שאלת הפסילה

בדיון בבג"צ: אבתיסאם מראענה התנצלה בדמעות

בית המשפט העליון דן הבוקר בפסילתה של מועמדת מספר 7 ברשימת 'העבודה', אבתיסאם מראענה. לבקשת השופטים עלתה מראענה לדוכן העדים והתנצלה על דבריה (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מראענה ובן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בית המשפט העליון דן הבוקר (רביעי) בפסילתה של מועמדת מספר 7 ברשימת מפלגת העבודה, אבתיסאם מראענה-מנוחין, מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-24, לבקשתו של עו"ד איתמר בן גביר. מראענה התנצלה על הפוסטים שפרסמה בעבר, ושופטי העליון סיימו את הדיון תוך זמן קצר. החלטה צפויה להתקבל בנושא עד יום ראשון הקרוב. בשבוע שעבר פסלה ועדת הבחירות המרכזית את מראענה מהתמודדות.

במהלך הדיון הציג בן גביר בפני השופטים את הראיות לכך שמראענה תומכת בטרור ושוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כאשר המרכזית שבהן היא התבטאותה בראיון לפיה בתסריט אפוקליפטי היא הייתה משמידה את זכרון יעקב. בן גביר טען, כי על פי פסיקת השופט מינץ, מדובר בהתבטאות שהיא כשלעצמה מהווה מאסה קריטית ומספיקה לעילת פסילה.

השופטים הקשו ומתחו ביקורת קשה על כך שמראענה לא הגישה לבית המשפט תצהיר מתאים, ועל כך שלא מצאה לנכון לחזור בה מהתבטאויותיה לאורך כל ההליך. בצעד חריג מאוד, נעתרו השופטים לבקשת מראענה לעלות ולהבהיר דבריה בפניהם בקולה. רק לאור זאת, מסרה מראענה לראשונה ועל סף דמעות כי היא מתנצלת על הדברים שנאמרו.

מרעאנה אמרה בדיון, כי הטענה לפיה קראה להשמיד את זכרון יעקב יצאה מהקשרה בריאיון שקיימה ב-2008. "אני מצטערת שאתם נאלצים לעסוק בזה, בטח יש דברים חשובים יותר ממני", אמרה לשופטים. "באופן חד משמעי שלא משתמע לשתי פנים, אני מתנצלת על כל דבר אחד שהיה יכול להישמע גזעני מסית או פוגעני. אמא שלי ניקתה שם בתים במשך 25 שנה. אני נשואה מספר שנים לבחור יהודי. הבת שלנו מאה אחוז יהודיה ומאה אחוז ערביה. לא קראתי להשמיד את זכרון יעקב".

נשיאת העליון השופטת אסתר חיות שאלה אותה אם בחלומה זכרון יעקב מושמדת, והיא השיבה: "אני מתנצלת ושוב חוזרת בי מהדברים. אני כאן כדי להילחם בשביל זכויות המיעוטים, להיות גשר בין העמים אני רוצה להיות חברת כנסת כי אני רוצה שיהיה טוב לכולנו. אני מתנצלת. באמת. אני שוב חוזרת על הדברים. נולדתי כדי להיות גשר בין העמים". השופטת חיות ניסתה להקשות עליה שוב ותהתה מדוע אמרה את הדברים מלכתחילה, אך מראענה השיבה שוב שהיא מתנצלת.

עו"ד איתמר בן גביר, שייצג את מפלגת הציונות הדתית שעתרה נגד התמודדותה של מראענה, אמר בדיון כי "אם היינו מחליפים במקום מראענה את ד"ר בן ארי, מרזל או גופשטיין - לא היה להם שום סיכוי. הדברים שהיא אומרת הם שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהווים תמיכה בטרור". הוא הוסיף כי "בשום מקום לא נטען על ידי מראענה או על ידי עורכי דינה כי הדברים שמיוחסים לה לא נאמרו".

עו"ד בן גביר הזכיר לשופטים את הפסיקה לפיה חזרה של מועמד מדברים שאמר, כאשר מונחת חרב על צווארו כשביהמ"ש דן באישור מועמדותו - יש לקחת אותה בערבון מוגבל.

כזכור, בשבוע שעבר נפסלה מרעאנה ברוב של 16 מול 15 בוועדת הבחירות. כל חברי הליכוד הצביעו בעד פסילתה של מראענה, וכך גם ש"ס, ימינה, הציונות הדתית וגשר. מנגד, כחול לבן, יש עתיד, הרשימה המשותפת, רע"מ ויהדות התורה התנגדו לפסילה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר