת ה-24, יו"ר 'תקווה חדשה', גדעון סער, התארח באולפן 'כיכר השבת' לריאיון ראשון ובלעדי למגזר החרדי והתייחס לכל הנושאים הבוערים. צפו בריאיון המלא.

"הקמפיין מאתגר, מסעיר ומעניין", פתח סער את דבריו: "לפני חודשים הקמתי תנועה חדשה. הולכים איתי היום מאות אלפי אזרחים, זו גאווה גדולה להוביל דבר כזה. גם כשאני מסתכל על כל המפלגות האחרות שקמו בקמפיין הזה - אז אפשר לראות פה דבר אמיתי שציבור גדול מתחבר אליו, אני שבע רצון".

ועדיין, ירדתם בסקרים. מ-20 מנדטים ל-13 מנדטים

"אין קמפיין שכולו רק עליה. התחלנו והיינו סביב ה-15, עלינו ואחר כך ירדנו. זה לא כל כך חשוב, חשוב לראות את היעד. היעד שנו הוא להמשך ולגדול".

לדבריו: "אצלנו יש חמשה מנדטים שהיו אצל הליכוד, בסבב הקודם הם קיבלו 36 מנדטים. אנחנו פתחנו את מערכת הבחירות. מערכת הבחירות הייתה נעולה ועכשיו היא פתוחה".

מה קרה בין גדעון סער לבנימין נתניהו?

"זה לא מה שקרה בנינו, זה מה שקרה לנתניהו. אתה רואה שהקים ממשלה לפני שיש וחצי חודשם והוא מתוך אינטרסים אישים לבד דאג שלא יעבור תקציב בלב המשבר הכלכלי הכי גדול בתולדות המדינה ובדם קר לקח את מדינת ישראל לבחירות. אני מאמין שמדינת ישראל יותר חשובה מנתניהו, גם ממני אגב".

גדעון סער באולפן 'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

כשראית את נתניהו מגיע בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בירושלים, מהחשבת?

"תראה, זה לא נעים, זה עצוב. זה לא קשור לשיוך הפוליטי, אף אחד לא נהנה לראות רוה"מ בבת המשפט. אני גם לא חושב שאנחנו הפוליטיקאים צריכים להתערב בהליך השיפוטי, בשביל זה יש בית משפט. אנחנו צריכים להסתכל על המדינה, כשאני מסתכל על המדינה -כואב לי. כואב לי שעם שידע להתאחד ברגעי משבר - מורידים אותו למטה בשם אינטרסים אישים".

היעד שלך - להיות רה"מ, זה כשר גם בשת"פ עם הרשימה הערבית ומרצ?

"לא, הרשימה הערבית המשותפת יש לה דעות קיצוניות. אנחנו לא נוכל לשתף פעולה".

גם לא בתמיכה מבחוץ?

"לא, אני ברור לחלוטין בעניין הזה. אני, מבחינת השקפותיי, השקפותיי לא השתנו. כשממשלה נשענת על גורמים קיצוניים, זה לא בריא, זה לא דבר טוב".

איתמר בן גביר יהיה חלק מהממשלה שלך?

"לא, כבר אמרתי שלא. אני לא עוסק בחיבורים שלו. אני כראש ממשלה לא אשען על בן גבר, אני חושב שגם לא בריא להישען על אדם עם השקפה קיצונית עד כד כך כמו בן גביר, להבדיל מסמוטריץ' שהוא שותף לגיטימי לכל דבר ועניין".

סער טען: "אני לא חושב שיהיו בחירות חמישיות, אני חושב שיהיה מצב חד. או שלנתניהו יהיו 61 ואז הוא מקים את המשלה, או שלא יהיו לו 61 ואז אנחנו נקים את הממשלה".

גדעון סער באולפן 'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

היו דיווחים שאתה ו'יהדות התורה' כבר חתומים ליום שאחרי הבחירות

"אין לזה שום יסוד, זה מופרך לחלוטין. לא רק שאין הסכם כזה גם לא היה משא ומתן כזה. זה פייק ניוז מוחלט".

אתה עדיין שומר על יחסים טובים עם בית מרן הגר"ח קנייבסקי.

"כן. כמובן שכל התקופה האחרונה הייתה קורונה וכל המדיניות שנתה, מדיניות ביקורים. כן, יש לי בהחלט מערכות יחסים, אני שומר על מערכות היחסים. אני אשמור עליהם גם לאחר שאבחר, בוודאי".

כולם תוקפים למה רה"מ נתניהו מדבר עם ביתו של הגר"ח קנייבסקי

"לא, הוויכוח היה אחר שם. האם לצורך אכיפה הוא הוא היה צריך לקיים שיחה כזו. אני חושב שראש הממשלה לא נהג נכון בנושא של הקורונה, לא נהג נכון בנושא אכיפת קורונה. גם לא צריך להעמיד את הרב במצבים כאלה".

מה חשבת על האולטימטום של אביגדור ליברמן שיתמוך במועמד שיצהיר שלא ילך עם החרדים?

"שאני מתנגד לפסילות".

אתה מוכן הערב להישיר מבט למצלמה ולהתחייב לציבור החרדי: לא אקים ממשלה שתחרים את הציבור החרדי?

"אני מתנגד לפסילות, אני בעזרת ה', אם אקבל את המנדט להקים את הממשלה - אזמין את כל הסיעות לנהל משא ומתן ענייני ורציני, אינני מתכוון להחרים סיעה כזו או אחרת.

"אני חוזר ואומר, אם אקבל המלצה או אם נשיא המדינה, בעזרת ה', יטיל עלי את תפקיד הרכבת הממשלה - אזמין את כל הסיעות לשיחות".

כולל הסיעות החרדיות?

"בוודאי".

ועדיין, מה אתה חושב על הדברים הקשים של איווט ליברמן נגד החרדים?

"אני בוודאי לא מזדהה עם כל מה שנאמר, אני לא מזדהה עם דברים שנאמרים ע יד דוברים שונים של הסעות. אני לאבא לחלק ציונים לאיש ציבור כזה או אחר. אני גישתי שונה, אני עומד ונותן דין וחשבון על עמדותיי ולא של אדם אחר".

בוא נדבר על נושא חוק העזר העירוני. אתה פסלת בזמנו את חוק העזר של העיר תל אביב, איך תפעל בנושא הזה במידה ותיבחר לתפקיד ראש הממשלה?

"קודם כל התמונה היא הרבה יותר מאוזנת, משום שגם בחוק העזר היו מרכיבים שקשורים לפתיחה של מקומות בשבת. אני קיבלתי בזמנו החלטה מנומקת והגיונית ולא גורפת, ואני חושב שכן צריך לאפשר לקהילות שונות להפעיל את שיקול דעתם בנושא.

גדעון סער באולפן 'כיכר השבת' (צילום: חיים גולדברג)

"מעולם לא שללתי פתיחת מרכולים בשבת, אלא שללתי חוק עזר שבו עיריית תל אביב פרסמה והגדירה מצב שבו אדם שהפר את החוק, יש לו קדימות לאדם שלא הפר את החוק, ולכן אמרתי שקודם כל צריך לקבוע אמות מידה, ובתגובה לכך עיריית תל אביב הלכה ותיקנה את חוק העזר השני, ולכן אני רוצה להדגיש שעמדתי בנושא הזה שונה מהעמדה של המפלגות החרדיות, משום שהם שוללים לגמרי פתיחת עסקים ומרכולים, וזו תפיסת עולם שמבוססת על הגישה ההילכתית, ואני השתדלתי לאזן בין התפיסות".

אם תיבחר לראשות הממשלה, יש לך כמה חוקים שתצטרך לקבל בהם החלטה מיידית משום שבג"צ ממתין להחלטת הממשלה, בהם חוק הגיוס, חוק הגיור, מתווה הכותל. היכן אתה עומד בנושאים הללו?

"אני לא צריך לומר כעת את דעתי בכל נושא ונושא. בסופו של דבר הנושאים הללו יהיו נתונים לשיחות קואליציוניות, ובנוגע לחוק הגיוס אני הייתי בזמנו בעד החוק שגיבשו במערכת הבטחון, ולכן במשא ומתן שצפוי להתקיים כל אחד יבוא עם עמדתו וננסה להגיע להסכמות".

"בסופו של דבר עמדתי היא שונה מעמדת המפלגות החרדיות, משום שאחרת הייתי יכול להתמודד ברשימת יהדות התורה או ש"ס".

אומר יו"ר ש"ס אריה דרעי לגבי האפשרות שגדעון סער ירכיב את הממשלה, שמדובר בשאלה הפוטטית, ושהתקווה שלו היא לצרף אותך בסופו של דבר לממשלת ימין בראשות נתניהו?

"חבל שהוא חוזר על זה, והוא כנראה לא מעודכן שמצביעי שמאל אינם מצביעים עבורי. מי שמצביע עבורי הם אנשי מרכז ואנשי ימין, וחבל שהוא חוזר על הדבר הזה כי אני לא מתכוון לכהן בממשלתו של נתניהו, אלא מתכוון להחליף אותו, ואם חלילה לא אצליח במשימה שלי אני ישרת את העם מהאופוזיציה.

"המדינה זקוקה לשינוי, ואני אינני רואה באדם שמעדיף את טובתו האישית על פני טובת המדינה, כאדם שמייצג את הערך הלאומי עליו אני גדלתי".

לסיום, באיזה תקופה נהנת יותר, בתקופה שבה היית עם האישה והילדים ולקחת פסק זמן, או בתקופה שבה אתה רץ לראשות הממשלה?

ברמה האישית והמשפחתית, התקופה שהכי נהנתי בחיי, היתה התקופה שבה הייתי עם בני משפחתי, אבל לכל אחד יש את שליחותו בעולם, ואני גאה ושלם עם עצמי עם ההחלטה שקיבלתי".

קיבלת את ברכתו של הגר"ח קנייבסקי לפני הריצה לתפקיד?

"האמת שלא. שמרתי את הדברים בסוד, והאמת שאף פעם לא הגעתי לשם כדי להתייעץ בנושאים פוליטיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר